پیشنهاد سردبیر

۲۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 999305

آیت الله محمد حسن اختری از ارتباط ناگسستنی عاشورا و حجاب سخن می‌گوید؛

حجاب و عفاف از دستاوردهای مکتب حسینی است

۹ دهه پیش در چنین روزی، در مسجد گوهرشاد عاشورایی برای حفظ ارزش حجاب به پا شد

باید تمام افرادی که توانایی دارند، صدای اسلام و پیام عاشورا را به گوش دیگران برسانند و با بهره‌گیری از ابزار و رسانه‌های جمعی جدیدی که در اختیار دارند، برای گسترش و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و ارزش‌های دینی و ملی آن هم با زبان منطق از هیچ کوششی فروگذار نکنند.

حجاب و عفاف از دستاوردهای مکتب حسینی است

سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب در تقویم به عنوان روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. ۲۱ تیر ۱۳۱۴ روزی بود که هزاران نفر از مردم مشهد برای اعتراض به قانون کشف حجاب و دفاع از حجاب و حیثیت و شرافت زنان و مردان کشورمان قیام و در مسجد گوهرشاد تحصن کردند و عصر همان متحصنین توسط رژیم وابسته رضاخانی به شهادت رسیدند.

تلاقی این روز تلخ با پنجمین روز از ماه عزای حسینی ما را بر آن داشت تا با آیت‌الله محمدحسن اختری، دبیرکل بنیاد ملی عفاف و حجاب کشور همصحبت شویم و از ارتباط ناگسستنی عاشورا و حجاب بشنویم؛ چرا که می‌دانیم نهضت عاشورا مکتبی چندبعدی است، مکتبی که با هدف احیای ارزش‌های دینی صورت گرفت و در سایه آن حجاب و عفاف زن مسلمان جایگاه خود را پیدا کرد. در کربلا حضرت اباعبدالله حسین(ع) و حضرت زینب کبری(س) و دودمان رسالت با سخنان و عمل خود، یادآور حجاب و عفاف بودند.

حجاب و عفاف از دستاوردهای مکتب حسینی است

حجاب نمادی اسلامی در مکتب عاشورا

آیت‌الله اختری در ابتدا با بیان اینکه حجاب، عفاف و غیرت نمادی اسلامی و انسانی در مکتب بلند عاشوراست، می‌گوید: به خاطر اهمیت ویژه آن است که دشمن در طول تاریخ مقابل آن موضع گرفته است، به همین دلیل باید رسانه‌ها و مؤسسه‌های فرهنگی و تربیتی و تمام افرادی که ارزش‌های اسلامی و خانوادگی را ارج نهاده و برای صیانت از شرف و ارزش‌های خانوادگی احترام قائل هستند، با تمام قوا تلاش کنند ندای اصیل اسلامی را به گوش مردم، خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان برسانند و آن‌ها را به این وظیفه دینی و اسلامی و ضروری دین اسلام آگاه کنند.

ایشان تأکید می‌کند: باید تمام افرادی که توانایی داشته و رسانه‌ای دارند، صدای اسلام و پیام عاشورا را به گوش دیگران برسانند و با بهره‌گیری از ابزار و رسانه‌های جمعی جدیدی که در اختیار دارند، برای گسترش و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و ارزش‌های دینی و ملی آن هم با زبان منطق از هیچ کوششی فروگذار نکنند. متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد رواج بدحجابی در جامعه هستیم بنابراین لازم است صاحب رسانه‌ها و صاحب دردها و افرادی که از این بی بند و باری‌ها رنج می‌برند و از این وضعیت هنجارشکنانه ناراحت و نگران هستند، به وظیفه دینی و شرعی خود عمل کنند. وظیفه امر به معروف و نهی از منکر برای همه است و همه در این امر از سوی خداوند متعال مسئولیت داریم. حاکمان، دولتمردان، مؤسسه‌های دولتی و مؤسسه‌ها مردمی و جوامع اسلامی، اندیشمندان، مردم عادی و... همه افراد باید به امر به معروف پایبند باشیم و نهی از منکر کنیم. امر به معروف یکی از اهداف و انگیزه‌های قیام امام حسین(ع) است و ایشان فرموده است: «اِنّی ما خَرَجتُ اَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفسِداً و لا ظالِماً، اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی وَ اَبی عَلیَّ بن اَبی طالبٍ(ع)».

