در حالی سریال تاریخی «طوبی» از امشب روی آنتن شبکه یک می رود که روزهای پایانی فیلمبرداری را در شهرک سینمایی غزالی سپری می کند.

آغاز یک سریال تاریخی جدید از امشب/ آنچه می‌خواهید درباره «طوبی» بدانید

به گزارش قدس آنلاین، این مجموعه به نویسندگی حسین امیرجهانی که پیش از این فیلمنامه سریال «نجلا» را برای تلویزیوون نوشته بود، برداشتی آزاد از کتاب «اربعین طوبی» اثر سیدمحسن امامیان است. این کتاب که در انتشارات کتاب جمکران منتشر شده داستانی واقعی است از زندگی زنی که بخش عمده‌ای از تاریخ معاصر ایران و عراق را به چشم دیده‌است.

رمان «طوبی» داستان زنی از مبارزان انقلابی در دوران رژیم پهلوی است که برای حفظ خانواده خود تلاش می‌کند. این زن شیعه و ایرانی الاصل و اهل بصره، که بعد از سال‌ها بی‌خبری از فرزند مفقودالاثرش حسن، تصمیم می‌گیرد پای پیاده به کربلا برود و از امام‌حسین (ع) کسب تکلیف کند.

در کتاب شخصیت طوبی داستان زندگی خود را در مسیر پیاده روی اربعین از بصره تا کربلا برای نوه هایش تعریف می کند. متن داستان این کتاب ۴۰ گام دارد و در هر گام با دستمایه قرار دادن داستان زمان حال طوبی و پیاده روی او به سمت کربلا با رجوع به گذشته، نوجوانی، جوانی و میان سالی او که در بر دارنده حال و هوای بخش هایی از تاریخ معاصر دو سرزمین ایران و عراق است روایت می شود.

* بازگشت کارگردان «ستایش» به سیما

سعید سلطانی هم که کارگردان سریال‌هایی چون «ستایش» و «پس از باران» بوده این بار با سریالی با محتوای اربعینی به تلویزیون بازگشته است.

او درباره‌ ساخت سریال «طوبی» و روایت آن که به موضوع اربعین برمی‌گردد، گفته است: «طوبی» در روایت اتفاق نویی است که قصه آن از دهه ۵۰ شروع می‌شود و تا دهه ۸۰ ادامه دارد که البته حال و هوای اربعینی خواهد داشت و امیدواریم مردم این سریال را دوست داشته باشند.

آغاز یک سریال تاریخی جدید از امشب/ همه آنچه که می خواهید درباره «طوبی» بدانید

بنا به گفته سلطانی، این سریال با قصه‌ای متفاوت و فضایی بیگ پروداکشن اوقات خوبی را برای مخاطبان رقم خواهد زد. در واقع روایت این سه دهه بین کشور ایران و عراق علی‌رغم تنش‌های سیاسی، اجتماعی و نظامی که بین دو کشور اتفاق افتاد، در قصه بین آدم‌ها در این فضا شکل می‌گیرد. 

حامد حسینی، تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی با بیان اینکه طرح این سریال سال ۱۴۰۱ ارائه شد و طرحی ۳۰ صفحه‌ای بود که باید برای روی آن پژوهش و سپس نگارش می‌شد. سرانجام کار ۲۷ آبان ۱۴۰۲ کلید خورد و قرار بر این بود در ایام محرم و صفر به پخش برسد. براساس آنچه او اعلام کرده، ساخت پروژه، پروسه ای سنگین را طی کرده است چراکه لوکیشن‌ها مربوط به ایران و عراق بود به همین جهت این سریال شرایط سختی در تولید داشت و عمارتی که به عنوان لوکیشن عراقی سریال در شهرک غزالی در مساحتی به اندازه ۲۷۰۰ متر ساخته شده است. 

آغاز یک سریال تاریخی جدید از امشب/ همه آنچه که می خواهید درباره «طوبی» بدانید

به گفته وی، سریال حدود ۱۵۰ لوکیشن داشت و کل بازیگران آن حدود ۲۱۰ بازیگر می‌شوند و کار چنان پروداکشن سنگینی داشته که به طور میانگین روزانه ۷۰ بازیگر هنرور سر صحنه بودند. 

از آنجا که ساخت این سریال سنگین همچنان ادامه دارد به گفته‌ حسینی تولید آن اواخر تابستان امسال به پایان می رسد.

* نائله در نقش طوبی

نقش «طوبی» در این سریال را شبنم قربانی ایفا می‌کند، بازیگری که سال گذشته با بازی در مجموعه محرمی «عشق کوفی» با نقش «نائله» میزبان علاقه مندان به سریالهای تلویزیونی بود و امسال هم بخاطر بازی در فیلم «مجنون» برنده بهترین بازیگر نقش مکمل زن جشنواره فیلم فجر شد.

در این  سریال ۵۳ قسمتی بازیگرانی چون هومن برق نورد، امین زندگانی، فرهاد آئیش، فریبا متخصص، رامین راستاد، مهدی سلوکی، سودابه بیضایی، پرویز فلاحی پور و رحیم نوروزی نقش آفرینی می کنند.

آغاز یک سریال تاریخی جدید از امشب/ همه آنچه که می خواهید درباره «طوبی» بدانید

از دیگر عوامل تولید این سریال می‌توان به علیرضا زرین دست، فیلمبردار باسابقه سینمای ایران اشاره کرد که بخاطر فیلم هایی چون «پری»، «مکله»،  «سرو زیر آب» و «سینمامتروپل» در چهار دوره از جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلمبرداری را گرفته است. خوانندگی تیتراژ این سریال را هم محمد اصفهانی بر عهده دارد.

سریال «طوبی» از امشب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه پخش خود را آغاز می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.