محور خوی به رازی نزدیک‌ترین محور از ایران به ترکیه است و نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف سوخت، افزایش تردد مسافر و توسعه صنعت گردشگری ایفا می‌کند.

آبروی ترانزیتی ایران در گرو بهسازی محور خوی - رازی
در سال گذشته با وجود نیمه‌تمام بودن، بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار مسافر از این محور به ترکیه و ایران از طریق پایانه رازی -کاپی کوی تردد کردند و این محور یکی از پرترافیک‌ترین محورهای مسافرت بین‌المللی در مناطق مرزی کشور است.
تصویب ساخت پایانه مرزی رازی توسط شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزی موجب شد دولت دوازدهم در سفر استانی به خوی، با کد اعتباری ملی تعریض محور مواصلاتی خوی- رازی را به طول ۶۴کیلومتر در سال ۹۸ تصویب کند.
شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به عنوان کارفرمای تعریض محور خوی- رازی تنها دو پل غیرهمسطح در کیلومترهای ۴۳ و ۳۹ این محور در نظر گرفته اما به علت اینکه جاده در آبراه‌های کوچک و بزرگ که از کوه‌های مجاور جاری می‌شوند واقع شده، پل در نظر گرفته نشده یا با استفاده از پل‌های طاقی کوچک با ارتفاع ۵/۱متر که برای راه روستایی ساخته شده است با همان پل‌ها عملیات تعریض محور انجام می‌شود.
با وجود بارش‌های فصلی یقیناً در صورت ترانزیتی شدن پایانه مرزی رازی، راه مواصلاتی از چندین نقطه بسته خواهد شد و آبروی کشور را به علت بین‌المللی بودن مسیر تهدید خواهد کرد.

توصیه فرماندار برای ساخت پل 
فرماندار خوی در خصوص آخرین وضعیت این محور ترانزیتی اظهار می‌کند: پل‌های کیلومتر ۴۳ و ۳۹ محور مواصلاتی خوی- رازی ساخته می‌شود و با برطرف کردن برخی از مشکلات شرکت پیمانکار، عملیات ساخت تسریع می‌شود.
کریم علی‌نژاد می‌افزاید: ساخت برخی از پل‌ها در قرارداد پیمانکاران وجود دارد اما برخی از پل‌ها وجود ندارد که به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گوشزد شده است پل‌هایی که در پیمان نیستند را ایجاد کنند تا در صورت بروز سیلاب با مشکلات متعدد مواجه نشویم.
فرماندار خوی با اشاره به برخورد قانونی با متجاوزان به حریم بستر رودخانه قطور، عنوان می‌کند: ابلاغ شده با حکم دادستانی شهرستان برخورد لازم با متجاوزان به حریم بستر رودخانه انجام شود.

تکمیل طرح تا انتهای ۱۴۰۳
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در حاشیه بازدید از روند اجرایی این پروژه تصریح می‌کند: این محور به طول ۶۵کیلومتر از طرح‌های مصوب سفر دولت سیزدهم به آذربایجان غربی است که پیش از سفر ۳ کیلومتر آن تعریض و آسفالت شده بود.
یاسر رهبردین می‌افزاید: پس از سفر رئیس جمهور شهید به استان و در دو مرحله با اختصاص ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار در دو سال گذشته، در حال حاضر ۳۰کیلومتر این محور مهم ترانزیتی تعریض، آسفالت و آماده بهره‌برداری شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بیان می‌کند: پیمانکار در حال حاضر در ۱۳کیلومتر باقیمانده این طرح عملیات اجرایی تعریض و آسفالت را ادامه می‌دهد که برای تسریع در تکمیل این جاده بر ضرورت توسعه جبهه‌های کاری تأکید می‌شود.
وی می‌گوید: در قطعه ۱۳ کیلومتری سه پل غیرهمسطح نیز ساخته می‌شود که مصالح لازم برای اجرای این پل‌ها تأمین شده و کارگاه در حال تجهیز است.
رهبردین با اشاره به اهمیت این محور و تأکیدات استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت آغاز هر چه سریع‌تر ترانزیت زمینی کالا از محور خوی به رازی و ترکیه خاطرنشان می‌کند: با توجه به نیاز استان برای تکمیل طرح‌های منتهی به پایانه‌ها، تکمیل این طرح نیز در اولویت طرح‌های عمرانی استان تا پایان سال جاری قرار دارد.

تخصیص اعتبار از محل تهاتر نفتی 
مدیر شرکت زیرساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل نیز درباره آخرین وضعیت این پروژه بیان می‌کند: با ارسال نامه به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوی خواستار تنقیح پل‌های محور مواصلاتی خوی- رازی شدیم.
بخشعلی آقالار می‌افزاید: از ۶۴ کیلومتر محور مواصلاتی خوی- رازی، ۳۰ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته است و نیز در کیلومتر ۴۳ منتظر صدور مجوز از سوی راه‌آهن برای ساخت پل دو دهنه ۵/۵ متری تمام باکس هستیم.
وی ادامه می‌دهد: هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار توسط استاندار آذربایجان غربی از محل تهاتر نفتی، ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف اعتبار ملی توسط سازمان برنامه و بودجه و ۷۰۰ میلیارد ریال از محل کنسرسیوم بانکی تاکنون برای ساخت پروژه دریافت شده است.

عوامل مسدود شدن محور خوی- رازی 
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوی نیز با بیان اینکه دو عامل در مسدود شدن محور مواصلاتی خوی- رازی وجود دارد، می‌گوید: تجاوز به بستر حریم رودخانه و عمود شدن مسیر رودخانه به سمت جاده در نهایت موجب ایجاد حفره در مسیر جاده می‌شود.
اصغر کاظمی ادامه می‌دهد: عامل دوم به علت پایین بودن ارتفاع پل‌هاست که با وجود اینکه پس از بارندگی‌ها تنقیح پل‌ها انجام می‌شود اما در حین بارندگی سنگ‌های بزرگ به علت کم بودن ارتفاع پل‌ها، در زیر پل گیر کرده و مانع خروج آب شده و در نتیجه مسیر مسدود می‌شود. درخواست ساخت گالری یا افزایش ارتفاع پل‌ها را از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کرده‌ایم.
وی با اشاره به کم‌کاری اداره امور آب شهرستان بیان می‌کند: اداره امور آب متعهد به اصلاح حریم بستر مورد تجاوز شده اما تاکنون اقدام به اصلاح حریم بستر رودخانه قطور نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.