نمایش موزیکال «رستم و سهراب» برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که متین ایزدی آن را در قالب یک تراژدی برای اجرای میدانی نوشته است.

جزئیاتی از تئاتر موزیکال «رستم و سهراب»/ ستاره‌های سینما و موسیقی روی صحنه نمایش

به گزارش قدس آنلاین، این تئاتر که از 25 اسفند پارسال وارد مرحله پیش تولید شده است، این نمایش به تهیه کنندگی سیدمحمود شبیری و کارگردانی حسین پارسایی،  تابستان امسال به روی صحنه می رود. پارسایی، اردبیهشت ماه پارسال نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» را که برداشتی آزاد از داستان حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی بود، در تالار وحدت روی صحنه برد. حسین پارسایی، کارگردانی نمایش های موزیکال پرفروشی چون طوفان روح، این فصل را با من بخوان، الیور توییست و بینوایان را در کارنامه خود دارد.

امیر آقایی و سینا مهراد که پیش از این سابقه بازی مشترک در سریال «آقازاده» را با هم داشتند به عنوان اولین بازیگران این نمایش در نقش «رستم و «سهراب» معرفی شدند.

الناز شاکردوست در نقش تهمینه و پردیس احمدیه هم به عنوان بازیگر نقش گردآفرید در این نمایش بازی می کنند. علی زند وکیلی، خواننده نیز به عنوان بازیگر نقش سیرنگ معرفی شده است. همچنین سیامک صفری ایفاگر نقش کیکاووس، امیررضا دلاوری ایفاگر نقش بارمان، امیرکاوه آهنین‌جان ایفاگر نقش هومان و علی فرحناک ایفاگر دو نقش شاه سمنگان و توس نوذر در این نمایش خواهند بود.
ترکیب بازیگران شناخته شده و چهره این نمایش موزیکال می‌تواند شمار بالایی از تماشاگران را به سالن تئاتر بکشاند.

جزئیاتی از تئاتر موزیکال «رستم و سهراب»/ ستاره های سینما و موسیقی روی صحنه نمایش

* در انتظار یک نمایش بزرگ

در خلاصه داستان نبرد رستم و سهراب آمده است: سهراب سپاهی از تورانیان آماده کرده در جستجوی پدرش رستم به مرز ایران لشگر کشیده و قصد دارد کاووس شاه را از تخت به زیر کشاند و رستم را بر تخت شاهی نشاند. اما تقدیر این گونه است تا تراژدی مرگ سهراب به دست پدرش رقم بخورد.

سهیل دانش اشراقی مدیریت هنری و طراحی صحنه و لباس و بامداد افشار آهنگسازی این پروژه را بر عهده دارند.

همچنین مرتضی نجفی به عنوان طراح نور، علی شفیعی ثابت طراح چهره پردازی، ایمان کرمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی و سروش کریمی نژاد طراح حرکت با این پروژه همکاری دارند.

طراح لوگو «نبرد رستم و سهراب» را حامد حکیمی و اجرای موشن را مسعودعلی‌محمدی طراح انیمیشن پروژه بر عهده داشته‌اند.

تیم تولید این نمایش از چهره های شناخته شده حرفه خودشان هستند و به نظر می رسد که با اثری بزرگ از نظر تولید روبرو هستیم که احتمالا مخاطبان زیادی را هم به نمایش آن خواهند نشاند.

جزئیاتی از تئاتر موزیکال «رستم و سهراب»/ ستاره های سینما و موسیقی روی صحنه نمایش
تئاتر سی

پیش از این و در تابستان سال ۹۶ هم کنسرت نمایش «سی» به کارگردانی علی‌اصغر دشتی بر اساس سه داستان از داستان‌های شاهنامه (زال و رودابه، رستم و اسفندیار و رستم و سهراب) در کاخ سعدآباد تهران به روی صحنه رفت که حضور بازیگرانی چون سحر دولتشاهی، بهرام رادان، مهدی پاکدل، بانیپال شومون، حسین صوفیان، دلنیا آرام و صابر ابر با خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری، تماشاگران زیادی را برای آن نمایش به ارمغان آورد.

* رد پای فردوسی در تئاتر ایران

«شاهنامه» فردوسی علاوه بر ویژگی‌های ادبی و فرهنگی، اثری منحصر به فرد به لحاظ هنری و مملو از تصویرسازی‌های مختلف و متنوع دراماتیک است.

هنرمندان تئاتر طی بیش از ۴ دهه گذشته آثار مختلفی را برگرفته از شاهنامه فردوسی تولید کرده و روی صحنه برده‌اند که برخی از این آثار به زعم مخاطبان و منتقدان تئاتر آثار درخشانی بوده‌اند.

یکی از مطرح‌ترین نمایشنامه‌های برگرفته از این داستان، نمایشنامه «سهراب‌کشی» اثر بهرام بیضایی است که بین سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۸ نوشته شد. متأسفانه این نمایشنامه تاکنون توسط این کارگردان مطرح تئاتر ایران به اجرا نرسیده است.

جزئیاتی از تئاتر موزیکال «رستم و سهراب»/ ستاره های سینما و موسیقی روی صحنه نمایش

یکی دیگر از هنرمندانی که در تئاتر ایران چندین اثر خود را با اقتباس از داستان‌های «شاهنامه» فردوسی خلق کرده، قطب‌الدین صادقی است. صادقی نیز که علاقه خاصی به تاریخ و ادبیات کهن ایران‌زمین دارد، نمایشنامه‌های «مویه جم»، «هفت‌خوان رستم» و «آخرین رویای رستم» را بر اساس داستان‌های شاهنامه نوشته و اجرا کرده است.

بهروز غریب‌پور هم از چهره‌های شناخته‌شده تئاتر ایران است که در زمینه اپراهای عروسکی جایگاه قابل توجهی را برای تئاتر ایران در جهان رقم زده است. وی با اپراهای خود به سراغ ادبیات کهن ایران رفته است و در یکی از این اپراهای عروسکی داستان «رستم و سهراب» را مدنظر قرار داده است. اپرای این اثر ساخته لوریس چکناواریان است که در سال ۱۳۸۳ در تالار فردوسی روی صحنه رفت.

رسول نجفیان نیز از هنرمندان با سابقه تئاتر ایران است که ۲ نمایش «رستم و سهراب» و «بیژن و منیژه» را بر اساس داستان‌های «شاهنامه» فردوسی در دهه ۸۰ روی صحنه برد.

یکی دیگر از چهره‌های با سابقه کارگردانی تئاتر محمود عزیزی است که در نیمه دوم دهه ۸۰ نمایش «بیژن و منیژه» را برگرفته از شاهنامه فردوسی در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه برد.

علاوه بر این کارگردان‌ها، هنرمندان دیگری نظیر پری صابری، محمد رضایی‌راد، مریم معترف، نادر رجب‌پور و شکرخدا گودرزی نیز بر اساس شاهنامه فردوسی دست به تولید اثری نمایشی زده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.