مرتضی ضامنی با اشاره به تبصره ۱۰ ماده ۱ آئیننامه اجرایی حملونقل دانشآموزی مصوب هیئت وزیران، افزود: به منظور اجراء، ساماندهی، مدیریت و نظارت یکپارچه و مستمر بر عملکرد همه دستگاههای متولی، شرکتها و رانندگان مجاز حملونقل دانشآموزی، اولیای متقاضی حمل و نقل (سرویس) و همچنین تجمیع و بهروزرسانی و پایش اطلاعات مربوط به صورت برخط توسط وزارت کشور به نام سامانه پایش ناوگان دانشآموزی «سپند» ایجاد شده است.
وی ادامه داد: برابر ماده ۲۴ آئیننامه، هرگونه دخالت مدیران مدارس یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه یا ادارههای آموزشوپرورش در حوزه حملونقل، خارج از موارد تعیین شده در آئیننامه است، بنابراین انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعههای تابعه با پیمانکاران ممنوع شده و ادارههای کل آموزشوپرورش با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را خواهند داشت.
پیام «این فرزند شما نیست» را جدی نگیرید
ضامنی در رابطه با مشکلات تعدادی از والدین در زمان ثبتنام دانشآموزان و مواجه با خطای این دانشآموز متعلق به شما نمیباشد، افزود: علت نمایش خطای فوق این است که والدین زمان ثبت نام اولیه در سامانه سپند یکبار به اشتباه کدملی دانشآموز را به جای کد ملی ولی دانشآموز وارد کردهاند و زمانی که متوجه این موضوع میشوند دوباره کد ملی والدین را ثبت میکنند که در مرحله افزودن دانشآموز سامانه خطای اعلام شده را نمایش میدهد. والدینی که این مشکل را دارند در مرحله نخست میتوانند از بخش تنظیمات کد ملی را ویرایش کنند و اگر مشکل برطرف نشد با پشتیبانی سامانه تماس بگیرند و کدملی دانشآموز را برای حذف اعلام کنند.
مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در خصوص عدم نمایش لیست تعدادی از مدارس در سامانه بیان داشت: لیست تمام مدارس از آموزشوپرورش دریافت و در سامانه سپند بارگذاری شده است و اگر مدرسه ای داخل این لیست نیست والدین میتوانند به صورت دستی با استفاده از کارنامه دانشآموز و درج کد مدرسه ثبت نام را تکمیل و ثبت کنند و یا توسط شرکتهای حمل و نقل دانشآموزی یا شهرداریها اضافه شود.
وی درباره نحوه نظارت بر سرویس مدارس گفت: در سامانه سپند، اطلاعات مربوط به شرکتها، رانندگان، خودروها و مسیرهای سرویس مدارس به طور کامل ثبت و در دسترس والدین قرار میگیرد، همچنین به منظور افزایش سطح کیفیت و ایمنی این حوزه، امکان نظارت بر خط بر نحوه سرویس دهی ناوگان نیز در این سامانه فراهم شده است و والدین میتوانند تخلفات این حوزه را به شهرداری مربوطه اعلام کنند و اگر اولیا با شرکتهایی که در سامانه ثبت نشده قرارداد ببندند، مسئولیتی متوجه شهرداری نخواهد بود.
ضامنی خاطر نشان کرد: اولویت تخصیص سرویس مدارس با اولیایی است که در زمان مقرر ثبت درخواست کردهاند و آن دسته از والدین که تغییر آدرس منزل و مدرسه تا شروع سال تحصیلی داشته باشند در زمان اعلامی میتوانند اطلاعات خود را ویرایش کنند.
نظر شما