تحولات منطقه

۲۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۹۹۹۷۵۳

آیت الله نظری منفرد عنوان کرد؛

نگرش امام حسین(ع) به دنیا، ناشی از حد اعلای باور مبدأ و معاد است

پذیرش حکومت، فقط برای اقامه حق و دفع باطل، مقدّس و مورد رضایت خداوند متعال است

ایشان با اشاره به نامه امام حسین علیه السلام از کربلا به مدینه بیان داشت: حضرت فرمود «فَکَأَنَّ الدُّنْیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ» این دنیایی که بشر برای آن دست‌وپا می زند، انگار نبوده است.

نگرش امام حسین(ع) به دنیا، ناشی از حد اعلای باور مبدأ و معاد است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دومین شب عزاداری در دفتر آیت الله محسن فقیهی عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با حضور جمعی از اساتید حوزه علمیه، علما و مسؤولان برگزار شد. آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، حجت الاسلام و المسلمین خطیب وزیر اطلاعات، مدیر کل اطلاعات استان قم، آیت الله زادگان معظم مرجع عالیقدر آیت الله العظمی گلپایگانی، از شرکت کنندگان در این مجلس باشکوه بودند.
آیت الله نظری منفرد، در این مراسم، ابعاد مختلف نگرش امیرالمؤمنین علیه السلام و حضرت سیدالشهدا علیه السلام به دنیا را تبیین و بررسی کردند. ایشان با اشاره به نامه امام حسین علیه السلام از کربلا به مدینه بیان داشت: نامه امام حسین علیه السلام بسیار کوتاه است؛ اما یک دنیا حرف دارد. حضرت فرموده است: «فَکَأَنَّ الدُّنْیا لَمْ تَکُنْ وَ کَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ» این دنیایی که بشر برای آن دست‌وپا می زند، انگار نبوده است.
ایشان در ادامه با اشاره به پست و ناچیز بودن دنیا افزود: اگر ضریب اعتقاد انسان به مبدأ و معاد در حد اعلی باشد، مانند امام حسین علیه السلام به دنیا نگاه می کند. باور کردن دین، معاد و خداوند چنین توفیقی به انسان می دهد. امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز اینگونه بودند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با قرائت جمله امیرمؤمنان علیه السلام که فرمودند: «لألقیت حبلها علی غاربها ولسقیت آخرها بکأس أولها. ولألفیتم دنیاکم هذه أزهد عندی من عفطة عنز» بیان داشت: امیرالمؤمنین علیه السلام نسبت به دنیا بسیار بی اعتنا بودند؛ اما به شدت برای تحقق حق تلاش می کردند.
وقتی نیروهای کمکی کوفه در منطقه ذی قار به سپاه حضرت علی پیوستند و همه خوشحال شدند؛ ابن عباس سراغ حضرت رفت و دید که ایشان در حال ترمیم کفش خود هستند که ابن عباس تعجب کرد؛ زیرا فرمانده لشکر در حال چنین فعالیتی است. حضرت از ابن عباس سؤال کرد که این کفش چه قیمتی دارد؟ پس از پاسخ ابن عباس، حضرت فرمود: «وَ اللهِ لَهِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ إِمْرَتِکُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ‏ بَاطِلًا»؛ به خدا سوگند، همین کفش بی‌ارزش نزد من از حکومت بر شما محبوب‌تر است، مگر اینکه حقّی را با آن به پا دارم، یا باطلی را دفع نمایم. یعنی عمارت و حکومت به اندازه این کفش برای من ارزش ندارد اما برای اقامه حق، عنان حکومت را به دست گرفتم.
آیت الله نظری منفرد ادامه داد: امام حسین علیه السلام، فرزند چنین مردی است که دنیا در نگاهش بی ارزش بود. افرادی که برای دنیا حسرت می زنند سرانجام پشیمان می شوند. در آیات قرآن آمده: «حَتَّی إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحًا» که نشان می دهد انسان های خطاکار پشیمان از کرده خود می شوند.
وی با اشاره به جنایات معاویه در جنگ صفین و پس از آن عنوان کرد: امیرالمؤمنین علی علیه السلام به معاویه فرمود که دعوا بر سر من و تو است. پس در یک جنگ تن به تن سرانجام این دعوا مشخص می شود که عمروعاص برای چرب زبانی گفت اگر علی را بکشی به بهشت می روی و اگر کشته شوی نیز جای تو بهشت است؛ پس نبرد را قبول کن که معاویه در پاسخ گفت در هر صورت من در جهنم هستم. معاویه می دانست که چه می کند و چه جنایاتی را مرتکب شده است!
استاد دروس خارج حوزه قم، ادامه داد: چند میلیارد سال است که زمین خلق شده و میلیون ها سال است که حیات در زمین به وجود آمده و علم می گوید که دنیا تمام می شود؛ میلیون‌ها اتم در خورشید منفجر می‌شوند و گرما و نور تولید کرده و به ما ثمر می رسانند و روزی هم تمام می شوند؛ از این دنیای چند میلیارد ساله، 70 سال شاید سهم ما بشود و نباید آن را هدر بدهیم. اگر پرونده انسان در جوانی صاف و بی گناه باشد در دوران پیری نیز انسان خوشحال است اما پرونده پرخطا، انسان را دچار عذاب وجدان می کند.

نگرش امام حسین(ع) به دنیا، ناشی از حد اعلای باور مبدأ و معاد است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha