دولت بنگلادش با توجه به ادامه نا آرامی‌های در این کشور، حکومت نظامی و منع آمد و شد را تمدید کرد.

حکومت نظامی در بنگلادش تمدید شد؛ افزایش کشته‌ها به ۱۱۴ نفر

به گزارش قدس آنلاین، تارنمای خبری «ستریت تایمز» (straitstimes) با انتشار این خبر نوشت: ناآرامی ها که در بنگلادش به خشونت گراییده تاکنون دست‌کم یکصد و ۱۴ کشته برجای گذاشته است.

این گزارش حاکی است که سربازان در خیابان های داکا پایتخت بنگلادش مکانی که درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی درگرفت، مشغول گشت زنی هستند.

حکومت نظامی در بنگلادش تمدید شد؛ افزایش کشته‌ها به ۱۱۴ نفر

این اعتراض ها که بیشتر اعتراضات دانشجویی در بنگلادش است از اول ژوئیه (۱۱ تیر) و با برگزاری یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز آغاز شد؛ چرا یک دادگاه در این کشور حکمی صادر کرد که بر اساس آن، قانون سهمیه شغل‌های دولتی برای نوادگان افراد موسوم به «مبارزان آزادی» که در جنگ استقلال ۱۹۷۱ علیه پاکستان جنگیده بودند، احیا شد.

حکومت نظامی در بنگلادش تمدید شد؛ افزایش کشته‌ها به ۱۱۴ نفر

معترضان اعلام کرده‌اند که با اجرای قانون سهمیه شغل‌های دولتی، یک سوم شغل‌های دولتی به کسانی اختصاص خواهد یافت که از متحدان حزب حاکم در بنگلادش به شمار می‌روند.

ستریت تایمز افزود: حکومت نظامی از اواخر روز جمعه گذشته (۲۹ تیر) وضع شد و تا روز یکشنبه (امروز) ادامه دارد. تمامی دانشگاه ها و کالج ها نیز به دنبال اعتراض دانشجویان از روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۷ تیر) در بنگلادش تعطیل شده است.

حکومت نظامی در بنگلادش تمدید شد؛ افزایش کشته‌ها به ۱۱۴ نفر

هشدار وزارت خارجه آمریکا برای سفر به بنگلادش

تارنمای این نشریه سنگاپوری در بخش دیگری از اخبار مرتبط نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا با توجه به نا آرامی های بنگلادش از اتباع خود خواست تا نسبت به سفر به این کشور تجدید نظر کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در مورخ ۲۰ جولای برابر با ۳۰ تیر آنچه که آن‌را «نا آرامی های مدنی» در بنگلادش توصیف کرد سطح هشدار سفر به بنگلادش را به سطح سه ارتقا داد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: (اتباع آمریکایی) به علت نا آرامی های موجود در داکا باید سفر (به بنگلادش) را مورد تجدید نظر قرار دهند؛ چراکه گزارش هایی درباره اعتراضات، خشونت در شهر داکا، مناطق اطراف و در سراسر بنگلادش منتشر شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که تردد و سفر کارکنان سفارتخانه خود را در داکا محدود کرده است و این امر باعث می شود تا خدمات اضطراری به شهروندان آمریکایی در این کشور با محدودیت مواجه شود.

دانشجویان هند از بنگلادش خارج شدند

تداوم اعتراض در بنگلادش باعث شد تا دولت هند نیز اقدام به خروج دانشجویان خود از بنگلادش کند و تاکنون یکهزار دانشجوی هندی به علت تعطیلی دانشگاه های بنگلادش به کشورشان بازگشتند.

وزارت امور خارجه هند در مورخ ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در بیانیه ای اعلام کرد: هنوز بیش از چهار هزار دانشجوی هندی به دلیل تعطیلی دانشگاه‌های مختلف بنگلادش و تداوم ناآرامی‌های دانشجویی در این کشور سرگردان هستند.

بر اساس این گزارش مقام‌های هندی مستقر در کمیسیون عالی این کشور در داکا و کمیسیون‌های زیرمجموعه آن در چند ایالت بنگلادش به طور منظم با این دانشجویان در تماس هستند و کمک‌ها و راهنمایی‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهند.

۸۰۰ دانشجوی نپالی از بنگلادش خارج شدند

تارنمای خبری «کاتماندو پست» نیز گزارش داد که تاکنون ۸۰۰ دانشجوی نپالی از بنگلادش خارج شدند.

لغو سفر نخست وزیر بنگلادش به برزیل و اسپانیا

خبرگزاری رویترز نیز روز گذشته (شنبه) نیز گزارش داد: این ناآرامی که از زمان انتخاب دوباره «شیخ حسینه» (Sheikh Hasina) برای چهارمین دور متوالی نخست وزیری بنگلادش، بزرگترین در نوع خود است، به دنبال اعتراض نسبت به بیکاری در میان جوانان که یک پنجم جمعیت ۱۷۰ میلیون نفری این کشور را شامل می شود، شدت گرفت.

رویترز گزارش داده بود: با افزایش شمار قربانیان و ناتوانی پلیس در مهار معترضان، دولت حسینه با استقرار ارتش، حکومت نظامی درکشور برقرار کرد. وی همچنین سفر برنامه ریزی شده به اسپانیا و برزیل که قرار بود از ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ انجام شود را به علت اعتراضات لغو کرد

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.