پشه آئدس در خراسان رضوی شناسایی نشده است.

خراسان رضوی عاری از پشه آئدس؛ شناسایی ۳ مسافر مبتلا

به گزارش قدس خراسان، رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون پشه آئدس در مشهد و خراسان رضوی شناسایی نشده است و ۳ نفر مبتلا به تب دنگی در خراسان رضوی مسافر بودند.

زهرا نهبندانی افزود: سه مسافر مبتلا به تب دنگی وارد خراسان رضوی شده بودند که در مناطق آلوده دچار گزش شدند و به مشهد آمدند و  هم اکنون هر سه بیمار درمان و ترخیص شدند. وی با بیان این که تب دنگی از طریق ویروسی به همین نام و به واسطه نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود، گفت:این بیماری در سال‌های گذشته هم در کشورهای آسیایی وجود داشت، اما در چند سال گذشته، به علت تغییرات آب و هوایی، این پشه آلوده فعالیت غیر متعارفی پیدا کرده و بسیاری از کشورهای دنیا را آلوده کرده است.

وی گفت: تب دنگ یا دانگ یک بیماری ویروسی است که با گزش پشه آئدس منتقل می‌شود؛ با افزایش موارد گزارش شده از تب دنگی، لازم است اصولی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به ویژه برای مسافران به مناطق آلوده و پرخطر این بیماری، رعایت شود و در صورت بروز علائم تب یا سایر علائم بیماری تب دانگ باید بلافاصله به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و سابقه سفر را با پزشک معالج مطرح کرد.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:دربیشتر  مواقع، بیماری بدون علامت یا با علائم خفیف است که ۴ تا ۱۰ روز بعد از گزش پشه ظاهر می‌شود و در مدت یک هفته بهبود می‌یابد. علائم این بیماری شامل تب، سردرد شدید، درد شدید مفاصل، استخوان‌ها و عضلات، درد پشت چشم، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ و بثورات پوستی است؛ البته در موارد شدید این بیماری، ممکن است خونریزی از لثه و بینی هم وجود داشته باشد.

 نهبندانی افزود: برای درمان این بیماری علاوه بر استراحت کافی و مصرف فراوان مایعات، باید فقط از استامینوفن برای تسکین درد استفاده و از مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن، آسپرین، ژلوفن، نوافن، دیکلوفناک، ناپروکسن و مفنامیک اسید خودداری کرد چرا که ممکن است در این بیماری، باعث خون ریزی شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.