تحولات لبنان و فلسطین

۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 1000041

محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة درباره شخصیت امام حسین(ع) در قرآن می‌گوید: جایگاه این بزرگ مرد الهی به شکل مشخص و مخصوص در کلام الهی آمده است.

جایگاه حضرت سیدالشهدا(ع) در قرآن کریم

آیاتی که به لحاظ تفسیری، تردیدی در انطباق آن با شخصیت سیدالشهدا(ع) نیست. آیه تطهیر، مباهله و مودت نمونه‌ای از این آیات هستند.


محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم درباره شخصیت امام حسین(ع) در قرآن کریم گفت: جایگاه این بزرگ مرد الهی به شکل مشخص و مخصوص در کلام الهی آمده است. آیاتی که به لحاظ تفسیری، تردیدی در انطباق آن با شخصیت سیدالشهدا(ع) نیست. مانند آیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» به اتفاق عموم مفسران شیعی و بسیاری از مفسران اهل سنت، این آیه قطعا شامل خمسه طیبه خواهد شد که در میان آنها حسین‌بن‌علی(ع) فرد شاخص این مجموعه پنجگانه خواهد بود.


همچنین در بیست‌وچهارمین روز ماه ذی‌الحجه زمانی که در خانه پیامبر(ص) گشوده شد، همگان در انتظار آن بودند که ببینند طبق آیه مباهله «قُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ» چه کسانی هستند. پیامبر(ص) چه کسی را به عنوان فرزند و پسر خود به صحنه می‌آورند؛ به ظاهر که پیغمبر(ص) پسری ندارند؛ چه کسی را به عنوان زنان به میدان بیاورند و یا اینکه جان نبی‌اکرم(ص) در این صحنه کیست. آفتاب تابید و درب خانه حضرت محمد(ص) گشوده شد و ساکنان مدینه مشاهده کردند که این آیه تفسیر عملی شد. پیامبر(ص) بیرون آمدند؛ در آغوش ایشان امام حسین(ع) است و امام مجتبی(ع) دستشان را گرفتند و در کنارشان حضرت زهرا(س) و پشت سر همه آنها حضرت امیرالمؤمنین(ع) حرکت می‌کنند. همه بخش‌های این آیه تفسیر عملی پیامبر(ص) شد که مسلم تاریخ است. می‌بینیم که حضرت سیدالشهدا(ع) به عنوان ابناء و پسران پیامبر مطرح و بازگو می‌شوند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.