وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که غول هواپیماسازی این کشور با پذیرش اتهام کلاهبرداری در ارتباط با دو سانحه مرگبار، با پرداخت ۲۴۳.۶ میلیون دلار غرامت محکوم شده است.

اقرار بوئینگ به کلاهبرداری در پرونده ۲ سانحه مرگبار با ۳۴۶ قربانی

به گزارش قدس آنلاین، براساس اعلام وزارت دادگستری آمریکا، شرکت هواپیماسازی بوئینگ با اقرار به جرم در پرونده مرابط با دو سانحه مرگبار در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و پرداخت ۲۴۳.۶ میلیون دلار جریمه بابت کلاهبرداری کیفری موافقت کرده است.

براساس این توافق، یک ناظر مستقل به مدت سه سال روند پایبندی و تعهد بوئینگ به مقررات را نظارت خواهد کرد. این شرکت همچنین نسبت به صرف دست کم ۴۵۵ میلیون دلار هزینه در حوزه طرح‌های تبعیت از قانون و بهبود ایمنی پرواز متعهد شده است.

وزارت دادگستری آمریکا پس از اجماع درباره تخلف بوئینگ و نقض توافق سال ۲۰۲۱ مبنی بر پرداخت ۲.۵ میلیارد دلار جریمه و تعهد به بهبود پروتکل‌های ایمنی، در ماه مه به این شرکت اعلام کرد که تحت پیگرد کیفری قرار گرفته است.

دادستانی فدرال آمریکا به‌تازگی به مقامات ارشد وزارت دادگستری این کشور توصیه کرد تا بوئینگ به دلیل عدم بهبود ایمنی هواپیماهایش پس از زنجیره‌ای از سوانح در سال جاری، تحت پیگرد قضایی قرار بگیرد.

از جمله این سوانح می‌توان به کَنده شدن یکی از درهای خروج اضطراری هواپیمای ۷۳۷ مکس متعلق به خطوط هوایی آلاسکا حین پرواز اشاره کرد که اوایل ژانویه ۲۰۲۴ رخ داد. از ژانویه سال جاری تاکنون، هواپیماهای این شرکت در چندین مورد به دلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری شده‌اند که در برخی موارد همراه با مصدوم شدن یا حتی جان باختن سرنشینان همراه بوده است.

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ میلادی، دو هواپیما بوئینگ ۷۳۷ مکس در دو سانحه تقریباً مشابه در اندونزی و اتیوپی سقوط کردند و تمام سرنشینان آن کشته شدند. سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در هر دو سانحه به سیستم‌های معیوب کنترل پرواز مرتبط بود و بوئینگ نسبت به رفع نواقص ضمانت داده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.