پیشنهاد سردبیر

حس می کنم با این موفقیت توانسته ام دل ایشان را شاد کنم. امیدوارم این تنها حس من نباشد و ایشان با دریافت این مدال از من خشنود باشند.

امیدوارم با گرفتن این مدال امام رضا (ع) از من خشنود باشند

چندی پیش المپیاد زیست جهان در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد و  تیم ایران در بین 81 کشور دنیا با افتخار موفق به کسب رتبه پنجم شد.سپهر چاچی دانش آموز مشهدی تیم زیست ایران مدال نقره این مسابقات را به گردن آویخت. حجت الاسلام مروی در تماسی تلفنی با سپهر این موفقیت را به او تبریک گفت و برایش آرزو موفقیت کرد. گفت و گوی ما با این دانش آموز افتخار افرین را در ادامه می خوانید.

امیدوارم با گرفتن این مدال امام رضا (ع) از من خشنود باشند

سپهر مخاطبان ما می خواهند بیشتر با تو آشنا شوند؟

من سال 1384  در بیرجند به دنیا آمدم ولی مشهد بزرگ شدم. دوتابرادر دارم پدرم پزشک و مادرم فرهنگی هستند.

 چی شد به زیست علاقمند شدی؟

پدرم پزشک و فوق متخصص غدد هستند و برادر بزرگترم در رشته علوم تجربی تحصیل می کرد علایق افراد خانواده بر روی من تاثیر گذاشت و من هم از بچگی به رشته تجربی و بخصوص زیست علاقمند شدم و در ادامه در مسابقات المپیاد شرکت کردم.کلا زیست دنیای مورد علاقه من است.

چه مسیری را طی کردی تا سرانجام مدال جهانی زیست را به گردن آویختی؟

من سال نهم بودم که شنیدم یکی از دوستانم المپیاد زیست رفته و مسابقات جهانی مقام اورده. این به من انگیزه داد که من هم وارد این میدان شدم. به صورت جدی اول سال دهم در کلاس های مربوط به المپیاد زیست شرکت کردم. در ایران در مرحله اول المپیاد زیست 1200 نفر قبول می شوند در مرحله دوم 40 نفر پذیرفته می شوند و این 40 نفر در دوره آموزشی تابستانه شرکت می کنند و از بین آنها 8 نفر به مدال طلای کشوری دست پیدا می کنند که من جزو این 8 نفر بودم .

این 8 نفر دوباره دوره می بینند و از بین آنها 4 نفر برای مسابقات جهانی انتخاب می شوند که من در بین آنها بودم. برای شرکت در مسابقات جهانی دوباره این 4 نفر دو ماه آموزش میبینند و در نهایت در مسابقات جهانی شرکت می کنند.

مسابقات قزاقستان در چه سطحی برگزار شد؟

مسابقات زیست تیرماه در شهر آستانه کشور قزاقزستان برگزار شد خب مشخص است که این جور مسابقات در سطح بالای علمی برگزار می شود.

مدال جهانی تو نقره است انتظار این مدال را داشتی؟

کاملا مطمئن بودم که در این المپیاد موفق می شوم ، حتی کمی  ناراحت شدم که طلا نگرفتم.وقتی ما برای مراسم اختتامیه رفتیم اول اسامی مدال برنز را خواندند بعد اسامی برگزیدگان نقره، در بین اسامی مدال نقره من آخرین نفر بودم که اسمم خوانده شد و پس از آن نام نفرات طلایی این المپیاد خوانده شد و دو تا از هم تیمی های من طلا گرفتند و معتقدم  من هم با کمی دقت میتوانستم صاحب مدال طلا شوم.

81 کشور در آستانه حضور داشتند نگاه بقیه به ایران چگونه بود؟

در این رویداد ما با دانش آموزان برخی کشورها مثل ایتالیا، عراق و... گفت و گو داشتیم و درباره فرهنگ و تاریخ کشورمان با آنها صحبت کردیم مثلا درباره تخت جمشید گفت و گو کردیم. به طور کلی در محافل علمی  نگاه مثبتی به ایران وجود دارد، چون دانش آموزان ایرانی همواره در المپیادها جایگاه برجسته‌ای داشته و دارند.

خودت فکر می کنی چه عواملی باعث موفقیتت شده؟

پدر و مادرم از همان ابتدا خیلی از من حمایت می کردند به خصوص به لحاظ روحی.یک تفاوتی که بچه های المپیادی با بقیه دارند این است که ما برای کنکور از بقیه بچه ها عقب تریم و اگر در المپیاد موفق نشویم توی کنکور خیلی شرایط سختی پیدا می کنیم این استرس همیشه با بچه های المپیادی هست که مبادا بخاطر المپیاد، کنکور را از دست بدهند به همین دلیل برخی وسط راه بخاطر دغدغه کنکور المپیاد را رها می کنند خدا را شکر من بر این استرس غلبه کردم و تا آخر راه ماندم.در مدرسه ما هم کلاس های خوبی برگزار می شد و دوستای خوبی داشتم که همه باهم بودیم و برای موفقیت به یک‌دیگر کمک می کردیم.

شاید خیلی ها فکر کنند ادم های موفقی مثل تو فقط درس می خوانند واقعا تفریح هم داری؟

بله! من به ورزش علاقه دارم و به طور حرفه ای پینگ پنگ بازی می کنم. به موسیقی هم علاقه دارم و ساز می نوازم. علاوه بر اینکه با دوستانم ارتباط زیادی دارم و تفریحات خودمان را داریم.

قرار است در ایران ادامه تحصیل بدهی؟

دقیقا!من ان شاالله از مهرماه در رشته پزشکی دانشگاه تهران تحصیلم را آغاز خواهم کرد.

یعنی به رفتن فکر نمی کنی؟

نه اصلا.تصمیم گرفتم در  ایران بمانم و همین جا مسیرم را ادامه بدهم

بعد کسب این موفقیت؛ آقای مروی تولیت آستان قدس رضوی به تو تبریک گفت چه گفت و گویی با ایشان داشتی؟

بله ایشان با من تماس داشتند و خیلی گرم موفقیت مرا تبریک گفتند و درباره مسابقات و جزییات آن باهم صحبت کردیم و در نهایت هم ایشان برای من آرزوی موفقیت کرد.

شما ساکن مشهدی که این شهر سکوی پرتاب شما شده و در زیست به جهان معرفی شدی چه حسی به این شهر داری؟

من در یکسال گذشته برای المپیاد دوره هایی را در تهران گذراندم که خب شهر شلوغ  پر ترافیکی بود. یک مدت هم در شهر بیرجند زندگی کردم که شهر آرام و خلوتی است. مشهد بین این دوتاست یعنی هم شهر بزرگی است و امکانات شهری خوبی دارد هم مثل تهران شلوغ و پر ترافیک نیست و بخاطر وجود حرم امام رضا(ع) آرامش خوبی هم دارد به همین خاطر خیلی مشهد را دوست دارم. ما اهالی مشهد همگی این آرامش و فضای مثبت در مشهد را مدیون حرم امام رضا(ع) هستیم.

چه حسی به امام رضا(ع) داری؟

حس می کنم با این موفقیت توانسته ام دل ایشان را شاد کنم. امیدوارم این تنها حس من نباشد و ایشان  با دریافت این مدال از من خشنود باشند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.