حتی ما هم که کارشناس اموال عتیقه و میراث فرهنگی نیستیم، هفته پیش با دیدن تصویر مجسمه‌ای که می‌گفتند ۲هزار سال و ۲۰میلیارد تومان قدمت و قیمت دارد، به ظاهر مجسمه شک کردیم... شما چطور؟

یک اثر تقلبی فاخر!

حوالی امروز / حتی ما هم که کارشناس اموال عتیقه و میراث فرهنگی نیستیم، هفته پیش با دیدن تصویر مجسمه‌ای که می‌گفتند ۲هزار سال و ۲۰میلیارد تومان قدمت و قیمت دارد، به ظاهر مجسمه شک کردیم... شما چطور؟

کوزه‌های پر از سکه طلا
کارشناسان اموال تاریخی معتقدند بیشتر اشیایی که با عنوان «باستانی» و «تاریخی» قاچاق می‌شوند و یا غیرقانونی به فروش می‌رسند، «جعلی» هستند! این را روز گذشته «ایسنا» نوشت و اعلام کرد یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی کشور فقط در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، حدود ۸۲هزار مورد اموال فرهنگی ـ تاریخی «تقلبی» کشف کرده است. الان و بدون شک شما هم یاد پیامک‌هایی افتادید که از ۱۰ یا ۱۵ سال پیش به این طرف هرازچندی با لحن و لهجه روستایی به دستتان می‌رسد و مدعی است مثلاً در حین کشاورزی یا چوپانی در فلان منطقه کشور کوزه‌ای پر از سکه پیدا کرده و حاضر است آن را در ازای مبلغی به شما بفروشد.
 ماجرای این مجسمه هم ممکن است موردی شبیه به داستان کوزه‌های پر از سکه طلا باشد، البته در نسخه‌ای باکلاس‌تر و لابد حرفه‌ای‌تر که خریدار حاضر شده بابتش ۲۰میلیارد تومان بپردازد! چون الان و با پیدا شدن مجسمه ۲هزارساله، کارشناسان اموال تاریخی و باستان‌شناسان احتمال می‌دهند یک شئ تقلبی دیگر به کلکسیون آثار جعلی قاچاقچیان اموال تاریخی اضافه شده است. لابد شما هم برایتان سؤال ایجاد شده که روال تشخیص و اصالت‌سنجی آثاری که به این شکل کشف و ضبط می‌شوند، چگونه است؟
کار خودشان بود!
پس از کشف و توقیف یک شئ و مورد باستانی، در قدم نخست، کارشناسی مقدماتی توسط کارشناسان میراث فرهنگی استان انجام شده و بعد هم اطلاعات مربوط همراه با تصاویر به اداره کل موزه‌ها در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فرستاده می‌شود. در صورت نیاز کارشناسان این اداره کل و در صورت نیاز بیشتر، هیئت عالی کارشناسی هم از آثار توقیفی بازدید می‌کنند و نظرات کارشناسی خودشان را ارائه می‌دهند. 
اگر باز هم برای اصالت‌سنجی به آزمایش‌های دقیق‌تری نیاز باشد موضوع از طریق پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی پیگیری می‌شود.
هرچند تحقیق و بررسی روی مجسمه ۲هزارساله هنوز ادامه دارد، اما یک باستان‌شناس (حامد وحدتی‌نسب) در فضای مجازی نوشته است حتی با مشاهده تصویر مشخص می‌شود مجسمه، کپی‌برداری از پیکره «ناپیراسو» عیلامی موجود در موزه لوور و یک اثر تقلبی فاخر بوده که برای جعل آن زمان زیادی صرف شده است! تازه مشکلش هم این است آرایش سر مربوط به یک دوره تاریخی و تاج روی سر مربوط به دوره تاریخی دیگر با چند هزار سال فاصله است... ضمن اینکه دست‌ها با هم تناسب ندارند!
البته شما منتظر این هم باشید که پس از اعلام قطعی تقلبی بودن مجسمه توسط کارشناسان، عده‌ای ناکارشناس در فضای مجازی بنویسند: «کار خودشان بود... می‌خواستند مجسمه ۲هزار ساله را قاچاق کنند، نشد، حالا می‌گویند تقلبی بود!»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.