۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۸
کد خبر: 999184

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، پیرامون ویژگی های وزیر بهداشت و مدیریت حوزه سلامت کشور، نکات قابل توجهی را مطرح کرد.

چه کسی وزیر بهداشت دولت پزشکیان شود؟

۹ سال بر مسند وزارت بهداشت تکیه زده و ۸ سال نیز نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است.

او را می‌توان خبره حوزه سلامت کشور دانست که هر آنچه را می‌گوید؛ برگرفته از تجربیاتی است که طی چند دهه گذشته در حوزه سلامت کسب کرده است. بنابراین، وقتی از دشواری‌های انتخاب وزیر بهداشت، سخن می‌گوید و اینکه خیلی از وزرای بهداشت برای این جایگاه نبوده اند و…، نباید به او خُرده گرفت.

نکته جالب اینکه، از خودش شروع کرد که به دیگران برنخورد، گفت که وقتی برای وزارت بهداشت پیشنهاد می‌شود، اولین نفر خودش از خودش اعلام برائت می‌کند و نزد نخست وزیر و رئیس جمهور وقت می‌رود و می‌گوید او را از قبول این مسئولیت معاف کنند. اما، او وزیر بهداشت می‌شود.

حالا، در آستانه تشکیل کابینه دولت چهاردهم، موضوع انتخاب وزیر بهداشت را با رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در میان گذاشتیم و از او خواستیم برای ما از ویژگی‌های یک وزیر بهداشت موفق بگوید.

درک حوزه سلامت سخت است

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، در خصوص اهمیت حوزه سلامت و انتخاب وزیر برای وزارتخانه متولی سلامت در کشور، گفت: اگر حوزه سلامت به درستی درک شود که البته درک آن آسان نیست، خیلی از مشکلات حل خواهد شد. اما، حتی وزرا هم نمی‌دانند این حوزه چقدر مهم است و از همین رو، کارها روی حساب و کتاب نیست.

سیدعلیرضا مرندی افزود: از خودم شروع می‌کنم که بدانید چقدر حوزه سلامت مهم است و نمی‌توان هر کسی را برای وزارت بهداشت برگزید. در دوره‌ای که معاون وزارت بهداری (سابق) در دوره دکتر منافی بودم، متأسفانه مجلس به ایشان رأی اعتماد نداد و بنده را به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب کردند، بعد از ساعتی شایع شد که بنده را می‌خواهند به عنوان وزیر معرفی کنند که بلافاصله رفتم پیش آقای نخست وزیر و گفتم اگر چنین موضوعی هم باشد، نه تمایل دارم، نه از تقوای لازم، نه مدیریت قوی و نه تیزهوشی لازم برخوردارم و شایستگی آن را ندارم. بعد از اینکه حرفم به جایی نرسید، رفتم پیش آقای خامنه‌ای که رئیس جمهور وقت بودند و گفتم (همان مسائل را تکرار کردم) که شایستگی این سمت را ندارم ولی متأسفانه بنده را به مجلس معرفی کردند.

مرندی ادامه داد: متأسفانه در دوره‌های بعد، وزرای بهداشت انتخابی نه تنها نگفتند که نمی‌توانند، بلکه مدعی شدند که توانایی اداره وزارتخانه را دارند.

وزیر همه کاره است

وی افزود: بعد از من، مجلس شورای اسلامی به سه وزیر که مخالف ادغام آموزش پزشکی در عرصه بهداشت و درمان بودند، رأی اعتماد داد. یعنی اینکه، انتخاب‌های ما آن طور که باید بر اساس سیاست‌ها، برنامه‌ها، اهداف و اولویت‌ها و توانمندی‌ها نیست.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران تاکید کرد: هر کسی که تجربه وزارت نداشته باشد و بدون داشتن سابقه مدیریتی بخواهد بر مسند کار قرار بگیرد، با مشکل مواجه خواهد شد. افرادی که می آیند، باید سیستم را بشناسند و در پُست های کلان بوده باشند.

