سال تحصیلی که نیمی مجازی و نیم دیگرش حضوری برگزار شد این موضوع در نحوه آمادگی دانشآموزان برای حضور در جلسه امتحانات تأثیرگذار بوده و هست. در این بین اما برخی دانشآموزان در سه پایه ششم، نهم و دوازدهم شرایطشان با سایر دانشآموزان متفاوت است. ششمیها با پایان دوره ابتدایی آماده ورود به دوره اول متوسطه میشوند، نهمیها دوره اول متوسطه را به پایان رسانده و راهی دوره دوم و سرنوشتساز آمادگی برای حضور در دانشگاه هستند و دوازدهمیهایی که مهیای حضور در مهمترین رقابت علمی دوران زندگیشان یعنی کنکور و ورود به دانشگاه میشوند. از دوازدهمیها که دوران تحصیل در مدرسه را به پایان میرسانند و سال بعد دانشجو خواهند بود اگر بگذریم، ششمیها و نهمیها ضمن برگزاری امتحانات نهایی جمع قابل توجهی از آنها برای رفتن به مدارس خاص ازجمله نمونهدولتی و استعدادهای درخشان در رقابتی علمی شرکت خواهند کرد.
دردسر نامتعارف پایه ششمیها
مدارسی که ظرفیتهایی مشخص و خاص دارند و تعدادی مشخص از دانشآموزان که رتبه علمی بهتری دارند را جذب میکنند. جذابیتهایی که مدارس نمونهدولتی و استعدادهای درخشان برای بسیاری از دانشآموزان دارند موجب شده تا دانشآموزان تلاش مضاعفی برای رسیدن به سطح علمی مدنظر و حضور در این مدارس داشته باشند. تلاشی که بیشک پس از قبولی در این مدارس برای دانشآموزان و والدین آنها شیرینی خاص خودش را به همراه خواهد داشت. با وجود اینکه شرایط برای رسیدن به مدارس نمونهدولتی و استعدادهای درخشان معلوم و مشخص است و بخشنامههای اجرایی آن نیز برای ادارههای آموزشوپرورش و مدارس معلوم است اما مطرح کردن برخی موارد که اهمیت چندانی در بدست آوردن رتبه برای قبولی در آزمونهای مدنظر ندارد سبب ایجاد مشکل و دردسر دوچندان برای دانشآموزان و والدین آنها شده است. به طور مثال اصرار به چاپ مقاله در روزنامه به نام دانشآموز پایه ششمی که برای آزمون مدارس نمونهدولتی نامنویسی کرده یکی از همین دست موارد است. چاپ مقاله در روزنامهها اینقدر برای دانشآموزان و والدین آنها بزرگ و مهم جلوه داده شود که همه آنها درگیر بحث چاپ مقاله در جراید شوند. به نظر کار عقلانی و درستی نیاید در شرایطی که مطابق جدول وزارت آموزشوپرورش برای رتبهبندی نمره و امتیازات دانشآموزی که استحقاق رسیدن به مدارس نمونه در پایه هفتم را دارد چاپ مقاله در روزنامهها تنها ۲ امتیاز دارد! و در واقع یعنی هیچ.
رتبه بندی علمی مهمترین شاخص
برای رفع برخی نگرانیهای والدین و دانشآموزان در این خصوص موضوع را از مسئول مدارس نمونه دولتی آموزشوپرورش خراسان رضوی جویا شدیم.
صمدی با اشاره به اینکه اصل و اساس اولیه نمرات یک دانشآموز پایه ششمی برای رسیدن به مدارس نمونهدولتی در پایه هفتم سنجش علمی این دانشآموزان است، گفت: دانشآموزان در این مرحله ۶۴۰ امتیاز میتوانند بگیرند که مهمترین و اصلیترین مرحله قبولی آنهاست. به این خاطر که اگر یک مدرسه نمونهدولتی ظرفیت پذیرش ۵۰دانشآموز پایه هفتمی را داشته باشد ۵۰نفر اول بر مبنای کسب همین ۶۴۰ امتیاز ارزشیابی میشوند چنانچه تعداد دانشآموزانی که ۶۴۰امتیاز کسب کردند بیشتر از تعداد ظرفیت پذیرش یک مدرسه بود موارد بعدی امتیازآور که در مجموع با ۶۴۰ امتیاز تا ۱۰۰۰ امتیاز را شامل میشود مدنظر قرار میگیرد.
وی افزود: مواردی ازجمله حافظ قرآن بودن با ۱۵۰ امتیاز، کسب رتبه در جشنواره جابربن حیان با ۳۰ امتیاز، کسب مقام در مسابقات قرآن و اذان ۲۵ امتیاز، کسب مقام در مسابقات فرهنگی هنری ۲۰ امتیاز، کسب رتبه در رقابتهای ورزشی ۳۰ امتیاز و موارد دیگر ازجمله موضوعات مورد ارزشیابی یک دانشآموز پایه ششمی برای موفقیت در آزمون مدارس نمونهدولتی است که همانگونه که بیان شد در صورت برابری امتیازات علمی تمامی ظرفیت پذیرش یک مدرسه که همان ۶۴۰ امتیاز است این موارد و موارد دیگر برای غربالگری دانشآموزان مدنظر خواهد بود.
چاپ مقاله ۲ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز
مسئول مدارس نمونهدولتی آموزشوپرورش خراسان رضوی در واکنش به این موضوع که در برخی مناطق و شهرستانها چاپ مقاله در روزنامهها برای رسیدن به مدارس نمونهدولتی سبب ایجاد مشکلاتی برای دانشآموزان و والدین آنها شده است، اظهار کرد: همان طور که بیان شد موارد متعددی در ارزشیابی دانشآموزان پس از رتبهبندی علمی آنها مدنظر است که نمونههایی از آن بیان شد اما در مورد چاپ مقاله باید والدین این موضوع را مدنظر داشته باشند که تنها ۲ امتیاز از ۱۰۰۰امتیاز موردنظر به این مورد تعلق میگیرد که واقعاً امتیاز کمی نسبت به سایر موارد است.
خبرنگار: هاشم رسائی فر
نظر شما