هم‌زمان با فرارسیدن ایام حزن و اندوه ماه محرم، مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، کتاب «نور خدا» دربردارنده ۴۰ روضه مکتوب تحلیلی- عرفانی حضرت سیدالشهدا (ع) را معرفی و مطالعه آن را پیشنهاد می‌کند.

 اولین روضه مکتوب تحلیلی عرفانی امام حسین (ع) در کتاب «نور خدا»

عرفان و خداشناسی را حسین بن علی (ع) از صحرای عرفات با خواندن دعای عرفه آغاز کرد و در گودی قتلگاه به بالاترین حد خود که فنا فی‌الله است، رساند.
 در کتاب نور خدا که اولین روضه مکتوب تحلیلی عرفانی امام حسین (ع) است به بررسی ابعاد عارفانه قضیه عاشورا و کربلا و چگونگی گره خوردن زوایای این اتفاق بزرگ به معنویت و عرفان پرداخته شده است.
بخشی از عناوین این کتاب شامل موضوعاتی همچون عتیق الحسین (ع)، حرارت تاریخ، وارث آدم، شاهد و مشهود، نور خدا، کعبه اهل‌نظر، باز این چه شورش است... محبوب الحسین (ع)، عشق قیمتی، رقص جانان، مجنون لیلا، قصه ما به سررسید، رسم قطره‌ها، قبله دیوانگان، روز حسین (ع)، باده توحید و... می‌شود.
در بخشی با عنوان الرحیل در این کتاب آمده است: راه حسین (ع) راه خداست، مسیری که می‌رود پایانی جز حضرت معبود ندارد و چگونه چون حسین (ع) جز خدا را طلب نماید که حسین (ع) جز او نمی‌بیند، آن کس که ازخودگذشته و به خدا پیوسته است، آن کس که از حصار حدود فراتر رفته و در بیکرانه توحید غرق شده است، آن کس که طعم شیرین دیدار با محبوب را از کودکی به‌خاطر دارد، آری آن کس که قلبش محل نزول ملائک است و جانش شمع قدسیان، اوست که دروازه وادی توحید می‌شود و باب حرم امن الهی و تو حسین (ع) را «ابداعی الی ذات الله» می‌خوانی، کسی که جز خدا تو را دعوت نمی‌کند.
«خط خون» عنوان مبحث پایانی این کتاب است که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم: حسین (ع) الگوی تمام‌عیار ذبح جان به‌پای جانان است؛ برای همین، از همان خطبه‌های اول پس از شهادت، می‌شود شناسنامه فرزندان فاطمه که حامل لواء هدایت انسان به‌سوی او هستند... این‌چنین است که حسین (ع)، نه فقط شهید کربلا که رمز عبور از هر چه طاغوت و رهبر انسان می‌شود برای وصال، برای عبور از من، برای فصل وصل آرزوی ناتمام انبیاء و اولیاء...
 لازم به یادآوری است، این کتاب توسط کارگروه محتوایی مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی ویژه عموم تهیه شده و طرح جلد و صفحه‌آرایی نیز توسط مصطفی معمی وند و حامد امامی انجام شده است، اثر حاضر در ۲۰۸ صفحه به چاپ رسیده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.