خبر فوری

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 1002847

مدیر عامل صندوق ملی محیط‌زیست گفت:صندوق سبز درراستای تامین منابع مالی پروژه‌های محیط‌زیستی با هدف کاهش آلاینده‌ها راه‌اندازی می‌شود.

صندوق سبز راه‌اندازی می‌شود

علی عبدی زاده در مراسم امضای تفاهم نامه با شرکت تامین سرمایه سپهر افزود: محیط زیست با چالش های مالی مواجه است از طرفی در بودجه ریزی هم مظلوم واقع شده است از این رو انتظار می رود برای حفظ محیط زیست منابع مالی بیشتری به آن اختصاص یابد که امیدواریم با امضای این تفاهم نامه تا حد زیادی به این مهم دست یابیم.

وی با اشاره به اجرای تامین مالی انواع پروژه های محیط زیستی از طریق انتشار انواع اوراق بهار و بورس اظهارداشت: در بورس ظرفیت زیادی برای تامین منابع مالی مربوط به محیط زیست وجود دارد که در صدد هستیم با ورود به بازار بورس و سرمایه از آنها بهره مند شویم که امروز نقطه شروع این راه است و امیدواریم در سال های آینده هم این مسیر ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف در ابتدا ۲ محور را پایه ریزی کردیم یکی انتشار اوراق سبز که ابزاری نوین در تمام دنیا است و دیگری راه اندازی صندوق سبز که البته این یکی در دنیا امری جدید نیست و می تواند در بخش های مالی برای محیط زیست گره گشا باشد.

عبدی زاده اظهار داشت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته حضور صندوق ملی محیط زیست در بازار پول پررنگت تر شد و بستر خوبی برای تامین مالی با ضریب حداکثری ایجاد شده است که اثرات آن در ادامه سال جاری مشهود خواهد بود.

به گفته وی برای اولین بار در بازار سرمایه و بورس ورود کردیم تا تامین مالی برای مباحث زیرساختی صورت گیرد، این موضوعات مغفول مانده بود.

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست با بیان اینکه همه نگاهی ویژه در مورد محیط زیست دارند، گفت: با توجه به ظرفیت های صندوق ملی محیط زیست می توان به متقاضیان و شرکت های فعال در این عرصه تسهیلات داده تا نسبت به کاهش آلایندگی اقدام کنند، به عنوان مثال اکنون یکی از شرکت های دانش بنیان که کاتالیست تولید می کند برای دریافت تسهیلات و تامین منابع مالی با هدف افزایش ظرفیت اقدام کرده است.

وی با بیان اینکه ورودی بودجه به صندوق ملی محیط زیست از سه محل، قانون هوای پاک، مبحث تالاب‌ها و ماده ۱۲ پسماند است، گفت: اکنون در حال اقناع سازی مجلس برای اختصاص عوارض آلایندگی و پیش بینی مواد قانونی دیگر برای ورودی به صندوق محیط زیست هستیم.

عبدی زاده گفت: امسال بخشی از منابع ما در بانک مرکزی نگهداری و باید به بانک عامل منتقل می شد که توانستیم مشکل را رفع کنیم، قطعا با ادامه این اقدامات خروجی و اثرات آن در حوزه محیط زیست نمایان خواهد شد.

کمک ۱۵۸ هزار دلاری بین‌المللی

وی درباره کمک های بین المللی گفت: صندوق طبق اساسنامه و کنوانسیون بین المللی تحریم نیست، بر این اساس طرحی را اداره کل پسماند سازرمان حفاظت محیط زیست به صورت جهانی مطرح کرده که مورد قبول سازمان های بین المللی قرار گرفت و قرار شد برای اجرای کمک بین المللی صورت بگیرد بر این اساس ۱۵۸ هزار دلار کمک در نظر گرفته شد که در سه مرحله به صندوق ملی محیط زیست واریز شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.