بازوبند با بیان اینکه ذاکران اهل بیت(ع) باید با تمام وجود و با اخلاص کامل بر روی منبر قرار گرفته و برنامه اجرا کنند، تصریح کرد: مداحان در هنگام اجرای برنامه عزاداری خود باید اینگونه بیندیشند که صاحب عزا در مجلس شرف حضور دارد.

مداحان در هنگام اجرا خود را در محضر اهل‌بیت(ع) ببینند

بارزترین شاخصه شعر شیعی، پرداختن به مسئله امامت اهل بیت(ع) و هدایتگری خاندان عصمت و احیای یاد و نام و فضایل آنان و بازگو کردن مظلومیت‌های خاندان رسالت و افشای جنایات ظالمان به دودمان پاک حضرت رسول(ص) است. از این رو در آئینه شعر شیعی و در رواق ادبیات ولایی و آئینی، تصویری از پاکی‌ها و فضیلت‌ها و مبارزات حق‌طلبانه و مظلومیت عترت و جلوه‌های حماسه عاشورا و فرهنگ غدیر دیده می‌شود.

عزاداری و مجالس تعزیه یکی از عناصر و عوامل برجسته‌‏ای است تا آموزه‏‌های نظری و عملی امامان راستین، به نسل‏‌های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‏ بیت(ع) است. به همین دلیل ذاکران اهل بیت(ع) یکی از مهمترین ارکان تأثیرگذارند و انتخاب سبک‌های ماندگار و نیز تأسی به اخلاق و منش جوان‌پسند باعث می‌شود تا نوجوانان و جوانان بیشتری جذب مجالس حسینی شوند.  

اکبر بازوبند، پیرغلام و مداح اهل بیت(ع)، ضمن توصیه به ذاکران اهل بیت(ع) در اجرای برنامه‌های ویژه ماه محرم، اظهار کرد: ذاکران اهل بیت(ع) بیش از هر چیز باید بدانند و متوجه باشند که ارباب ایشان کیست و شیوه و سیره آن بزرگواران چگونه بوده است. مداحان باید متوجه باشند که عزت و آبرویی را که خداوند به ایشان ارزانی داشته، در سایه چه بزرگوارانی به دست آورده‌اند. 

بازوبند با بیان اینکه ذاکران اهل بیت(ع) باید با تمام وجود و با اخلاص کامل بر روی منبر قرار گرفته و برنامه اجرا کنند، تصریح کرد: مداحان در هنگام اجرای برنامه عزاداری خود باید اینگونه بیندیشند که صاحب عزا در مجلس شرف حضور داشته و روضه خود را به گونه‌ای بخوانند که صاحبان عزا آن را پذیرفته و بر آن صحه گذارند.

این پیرغلام اهل بیت(ع) بیان کرد: مادحین باید پیش از مخاطبان، ابتدا خود برای اهل بیت(ع) بسوزند و سپس عزاداران را به سوگواری و عزاداری خود جلب کنند. ستایشگران باید تمامی صحنه‌های روضه‌خوانی را در ذهن خود مجسم کنند و پیش از اینکه مردم به سوگ بپردازند، خود بسوزند که این مسئله باعث تأثیرگذاری بیشتر برنامه‌های آن‌ها خواهد  بود. 

وی در ادامه سخنان خود افزود: مداحان باید کاری کنند که نوگلان و جوانانی که در مجالس روضه‌خوانی به ویژه مجالس عزای امام حسین(ع) حضور پیدا می‌کنند، عاشق اهل بیت(ع) شوند و روز به روز به تعداد ایشان در چنین مجالسی افزوده شود. 

بازوبند در رابطه با ضرورت بازگشت به روضه‌های قدیمی و سبک‌های اصیل تأثیرگذار در حوزه مداحی نیز بیان کرد: مداحان باید بدانند که قداست روضه امام حسین(ع) باید حفظ شود. مردم جامعه و به قول معروف بچه هیئتی‌ها نام مداحان قدیمی را همواره بر سر زبان دارند و دلیل این موضوع نیز این است که مداحان قدیمی از سبک‌های اصیل استفاده کرده و طوری برنامه خود را اجرا می‌کردند که سبک ایشان سرشار از سوز و تأثیرگذاری بود.  

این پیرغلام اهل بیت(ع) اظهار کرد: مداحان باید همواره شیوه‌ ذاکران قدیمی را به خوبی مطالعه کرده و در جریان آن‌ها قرار داشته باشند؛‌ چراکه سبک‌های قدیمی به دلیل تأثیرگذاری بیشتر بر روی مردم و شور و حال اصیلی که دارند، می‌توانند راهگشای مداحان به ویژه مادحین جوان باشند. البته سبک‌های جدید نیز سبک‌های بدی نیستند و بعضاً از تأثیرگذاری خوبی نیز برخوردار اما هستند برخی مداحان از سبک‌هایی استفاده می‌کنند که نه تنها تأثیرگذار نیست، بلکه خدایی ناکرده باعث وهن ساحت اهل بیت(ع) نیز خواهد شد. 

بازوبند تصریح کرد: وقتی جوانان در مجالس اهل بیت(ع) حضور پیدا می‌کنند، اکثرا تحت تأثیر قرار گرفته و راه را پیدا می‌کنند. مداحان باید از فرصت حضور جوانان در مجالس حسینی استفاده کرده و ایشان را به خوبی جذب مکتب اهل بیت(ع) کنند.ذاکران باید مسیری را پیش روی خود قرار دهند که مورد تأیید اهل بیت(ع) باشد. 

وی با اشاره به اینکه ذاکران اهل بیت(ع) به ویژه جوانان باید حتما از محضر یک استاد پیشکسوت و اهل فن استفاده کنند، بیان کرد: ذاکران جوان باید پیش از اجرای برنامه‌ مداحی خود، اشعار و نوع مرثیه‌سرایی را در محضر استاد خود عرضه کنند تا بتوانند با راهنمایی‌های پیشکسوتان و اساتید، برنامه بهتر و تأثیرگذارتری اجرا کنند. 

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.