برگزاری انتخابات پارلمانی و اعلام نتایج عجیب بیرون آمده از صندوق‌های رأی، فرانسه را با بن‌بست سیاسی مواجه کرده است.

نتایج عجیب انتخابات پارلمانی فرانسه، شرایط را برای امانوئل مکرون دشوارتر از گذشته خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، انحلال پارلمان که از سوی امانوئل مکرون به منظور جلوگیری از قدرت‌گیری حزب راست افراطی به رهبری خانم مارین لوپن انجام گرفت، در نهایت به‌طور غیرمنتظره‌ای منجر به حضور یک اتحاد چپ در صدر جدول آرا شد؛ اتفاقی که در نهایت سبب شد هیچ گروهی نتواند اکثریت را در پارلمان از آن خود کند.

در انتخابات اخیر، ائتلاف جریان‌های چپ‌گرا به نام جبهه مردمی جدید ۱۸۲کرسی، ائتلاف احزاب میانه‌رو به رهبری امانوئل مکرون ۱۶۸ و ائتلاف احزاب راست‌گرا به نام اجتماع ملی ۱۴۳کرسی بدست آوردند. به این ترتیب رأی‌دهندگان شکست بزرگی را به جریان راست‌گرا که پیش‌بینی می‌شد اکثریت پارلمان را از آن خود کند، تحمیل کردند.

نتایج حاصله اما ضربه‌ای به رئیس‌جمهور میانه‌رو فرانسه که به منظور روشن شدن فضای سیاسی کشور خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود نیز به حساب می‌آید. قمار سیاسی که مکرون به آن دست زد حالا به پارلمانی بسیار پراکنده و چند دسته منتهی شده که می‌تواند جایگاه این کشور را در اتحادیه اروپا و جهان تضعیف کند. 

بلاتکلیفی در پارلمان خروس‌ها

پارلمان پراکنده، آورده انتخابات فرانسه


ابوالفضل ظهره‌وند، کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با قدس در ارزیابی نتایج دور دوم انتخابات پارلمان فرانسه که با برتری غیرمنتظره اتحاد احزاب چپ همراه شده است، گفت: آنچه از برایند اتفاقات اخیر در انتخابات پارلمان اروپا و نتایج انتخابات پارلمان فرانسه برمی‌آید این است امانوئل مکرون، رئیس جمهوری که با شعار نه چپ و نه راست روی کار آمده بود قافیه را باخته و موقعیت گذشته خود را از دست رفته می‌بیند و وضعیت به وجود آمده کنونی، شرایط او را برای انتخابات ریاست جمهوری در حدود سه سال آینده دشوارتر از گذشته خواهد کرد.

ظهره‌وند افزود: حضور جریان چپ و کسب جایگاه نخست آرا در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه نشان می‌دهد چگونه اتحاد چپ‌گرا پس از مدت‌ها دوری از عرصه سیاسی فرانسه با شعارهایی همچون کاهش قیمت کالاهای ضروری مانند سوخت و غذا، افزایش حداقل دستمزد به هزارو۶۰۰ یورو (هزارو۷۳۲ دلار) در ماه، افزایش دستمزد کارکنان بخش دولتی و وضع مالیات بر ثروت موفق شده‌اند نظر مردم این کشور را به سمت خود جلب کنند. در اختیار داشتن سندیکاهای کارگری و فعالیت‌های مدنی به چپ‌ها امکان برقراری ارتباط مستقیم با مردمی را داد که از رویکردهای دولت مکرون ناراضی بوده و خواهان تغییر در شرایط زندگی و معیشت و موضوعاتی از این دست بودند.

حضور چپ‌ها؛ شکست برای مکرون و لوپن
دیپلمات پیشین کشورمان در ایتالیا با اشاره به شکست جریان راست افراطی در این ماراتن که برخلاف انتظارها حاصل شد، تصریح کرد: اساس جریان راست افراطی جایگاه چندانی در کشورهای اروپایی و کشوری همچون فرانسه نداشت و پس از حضور دونالد ترامپ در کاخ‌سفید این احزاب نیز کم‌کم در سطح اروپا تقویت و قدرت ابراز وجود پیدا کردند و در ادامه، نوع عملکرد مکرون در موضوعات سیاست خارجی، اقتصاد و مباحثی همچون مهاجرت و افزایش سن بازنشستگی منجر به این شد که تفکر راست افراطی بیش از پیش خود را ظهور و بروز دهد. 

وی تأکید کرد: البته کسب اکثریت آرا از سوی راست‌های افراطی در پارلمان اروپا و حضور دوباره آن‌ها در سپهر سیاسی فرانسه و مطرح شدن نام آن‌ها تا همین جا هم  برای راست‌ها یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود.

ظهره‌وند با بیان اینکه در شرایط کنونی هیچ یک از این سه گروه بزرگ چپ، میانه‌رو و راست‌افراطی توان تشکیل پارلمان را به دلیل نداشتن اکثریت ندارند، تأکید کرد: همین مسئله سبب شده در حال حاضر فضای سیاسی فرانسه دچار یک بلاتکلیفی بزرگ  شود، چرا که هیچ یک از آن‌ها سابقه ائتلاف با هم را ندارند و عملاً می‌توان گفت مسئله تشکیل پارلمان در فرانسه قفل شده است.

کارشناس مسائل اروپا با اشاره به اینکه مکرون که از قدرت‌گیری راست‌های افراطی می‌ترسید با انحلال زودهنگام پارلمان عملاً دست به قمار بزرگی زد، اظهار کرد: ریسکی که مکرون کرد شاید به نظر برسد در مهار راست‌ها تا حدودی موفق بوده باشد اما سبب شده پارلمان این کشور در یک وضعیت بلاتکلیفی فرو برود.

احتمال ائتلاف کدام حزب‌ها بیشتر است؟
ظهره‌وند در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی بر اساس شعارهای اعلامی از سوی سه حزب چپ، میانه و راست افراطی که به ترتیب موفق به کسب آرای بیشتر در دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه شده‌اند، احتمال ائتلاف میان کدام گروه‌ها را محتمل‌تر می‌دانید، گفت: به نظر می‌رسد چپ‌ها و دولت وقت مکرون برای اینکه بتوانند به یک ائتلاف برسند شانس بیشتری دارند تا اینکه مثلاً شاهد ائتلاف مکرون و راست افراطی به رهبری لوپن یا حتی ائتلاف دور از ذهن چپ‌ها و راست‌ها باشیم. در هر صورت شعارها و خواسته‌هایی که چپ‌ها سر می‌دهند و مقاصدشان به مقاصد حزب میانه مکرون نزدیک‌تر به نظر می‌رسد و قابلیت چانه زدن برای دو حزب وجود دارد، حال اینکه تفاوت چپ‌ها و راست‌ها بنیادین و اساسی است که قابلیت تجمیع آن‌ها گرد یک میز را به هیچ وجه فراهم نمی‌کند؛ از سوی دیگر پافشاری مکرون بر ادامه رویه کنونی پاریس در سیاست خارجی فرصت ائتلاف با حزب راست افراطی لوپن را که گرایش‌های کاملاً متفاوتی در سیاست خارجی با دولت مکرون دارد، ایجاد نخواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.