روزنامه لبنانی «الاخبار» فاش کرد که اردن و امارات به نقشه های خود برای اداره نوار غزه پس از پایان جنگ سرعت داده و در حال توطئه چینی علیه این منطقه و تلاش برای کنار زدن جنبش حماس از اداره آن هستند.

نقشه اردن و امارات برای دوره پس از جنگ در نوار غزه

به گزارش قدس آنلاین، اردن و امارات در حال گسترش گفت وگوها با طرف های فلسطینی، منطقه ای و بین المللی به منظور ارائه طرحی و نقشه ای هستند که مورد پذیرش حماس قرار گیرد.

این منبع نوشت: امان و ابوظبی در حال فعال کردن کانال های غیررسمی گفت وگو با طرف های مخالف مقاومت برای تسلط بر نوار غزه و کنار زدن حماس از اداره این منطقه هستند.

براساس اعلام الاخبار، این توطئه ای است که جریان های سیاسی، پایتخت های خارجی، طرف ها و شخصیت های فلسطینی، عربی، اسرائیلی و بین المللی با اردن و امارات در آن مشارکت دارند.

امارات با همکاری «محمد دحلان» از رهبران جدا شده از جنبش فتح برای طراحی سازو کار جدید اداره نوار غزه تلاش می کند و پرونده رسیدگی به مسائل انسانی را مقدمه ورود به این منطقه قرار داده است.

الاخبار به نقل از دحلان اعلام کرد که امارات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بودجه برای این کار در اختیار وی قرار داه است.

دحلال از طریق معاون خود «سمیر مشهراوی» تماس هایی را با جنبش حماس در قطر برقرار کرده است.

الاخبار افزود: سرتیپ «غسان علیان» هماهنگ کننده فعالیت های اسرائیل در مناطق اشغالی، از زمان آغاز جنگ تاکنون چهار بار به امارات سفر و با دحلان و مسئولان اماراتی دیدار و گفت وگو کرده است.

از سوی دیگر، اردن نیز که به دنبال داشتن نقش مرکزی در طرح های پس از جنگ در نوار غزه است، بخش دیگری از تماس ها را در این زمینه برعهده گرفته و از طریق پرونده بهداشتی و درمانی به این موضوع ورود کرده است.

گفتنی است؛ اواخر خردادماه سالجاری نشست مشترکی با حضور مسئولان نظامی پنج کشور عربی و رژیم صهیونیستی در بحرین، برگزار شد و دستور کار این نشست بررسی نحوه اداره نوار غزه پس از پایان جنگ علیه این منطقه بود.

روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع آگاه مصری در این باره نوشت: نشست مسئولان نظامی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی و آمریکا در بحرین، شاهد بررسی امکان مشارکت کشورهای عربی در اداره نوار غزه از طریق ایجاد یک نیروی (به اصطلاح) حافظ صلح بود و نمایندگان کشورهای عربی در این نشست، مشارکت خود در این نیروی مشترک را به وجود یک چارچوب و ساختار بین المللی و خروج کامل نظامیان رژیم صهیونیستی از نوار غزه مرتبط کردند.

این منبع مصری افزود: قاهره این پیشنهاد را به شرطی که گام های اعلام شده از سوی آمریکا و اسرائیل درباره مرحله پس از جنگ عملی شود، قابل اجرا دانسته و واشنگتن نیز هم اکنون برای اعلام عمومی این طرح در حال برنامه ریزی است و فکر می کند که این طرح نیز مانند پیشنهاد قبلی «جوبایدن» رئیس جمهوری این کشور درباره آتش در نوار غزه، مورد حمایت بین المللی قرار گیرد.

این در حالی است که ملت و گروه های مقاومت فلسطین بارها بر مخالفت خود با حضور نیروها و طرف های خارجی در نوار غزه تاکید و آن را اشغالگری دانسته اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.