چهارمحال و بختیاری با دارا بودن بیش از هزار واحد صنعتی از جمله استان‌هایی است که بنا به آمار، شاخص‌های اقتصادی آن طی سال‌های گذشته با رشد مواجه بوده است و در حال حاضر ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی آن آماده واگذاری زمین به متقاضیان است.

تحقق جهش تولید و رشد شاخص های اقتصادی در بام ایران
این استان در برخی محصولات صنعتی از جمله لوازم خانگی، تولید چادر مشکی، موکت و برخی از صنایع دیگر رتبه‌های مطلوبی در کشور دارد.

رشد ۲۰ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری
معاون دفتر محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از رشد ۲۰ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری و مجوزهای کسب و کار در چهارمحال و بختیاری و صدور ۸۴ پروانه بهره‌برداری جدید خبر داده است.
هرمز سلیمانی می‌افزاید: رشد صدور پروانه بهره‌برداری حکایت از مشارکت بیشتر مردم در طرح‌های تولیدی دارد و در مجموع نشان می‌دهد مردم برای ورود به فعالیت‌های تولیدی تمایل بیشتری نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهند.
موضوعی که استاندار چهارمحال و بختیاری نیز بر آن صحه گذاشته و از رشد دوبرابری میزان صادرات استان طی سال‌های اخیر خبر داده است.
غلامعلی حیدری تصریح می‌کند: طی دو سال اخیر گام‌های بسیاری در راستای رونق تولید و توسعه پایدار استان برداشته شده و در این میان پیوند بین دولت و بخش خصوصی نقش مؤثری داشته است.

اجرای ۲ هزار و ۱۱۶ طرح صنعتی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز اجرای ۲ هزار و ۱۱۶ طرح صنعتی در نقاط مختلف این استان را نویدبخش جهش صنعت و تولید در این استان قلمداد می‌کند.
فضل‌الله رحمتی می‌افزاید: برای اجرای این طرح‌ها ۹۰۶ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است که با بهره‌برداری از این طرح‌ها سهم این استان از صنعت کشور به ۳/ ۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۹۳۷ کارت بازرگانی معتبر در استان وجود دارد، ادامه می‌دهد: هزار و ۹۳ مجوز بهره‌برداری صنعتی در چهارمحال و بختیاری تاکنون صادر شده که برابر۱/۳درصد مجوزهای کل کشور است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید ۱۷ محصول صادراتی در صنعت استان اظهار می‌کند: با سرمایه‌گذاری برای توسعه این محصولات صادراتی و تکمیل زنجیره‌های ارزش می‌توان نقش مؤثرتری در ارزآوری و رونق تولید کشور داشت.
رحمتی با اشاره به برنامه‌ریزی برای پایش و تکمیل ۵۶۶ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی چهارمحال و بختیاری تصریح می‌کند: مجموع سرمایه‌گذاری‌های صنعتی این استان در سال گذشته ۱۹۱ هزار میلیارد ریال بوده که به نسبت مدت مشابه پیش از آن ۸۴ درصد رشد یافته است.

بهبود چهارپله‌ای شاخص کسب‌وکار
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز ضمن اشاره به بهبود  چهارپله‌ای شاخص کسب‌وکار در این استان خاطرنشان می‌کند: باز شدن گره‌های ذهنی در این زمینه با همراهی تشکل‌های بخش خصوصی موجب رشد شاخص‌های اقتصادی استان شد.
محمدکاظم منزوی ادامه می‌دهد: در معاونت اقتصادی استانداری با شناخت ظرفیت‌ها و پیگیری و هماهنگی مسائل اقتصادی در سه سال گذشته و نگاه صحیح به اولویت‌ها و مزیت‌های استان در قالب یک تیم اقتصادی توانستیم در کنار بخش خصوصی اتفاقات مهمی را رقم بزنیم.
وی بیان می‌کند: مقررات مخل و مزاحم و یا خلأ و نقص یا تعارض موضوعی است که همواره سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی با آن‌ها مواجه هستند که ضرورت پیگیری و حمایت از طریق مقررات‌زدایی را اجتناب‌ناپذیر کرده است و به همین دلیل پیگیری این موضوع در اولویت قرار گرفت.
وی خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین اتفاقی که در سه سال همکاری ما با هیئت مقررات‌زدایی افتاد اصلاح ضابطه ۷۸۲ در ارتباط با حرایم آبراهه‌ها و اصلاح ضوابط واگذاری زمین به طرح‌های گردشگری و قطع محدودیت‌های مربوط به زمین‌های شیب‌دار بود.
منزوی تصریح می‌کند: در حوزه علم وفناور با تکمیل ساختمان پارک علم و فناوری و واگذاری زمین‌های پیش‌بینی شده در سایت برای اجرای پروژه‌های پیشرانی همچون ساخت اتاق تمیز، ایجاد فضای تجاری‌سازی در حوزه زیست فناوری، ایجاد مرکز هوش مصنوعی و گلخانه‌های هوشمند و همزمان در شهرک صنعتی شهرکرد خرید ۵ هکتار زمین برای واگذاری به شرکت دانش‌بنیان تحول بزرگی در زیست بوم فناوری استان صورت گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه می‌دهد: مجوز پارک علم و فناوری سلامت هم به‌تازگی توسط دانشگاه علوم پزشکی دریافت شده و چندین مرکز نوآوری هم کار خود را با همکاری فروشگاه‌های استان شروع کرده‌اند.

رشد اقتصادی ۶/۷درصدی
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز رشد اقتصادی این استان در سال ۱۴۰۲ را ۶/۷ درصد اعلام کرده است.
حمیدرضا منتظری در نشست کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری و کمیته هماهنگی اشتغال چهارمحال و بختیاری می‌افزاید: پیگیری، تأمین و تخصیص اعتبارات پروژه‌های نیمه تمام، تخصیص ۶هزار میلیارد تومان اعتبارات سفر، اعتبارات سرمایه‌ای و هزینه‌ای، توجه ویژه به رشد تولید و ایجاد اشتغال، ایجاد شرایط برای اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به روش هوشمند و تسهیلات ماده ۵۶ الحاق از جمله دلایل این رشد بوده است.
وی تصریح می‌کند: تدوین برنامه رشد اقتصادی استان ابلاغ شده است تا از ظرفیت بخش خصوصی، نخبگان، پارک علم و فناوری و مراکز علمی و دانشگاهی استفاده لازم در این زمینه صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.