عبدو ابوکسم گفت: ما باید پیشینه واقعه عاشورا را بفهمیم و بخوانیم تا بتوانیم با آن تعامل داشته باشیم.

پیشینه واقعه عاشورا را بخوانیم
پدر عبدو ابوکسم، روحانی مسیحی لبنانی و رئیس مرکز رسانه کاتولیک همزمان با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین(ع) و یاران بزرگوار ایشان در واقعه جانسوز کربلا، در خصوص دیدگاه مسیحیت درباره واقعه عاشورا بیان کرد:‌ عاشورا یک مناسبت مهم مذهبی نزد شیعیان و نماد ایستادگی در برابر ظلم و فساد است و شیعیان امام حسین(ع) را قهرمان شجاعی می‌دانند که در راه حق و عدالت در مقابل طاغوت زمان ایستاد.
این اندیشمند مسیحی ادامه داد:‌ قیام امام حسین(ع)  رویدادی اندوهناک بوده اما حاوی پیامی از ارزش‌های کلی انسانی است همچون ایستادگی در برابر ظلم، ستم و فداکاری در راه عدالت و شرف و هرکسی فارغ از دین و عقایدش می‌تواند این ارزش‌ها را درک کند.
پدر عبدو ابوکسم درباره برخی حوادث تاریخی مربوط به روز عاشورا که در دین مسیحیت به آن اهمیت داده می‌شود، اظهار کرد: مفهوم فدا شدن امام حسین(ع) برای امتش بیانگر فداکاری ایشان برای دیگر افراد است. حضرت مسیح(ع) خود را در راه بشریت و رهایی انسان‌ها فدا کرد. ما معتقدیم که او با مرگ خود بر روی صلیب، جان خود را فدای ما کرد و با دردها و رنج‌هایی که متحمل شد ما را از بندگی گناه نجات داد.
رئیس مرکز رسانه کاتولیک افزود: شاید وجوه تشابهی بین این حادثه تاریخی و عقاید مسیحیت وجود داشته باشد اما از لحاظ مفهوم ایمانی بین فداکاری حضرت مسیح(ع) برای تمام بشریت و فداکاری امام حسین(ع) در روز عاشورا در راه امتش برای جلوگیری از تمام اشکال فساد و ظلم تفاوت وجود دارد.
روحانی مسیحی لبنانی درباره واکنش مسیحیان نسبت به روز عاشورا که احیاگر فرهنگ اسلامی است، افزود:‌ همه اتفاقاتی نظیر فداکاری و جان خود را تقدیم دیگران کردن و دفاع از مظلومان و امت، در روز عاشورا رخ داد و مشابه آن در دین مسیحیت، درد و رنج‌های حضرت مسیح(ع) است که به خاطر مردمش به صلیب کشیده شد تا ظلم و گناه را از آنها برطرف کند. از این رو مسیحیان می‌توانند با این وجوه تشابه، روز عاشورا و فداکاری امام حسین(ع) را درک کنند.
پدر عبدو ابوکسم در پایان به منظور درک و ارج نهادن به مناسبت‌های خاص فرهنگ‌ها و ادیان مختلف همچون واقعه عاشورا توصیه‌هایی ارائه کرد و گفت: ما باید پیشینه واقعه عاشورا را بفهمیم و بخوانیم تا بتوانیم با آن تعامل داشته باشیم. در واقع هدف عاشورا این نیست، بلکه واقعه عاشورا آغازی برای اصلاحات امام حسین(ع) در امت جدش بود. این مسیری است که امام حسین(ع) بر عهده گرفت تا جان خود و خانواده‌اش را فدای امتش کند با اینکه به او توصیه شده بود که به کربلا نرود. اما او نپذیرفت و با وجود اینکه می‌دانست چه اتفاقی برایش خواهد افتاد و با فساد و ظلم و ستمی که در انتظارش بود به مبارزه برخواهد خاست، به کربلا رفت. بر کسی پوشیده نیست که هدف امام حسین(ع) شخصی نبود، بلکه ایشان با هدف اصلاح امت جدش در واقعه کربلا قدم گذاشت.
وی تصریح کرد: این مسئله غیرمسلمانان را نیز ترغیب کرد که با ایشان همراهی کنند. از جمله «جون» غلام ایشان و زنی مسیحی به نام «ام رجب» که همراه فرزندش به این معرکه وارد شده و همراه با امام حسین(ع) جنگیدند و در این واقعه شهید شدند. از این رو مسیحیان باید با این واقعه تعامل داشته باشند و همه لبنانی‌ها اعم از مسیحی و مسلمان شیعه یا دروزی و تمام مذاهب باید در مسیر مقابله با فساد و ظلم قدم بردارند تا جامعه‌ای سالم بسازد. این آرزوی ماست، اما باید شجاعت داشته باشیم تا پیروز شویم.
منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.