کنست پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به موجب آن آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود

اقدام خطرناک رژیم صهیونیستی علیه یک نهاد بین‌المللی

هیأت عمومی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست)، شامگاه دیشب در نخستین قرائت، پیش‌نویس قانونی را تصویب کرد که به موجب آن آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود. به گزارش قدس آنلاین، خبرگزاری فلسطینی معا در این خصوص نوشت که کنست با رای مثبت 50 نماینده و رای مخالف 10 نماینده دیگر، پیش نویس قانون ارائه شده از سوی «یولیا میلینوفسکی» از اعضای حزب «اسرائیل خانه ما» در کنست را تصویب کرد که به موجب آن مصونیت و امتیازات اعطا شده به آنروا لغو می شود و با این سازمان، به عنوان یک سازمان تروریستی برخورد خواهد شد.

در 29 می گذشته کنست در یک قرائت مقدماتی، پیش‌نویس قانون ارائه شده توسط یولیا میلینوفسکی در خصوص تروریستی بودن آنروا را تصویب کرد تا لغو امتیازات و مصونیت این سازمان بین‌المللی را کلید بزند.  حال با تصویب این پیش‌نویس در خوانش اولیه، باید در خوانش‌های دوم و سوم در کنست نیز این پیش‌نویس رای بیاورد تا به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل شود. پس از تصویب نهایی این قانون، هرگونه ارتباط رژیم صهیونیستی با آنروا؛ چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم قطع خواهد شد و خود این سازمان و کارمندانش بر اساس قانون موسوم به مبارزه با تروریسم، سازمان تروریستی شناخته می‌شوند.

رژیم صهیونیستی بدون ارائه مدارک مستدل در راستای سیاست افزایش رنج مردم فلسطین و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره، مدعی است که آنروا در حمله 7 اکتبر با حماس همکاری کرده است.  این در حالی است که در سایه جنگ نسل‌کشی اسرائیل علیه غزه که از 7 اکتبر آغاز شده، فلسطینی‌ها بیش از پیش به همین خدمات محدود و اندک آنروا نیاز دارند.

واکنش عمان به مصوبه کنست

جنبش حماس در واکنش به این مصوبه پارلمان رژیم صهیونیستی، این اقدام رژیم صهیونیستی را باطل و غیر قانونی دانست و هدف از آن را نابودی آرمان فلسطین و در راس آن آرمان آوارگان و حق آنها برای بازگشت به سرزمین خودشان دانست. این جنبش از جامعه بین‌الملل و سازمان ملل خواست که مواضع قاطعانه‌ای علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند. رژیمی که از هیچ اقدامی برای تحقیر جامعه بین‌الملل و نقض تمامی قوانین و عرف‌های بین المللی فروگذار نمی‌کند. حماس خواستار حمایت از آنروا در قبال اسرائیل شد، آژانسی که تنها شاهد حی و حاضر بین‌المللی در صحنه فلسطین است.

علاوه بر حماس، سایر گروه‌های مقاومت از جمله جنبش‌های جهاد اسلامی، فتح و مجاهدین فلسطین با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه این مصوبه پارلمان رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و آن را در راستای تشدید فشارها و قحطی علیه مردم فلسطین و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره آنها دانستند و خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی در قبال این امر شدند.

وزارت خارجه عمان نیز با انتشار بیانیه‌ای اقدام رژیم صهیونیستی در تروریستی خواندن آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل را محکوم کرد. این کشور با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت این اقدام گفت: «این تصمیم تلاشی برای از بین بردن سازمان، نابودی سیاسی آن و هدف قرار دادن شعار و سمبل آن (تأکید بر حق آوارگان فلسطینی در بازگشت به خانه و پرداخت غرامت بر اساس قوانین بین‌المللی) است. در این بیانیه عمان بر نقش آنروا در ارائه خدمات حیاتی به آوارگان فلسطینی از جمله در نوار غزه، که از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی با یک فاجعه انسانی بی‌سابقه مواجه شده است، تأکید کرد. وزارت خارجه عمان از جامعه بین‌المللی خواست که به حمایت مالی و سیاسی خود از آنروا ادامه دهند تا فعالیت‌های بشردوستانه این نهاد در فلسطین تا پایان درگیری‌ها برقرار باشد.

آنروا تنها نهاد سازمان ملل است که وظیفه توجه به نیازهای اساسی آوارگان فلسطینی در پنج منطقه عمان، سوریه، لبنان، نوار غزه و کرانه باختری را بر عهده دارد. رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری برای تعطیلی این نهاد کرده است که با مخالفت کشورهای مختلف جهان همراه بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.