وی افزود: وزارت بهداشت، اداره ثبت احوال نیست که بخواهیم قومیتی انتخاب کنیم. متأسفانه در انتخاب وزرا مشکل داریم. من با ۹ سال سابقه در وزارت بهداشت و ۸ سال نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معتقدم همه کاره در وزارت بهداشت، شخص وزیر است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسلط به استیضاح نیستند و بر سر این موضوع معامله می‌شود.

امور مربوط به سلامت مردم با دوستی و رفاقت پیش نمی‌رود

مرندی ادامه داد: هر کسی که شایستگی دارد باید بر مسند وزارت بهداشت قرار بگیرد و نمی‌توان با دوستی و رفاقت، امور مربوط به سلامت جامعه را پیش برد.

وی افزود: وزیر بهداشت باید دلش برای محرومان و طبقه ضعیف جامعه بسوزد، نه افراد تحصیل‌کرده و با نفوذ.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، با اشاره به شعارهای رئیس جمهور منتخب در حمایت از محرومان و عدالت در سلامت، گفت: بنده به شعارهای آقای پزشکیان امیدوار هستم و معتقدم به شعارهایی که می‌زند، اعتقاد دارد. بنابراین، باید وزیر بهداشت او هم از جنس خودش باشد.

وزیر غیر پزشک در کشور ما جواب نمی‌دهد

مرندی در خصوص انتخاب وزیر بهداشت غیر پزشک، اظهار داشت: کشور ما ویژگی‌های خود را دارد و نمی‌توان مدعی شد چون در کشورهای دیگری از افراد غیر پزشک برای وزارت بهداشت استفاده می‌کنند، پس ما هم چنین رویه‌ای در پیش بگیریم.

وی در همین زمینه افزود: یک وزیر بهداشت غیر پزشک تا بخواهد تجربیات خودش را در این حوزه شروع کند و با مسائل و مشکلات موجود کنار بیاید، زمان می‌برد. ضمن اینکه خیلی آسان نیست که بتواند با پزشکان کار کند. چون خودم پزشک هستم، خیلی راحت می‌توانم بگویم که کار کردن با پزشکان، سخت است. وای به حال کسی که غیر پزشک است و می‌خواهد این حوزه را مدیریت کند.

وی افزود: البته نکته‌ای که در بحث انتخاب وزیر بهداشت غیر پزشک در کشور مطرح می‌شود، مقداری هم ناشی از احساسات ضد پزشک است که وجود دارد.

آیا سراغ وزرای قبلی برویم

مرندی در پاسخ به این پرسش که آیا مثمر ثمر است که از وزرای بهداشت قبلی دوباره برای حضور در وزارتخانه استفاده کرد یا خیر، گفت: در انتخاب وزیر فقط باید به توانمندی افراد توجه کرد، اینکه حتماً از وزرای بهداشت قبلی، بخواهیم استفاده کنیم یا نکنیم، خیلی مهم نیست؛ بلکه باید سراغ افراد توانمند برویم که بتواند موفق باشد.

مهم‌ترین اقدام وزیر بهداشت در شروع کار

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران، در پاسخ به این سوال که بعد از انتخاب وزیر بهداشت، مهم‌ترین اقدام او چه باید باشد، افزود: قبل از اینکه شروع به کار کند، اعتقاد به عدالت در سلامت داشته باشد و امکانات حوزه سلامت را برای همگان به صورت برابر توزیع کند و به اجرای کامل سیاست‌های کلی سلامت معتقد و ملتزم باشد.

وی با اشاره به شعار رئیس جمهور منتخب که حمایت از محرومان است، گفت: آقای پزشکیان جزو استثناها در بحث عدالت و حمایت از محرومان است. بنابراین، وزیر بهداشت او هم باید چنین نگاه و تفکری را برای حوزه بهداشت و درمان به کار بندد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.