استفاده از ظرفیت منبر حسینی برای ترویج حجاب

دبیرکل بنیاد ملی عفاف و حجاب کشور تصریح می‌کند: سخنرانان مراسم عزاداری امام حسین(ع) باید در کنار ذکر مصیبت اهل بیت(ع)، به عفاف و حجاب، امر به معروف و نهی از منکر و ترویج دیگر مسائل اعتقادی و دینی جامعه اسلامی نیز توجه داشته باشند و به آنان نیز اشاره کنند و این نکات اسلامی و قرآن را به گوش همگان برسانند. از یاد نبریم عفاف و حجاب تنها مربوط به پوشش نیست و دامنه وسیع‌تری مانند حجاب در رفتار، گفتار، چشم و... را نیز شامل می‌شود. همچنان که عفاف و حیای سیدالشهدا(ع) و یاران ایشان تنها در پوشش نبود. آن حضرت(ع) و اهل بیت(ع) و یاران ایشان در تمام مراحل حفظ حریم‌ و ارزش‌ها را به نمایش گذاشتند.

زندگی جاودانه در پرتو عمل به آموزه‌های کربلا

این کارشناس دینی با اشاره به اهمیت مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) یادآور می‌شود: این مجالس و مراسم بهترین فرصت برای پاسخ‌گویی دینی به همه به خصوص نسل جوان است و بهترین بستر برای تضمین سلامت معنوی جامعه است. به همین دلیل باید علما، اندیشمندان و سخنوران از این ظرفیت عظیم دینی و مراکز آموزشی مفید و تربیتی برای نهادینه کردن و بیان نکات مربوط به عفاف و حجاب که نیاز امروز جامعه است، استفاده کنند. همه به ویژه جوان‌ترها در مجالس امام حسین(ع) فقط برای سینه‌زنی حاضر نشوند بلکه در جلسات وعظ و پای صحبت‌های سخنران هم بنشینند. مطلب را گوش کنند و هر پرسش و شبهه‌ای برایشان ایجاد می‌شود، مطرح کنند تا وعاظ و مداحان بدانند جوانان چه مسائل و دغدغه‌هایی دارند و به آن‌ها بیشتر بپردازند.

آیت‌الله اختری تشریح می‌کند: بی‌حجابی و سبک پوشش غربی ثمره تهاجم فرهنگی غربی است. فرهنگی که از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود و مقابله با ارزش‌های دینی استفاده می‌کند و باید ما هم از همین رسانه‌ها و فضا بهره برده و نه تنها جوانانمان را هوشیار کنیم بلکه حرف خود را به جهانیان برسانیم. در نظر داشته باشیم همان طور که رعایت حجاب و عفاف آثار مثبت فردی و اجتماعی زیادی دارد، بی‌حجابی نیز آثار و پیامدهای سوء و منفی در  دو بعد دنیوی و اخروی دارد. گاهی اوقات برخی افراد، بدحجابی و بی‌حجابی را تمدن و پوشش را نوعی عقب‌ماندگی می‌دانند و با این ادعا که باطن پاک مهم است و ظاهر اهمیت ندارد، شعار روشنفکری می‌دهند. در صورتی که طبق بیان امیرالمؤمنین(ع) «الظاهر عنوان باطن» و رسیدن به واقعیت درون افراد از ظاهر آن‌ها امکان‌پذیر است. بی‌حجابی برای مردم ما تمدن‌آور، شرافت‌آور و عزت‌آور نیست. خداوند در آیه ۲۴ سوره انفال فرموده است: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! دعوت خدا و پیامبر(ص) را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد». زندگی جاودانه و شرافتمندانه در پرتو عمل به آموزه‌های کربلا و نهضت حسینی و دستورهای قرآنی است.

در پایان آیت‌الله اختری با دعوت از تمام آن‌هایی که شبهه‌ای در مورد حجاب دارند، می‌گوید: در این فرصت از تمام خوانندگان روزنامه و هر کسی که به هر نحوی این سخنان را می‌بیند؛ از تمامی دختران و پسران عزیز دعوت می‌کنم اگر در مورد مسائل دینی به خصوص عفاف و حجاب، شبهه یا پرسش یا علامت سؤالی در ذهن دارند؛ پایین همین مطلب در سایت قدس آنلاین با ما در ارتباط بگذارند و مطمئن باشند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به صورت جداگانه به تمام پرسش‌ها، دغدغه‌ها و تردیدهای آنان پاسخ خواهیم داد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.