افراد مُسنی که از جدیدترین واکسن زونا استفاده می‌کنند، می‌توانند از یک مزیت پنهان بهره مند شوند: کاهش قابل توجه احتمال ابتلا به زوال عقل.

احتمال کاهش ابتلا به زوال عقل با تزریق واکسن زونا

به گزارش مدیسن نت، دکتر «شیونا اسکیلز»، مدیر تحقیقات آلزایمر تحقیقات انگلستان، می‌گوید: «زوال عقل بخشی اجتناب ناپذیر از پیری نیست، بلکه ناشی از بیماری‌هایی مانند آلزایمر است. یافتن راه‌های جدید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری‌ها در افراد حیاتی است. این تحقیق که در گروه بزرگی از افراد انجام شد، نشان می‌دهد افرادی که واکسن زونا دریافت می‌کنند ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل در آن ها کاهش یابد.»

به طور کلی، این مطالعه شش ساله نشان داد افرادی که واکسن‌های جدیدتر نوترکیب زونا را دریافت کردند، ۱۷ درصد زمان بیشتری از زندگیشان بدون هرگونه تشخیص زوال عقل بود.

اسکیلز می‌گوید: «مشخص نیست که چگونه واکسن ممکن است خطر را کاهش دهد یا اینکه آیا واکسن بطور مستقیم باعث کاهش خطر زوال عقل می‌شود یا اینکه آیا عامل دیگری در این زمینه نقش دارد یا خیر. بنابراین، مطالعه بیشتر این اثر آشکار بسیار مهم خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد: در دورانی که از واکسن‌های زنده علیه زونا استفاده می‌شد، شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد واکسن زنده می‌توانست خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد.»

اما در سال ۲۰۱۷، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی شروع به تغییر از استفاده از واکسن‌های زنده به واکسن‌های نوترکیب جدیدتر کردند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده اکنون توصیه می‌کند که همه افراد ۵۰ ساله یا بالاتر برای جلوگیری از زونا و عوارض ناشی از این بیماری، واکسن زونا دریافت کنند.

در مطالعه جدید، محققان بریتانیایی به سرپرستی «ماکسیم تاکوت» از دانشگاه آکسفورد، داده‌های ایالات متحده را در مورد تقریباً ۲۰۸۰۰۰ نفر که اولین دوز واکسن خود را علیه زونا بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ دریافت کردند، ردیابی کردند.

در آن دوره زمانی، حدود نیمی واکسن زنده قدیمی دریافت کردند، در حالی که نیمی دیگر واکسن نوترکیب را دریافت کردند.

شش سال پس از واکسیناسیون، افرادی که واکسن نوترکیب را دریافت کردند، ۱۷ درصد زمان بیشتری را بدون تشخیص زوال عقل زندگی کردند، که به معنی ۱۶۴ روز بیشتر بدون تشخیص زوال عقل در افرادی بود که متعاقباً تحت تأثیر قرار گرفتند.

این تحقیق همچنین نشان داد که این مزیت در زنان تا حدودی بیشتر از مردان (حدود ۹ درصد) بود.

این اثر همچنین مختص واکسن زونا به نظر می‌رسید، زیرا دو واکسن دیگر که اغلب به افراد مسن داده می‌شود، واکسن آنفلوانزا و واکسن Tdap (کزاز، دیفتری و سیاه سرفه)، این مزیت محافظتی عصبی را نشان ندادند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.