هر فرزندی بخشی از روحیات و خلقیات خود را از پدر و مادرش به ارث می برد. ادب و متانت حضرت ابوالفضل(ع) نیز ارثیه او از پدر و مادر بزرگوارش بود.

چهار امام معصوم دستان حضرت عباس(ع) را بوسه زده اند

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی با اشاره به اینکه دستان حضرت اباالفضل(ع) توسط چهار امام بوسیده شده است، تصریح کرد: چهار امام و حجت بالغه الهی دستان اباالفضل را بوسیدند. اولین آن ها حضرت علی(ع) بود که در شب ولادت ایشان گفتند "این دست ها روزی در عاشورا در یاری پسرم حسین(ع) از بدن جدا خواهد شد". 

به گزارش روابط عمومی کانون و هیئت خادم الرضا(ع)، حجت الاسلام والمسلمین علی زند قزوینی، کارشناس مسائل دینی در مراسم شب تاسوعای حسینی که از سوی هیئت خادم الرضا(ع) قم در ورزشگاه شهید حیدریان این شهر برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت و گفت: علم بی پایان از سینه پیغمبر اکرم(ص) به سینه حضرت علی(ع) منتقل شد و آن حضرت در شب بیست و یکم رمضان حضرت عباس علیه السلام را صدا زده و ایشان را در بغل گرفت و در حالی که گریه می کرد، بر اساس علمی که داشت، خطاب به او فرمود: پسرم تو در روز قیامت نور چشم من خواهی بود.  

وی افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) که چشم روشنی عالم هستی است می فرماید که پسرم عباس در روز قیامت چشم مرا روشن خواهد کرد. زیرا آن حضرت علم لدنی داشت و روز عاشورا و روضه عطش را می دید. ایشان خطاب به حضرت عباس می فرماید: وقتی روز عاشورا شد و داخل شریعه فرات شدی مبادا آب بنوشی در حالی که برادرت حسین تشنه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی ادب حضرت عباس(ع) را الگویی بسیار ستودنی و قابل استمساک برای همه نسل بشر برشمرد و گفت: حضرت ابوالفضل(ع) در پاسخ به امیرالمؤمنین علیه السلام عرض کرد: به الله قسم اگر وارد شریعه شوم و آقایم حسین(ع) عطشان باشد، من آب نخواهیم نوشید.  

وی بیان داشت: هر فرزندی بخشی از روحیات و خلقیات خود را از پدر و مادرش به ارث می برد. ادب و متانت حضرت ابوالفضل(ع) نیز ارثیه او از پدر و مادر بزرگوارش بود.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) با تأکید بر اینکه جوانان برای انتخاب همسرشان می بایست به ویژگی های اخلاقی و رفتاری پدر و مادر فرد مورد نظرشان هم توجه ویژه ای داشته باشند، تصریح کرد: پیغمبر مکرم اسلام(ص) فرمودند: می خواهید ازدواج کنید دقت داشته باشید که «خضراء دمن» نباشد. یعنی حتماً آن فرد اصیل باشد. اصالت به این است که فرد در یک خانواده با اصالت پرورش پیدا کرده و دارای نجابت باشد.

وی گفت: حضرت علی علیه السلام وقتی رفتند فاطمه کلابیه را به همسری انتخاب کنند فرمودند که می خواهم کسی را انتخاب کنم که فرزندانی به یادگار بگذارد که در کربلا برای حسینم یار و یاور باشند. یکی از ثمرات آن ازدواج حضرت اباالفضل(ع) است. کسی که در سخت ترین شرایط تا دم شریعه فرات رفت اما ادبش به او اجازه نداد پیش از مولایش لب به آب بزند. زیرا این شخص از مادری به دنیا آمده که مادر ادب، حیا، مروت و امام شناسی است.

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی اظهار کرد: در روایت داریم که در روز قیامت پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) خطاب می کنند که علی جان امروز برو به فاطمه زهرا(س) بگو برای شفاعت چه آورده ای؟ حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در پاسخ عرضه می دارد: برو به پدرم بگو امروز برای شفاعت دستان قلم شده پسرم عباس ما را بس است.

وی "پسرم" خوانده شدن حضرت عباس از سوی حضرت زهرا را نتیجه کریم بودن اهل بیت عصمت و طهارت دانست و افزود: حضرت زهرا(س) خوب می داند که مادر اباالفضل العباس برای پسرش حسین(ع) یک عمر مادری کرد. مادر امام حسین(ع) مصداق سیصد آیه قرآن کریم همچون آیه تطهیر و حقیقت کوثر است، و حضرت ام البنین هم این امر را به خوبی به فرزندانش آموخت که می بایست به خوبی احترام برادرشان حسین(ع) را حفظ کنند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه اولین شخصی که با شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) خاک بر روی سر خود ریخت حضرت ام البنین(س) بود، گفت: آن حضرت اولین کسی بود که در کوچه های بنی هاشم با شنیدن شهادت امام حسین(ع) در کربلا بر زمین نشست، به سر و سینه زد و خاک بر روی سر خود ریخت.

وی گفت: وقتی خبر شهادت حضرت اباالفضل و سه فرزند دیگر حضرت ام البنین را به ایشان دادند، پرسید از حسینم چه خبر که همه چهار پسرم و هرکه در این عالم زندگی می کند فدای حسین(ع). به محض اینکه به ایشان عرض کردند امام حسین(ع) شهید شده است به روی زمین افتاد و با زدن به سر و سینه بر روی سر خود خاک ریخت.

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی با اشاره به اینکه دستان حضرت اباالفضل(ع) توسط چهار امام بوسیده شده است، تصریح کرد: چهار امام و حجت بالغه الهی دستان اباالفضل را بوسیدند. اولین آن ها حضرت علی(ع) بود که در شب ولادت ایشان گفتند "این دست ها روزی در عاشورا در یاری پسرم حسین(ع) از بدن جدا خواهد شد". 

وی افزود: دومین امامی که دست عباس(ع) را بوسید امام حسن مجتبی(ع) بود که در شب شهادتش امام حسن وقتی کنار بستر ایشان آمد، آن امام دست عباس را گرفتند و از او قول گرفت که مبادا در عاشورا حسین را تنها بگذاری. سپس امام مجتبی(ع) دست ابالفضل را بوسیدند.

سخنران هیئت خادم الرضا(ع) ادامه داد: امام حسین(ع) در کنار نهر القمه یک چیزی را از روی زمین برداشته و می بوسیدند، و آن چیز دست بریده اباالفضل العباس بود.

وی روضه حضرت اباالفضل را موجب توجه امام زمان(عج) دانست و عنوان داشت: هرگاه به دنبال جلب توجه و عنایت آقا امام عصر(عج) در زندگیتان بودید، به سراغ روضه حضرت عباس(ع) بروید.

حجت الاسلام والمسلمین زند قزوینی در پایان خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) چهارمین امامی بود که دست حضرت عباس(ع) را هنگامی که برای دفن پیکر مطهر آن حضرت می خواستند تصمیم بگیرند، بوسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.