بیماری جذام درمان پذیر است اما متأسفانه آسیب تخریبی که به جا می گذارد برگشت پذیر نیست.

آیا خطر جذام در ایران جدی است؟ / جذام بیماری فقراست؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: بیماری جذام که نام قدیمی خوره را نیز دارد بیماری مزمن و طولانی مدت است و دوره نهفتگی طولانی دارد آن چنان که بروز بیماری از ۵ تا ۲۰ سال ممکن است طول بکشد.

دکتر سیدمسعود داوودی درباره سرایت بیماری جذام توضیح می دهد: راه سرایت این بیماری از طریق انسان به انسان است اما خوشبختانه جزو بیماری های خیلی واگیردار نیست و در شرایط عادی و زندگی روزمره به آن مبتلا نمی شویم و تنها افرادی که به طور دایمی با این بیماران زندگی می کنند در معرض بیماری قرار می گیرند و البته سرایت برای افرادی که به عنوان میهمان گاهی با این بیماران رفت و آمد دارند وجود ندارد.

مستعدترین افراد برای ابتلا به جذام

این متخصص پوست و مو می افزاید: مستعدترین افراد برای ابتلا، کودکان هستند اما بروز بیماری به دلیل دوره نهفتگی طولانی، ممکن است در سنین بالا باشد بنابراین از میانسالی به بعد بیماری جذام ظاهر می شود.

داوودی تصریح می کند: به لحاظ اجتماعی افرادی که از نظر اقتصادی طبقه ضعیف تلقی می شوند بیشتر مستعد این بیماری هستند بنابراین کسانی که تغذیه خوب و به دنبال آن سیستم ایمنی خوبی دارند کمتر در معرض بیماری جذام قرار دارند.

وی در پاسخ به پرسش ما درباره این که جذام بیشتر کدام قسمت های بدن را درگیر می کند می گوید: این بیماری قسمت های مختلف بدن به ویژه رشته های عصبی را گرفتار کرده و به تبع آن پوست را درگیر می کند و در موارد پیشرفته تر می تواند دستگاه تنفسی و بینایی را دچار کند.

گرایش جذام به نواحی سرد بدن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله می افزاید: از آنجا که این میکروب به نواحی سرد بدن گرایش دارد بنابراین قسمت های سردتر بدن مانند دست، پا، بینی و لاله گوش را درگیر می کند و حس عصبی فرد بیمار نیز در این قسمت ها دچار اختلال کرده و حس درد، سرما و گرما را از دست می دهد.

آیا جذام درمان دارد؟

داوودی می گوید: بیماری جذام درمان پذیر است اما متأسفانه آسیب تخریبی که به جا می گذارد برگشت پذیر نیست و آسیبی که به پوست و ارگان های مختلف وارد شده را نمی توان جبران کرد بنابراین هر چه زودتر این بیماری تشخیص داده و درمان شود آسیب کمتری به بیمار وارد خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل محدودیت تعداد داروهای مؤثر برای درمان جذام اذعان می کند:  تعداد داروهای موثری که در این بیماری وجود دارد بسیار محدود است و تنوع درمان، مانند برخی بیماری ها نیست که بتوان داروهای مختلفی تحویز کرد. بنابراین درمان طولانی مدت و سخت است و ممکن است دوره آن از ۶ ماه تا ۲سال طول بکشد.

وضعیت جذام در ایران

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله می گوید: از نظر سازمان بهداشت جهانی، چنانچه در جامعه ای از هزار نفر تنها یک درصد به هر بیماری دچار باشند آن بیماری ریشه کن شده تلقی می شود بنابراین در حال حاضر با وجود این که در ایران بیمار مبتلا به جذام داریم اما می توان گفت جزو کشورهایی هستیم که این بیماری ریشه کن شده و جزو مشکلات حاد عفونی جامعه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.