قدمت پیاده‌روی اربعین به زمان ائمه علیهم‌السلام بر می‌گردد، به همین دلیل مسیرهای قدیمی و بومی نیز میزبان زائران حسینی هستند اما هر مسیر ویژگی‌های خاص خود را دارد. مسیر حله، طریق‌العلما، مسیر کاظمین و مسیر نجف پررفت‌آمدترین مسیرهای زائران هستند.

کدام مسیر برای پیاده‌روی اربعین بهتر است؟ / کوتاه‌ترین مسیر به کربلا

پیاده روی اربعین، بزرگترین گردهمایی و پیمایش عمومی و سالانه در جهان است که از زمان ائمه علیهماالسلام در حال برگزاری است. زائران حسینی از مسیرها و کشورهای مختلف، خود را به عراق می‌رسانند تا به سمت حرم امام حسین علیه‌السلام در کربلا حرکت کنند. اصلی‌ترین مسیر پیاده روی از شهر نجف و حرم امیرالمومنین آغاز می‌شود.

زائران حرم علوی از دو مسیر به سمت کربلا حرکت می‌کنند. مسیر قدیمی این پیاده روی یا مشایه از کنار رود فرات و از میان نخلستان‌ها و قریه‌های عربی می‌گذرد و به طریق العلماء یا مسیر دانشمندان مشهور است. بزرگان حوزه علمیه نجف و عالمان دینی در گذشته در این مسیر حرکت می‌کردند تا در روز اربعین به زیارت مرقد اباعبدالله علیه‌السلام مشرف شوند.

اما مسیر اصلی پیاده روی اربعین عمدتا در مسیر شهر نجف به کربلا انجام می‌شود. طول این مسیر حدودا ۸۰ کیلومتر است که با ۱۴۵۲ ستون نشانه گذاری شده است. فاصله هر ستون با ستون بعد حدود ۵۰ متر است. اگر روزی ۷ الی ۸ ساعت پیاده روی کنید، تقریبا بعد از ۲ الی ۳ روز به کربلا خواهید رسید. شماره عمودها برای محاسبه مسیر طی شده و آدرس دادن کاربرد زیادی دارند.

کوتاه‌ترین مسیر به کربلا کدام است؟

کوتاه‌ترین و امن‌تر و پرامکانات‌ترین مسیر پیاده روی اربعین، جاده اصلی نجف به کربلاست. این مسیر موکب‌های قدیمی و تخصصی زیادی دارد. ملیت‌ها، سازمان‌ها و خدمات مختلفی در طول این مسیر ارائه می‌شود و احتمالا به دلیل حضور هیئت‌های متعدد ایرانی با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد.

اگر از سمت کوفه به سمت کربلا حرکت کنید به یک دو راهی می‌رسید که یک مسیر آن به کربلا می‌رسد؛ این راه فرعی، مسیری زیبا و خوش آب و هوا اما با امکانات کمتر و فضای بومی‌تر دارد. احتمال پیدا کردن یک موکب ایرانی در این مسیر تقریبا وجود ندارد و موکب‌های عراقی هم کم تعداد هستند. این مسیر در زمان صدام که پیاده روی اربعین ممنوع بود توسط علما و به صورت شبانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه افراد بومی از آن تردد می‌کنند.

مسیر دیگری نیز از حرم امامین کاظمین، در نزدیکی بغداد، وجود دارد که به کربلا می‌رسد و محل پیاده روی بومیان و مردم عراقی‌ است. اگر قصد دارید پس از زیارت کاظمین و از این مسیر به سمت کربلا حرکت کنید بهتر است لهجه عراقی بلد باشید و برخی وسایل ضروری مورد نیاز خود را نیز همراه داشته باشید.

یکی دیگر از مسیرهای که بین خود عراقی‌ها معروف و مشهور  بوده مسیر حله است که موکب و زائر ایرانی بسیار کمتری دارد. برای پیاده روی در این مسیر کوتاه نیز باید به مهارت‌ها و تجهیزات بیشتری مجهز باشید.

مسیرهای عتبات از خاک ایران

اگر مبدا حرکت شما خاک ایران باشد مسیرهای زیادی وجود دارد که خود را به عتبات برسانید. همزمان با ایام اربعین جمعیت زیادی از مردم ایران از سراسر کشور قصد سفر به عتبات عالیات را دارند تا در روز اربعین، حضرت امام حسین علیه‌السلام را در کربلا زیارت کنند.

با توجه به اینکه بخش زیادی از زائران به صورت زمینی عازم این سفر می‌شوند انتخاب مرز زمینی یکی از نکاتی است که می‌تواند به آنها کمک کند. در این بخش فاصله ۶ مرز کشور با تهران بررسی شده است.

مسیرهای عتبات از خاک ایران
مسیرهای عتبات از خاک ایران

مرزهای ایران و فاصله آن تا پایتخت

مرز

استان

فاصله تا تهران(کیلومتر)

باشماق

کردستان

۶۱۷

خسروی

کرمانشاه

۷۰۰

مهران

ایلام

۷۶۶

تمرچین

آذربایجان غربی

۷۷۹

چذابه

خوزستان

۹۰۹

شلمچه

خوزستان

۹۲۰

بعد از آگاهی از مسافت مرز تا مقصد زائران، اطلاع از فاصله مرزهای ایران تا عتبات عالیات (نجف، کربلا، کاظمین و سامرا) می‌تواند به برنامه‌ریزی سفر کمک کند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

فاصله مرزهای ایران تا شهر نجف

مرز

مقصد

مسافت(کیلومتر)

مهران

نجف

۳۰۳

خسروی

نجف

۳۸۰

چذابه

نجف

۳۹۰

شلمچه

نجف

۴۶۰

باشماق

نجف

۵۴۸

تمرچین

نجف

۶۸۰

فاصله مرزهای ایران تا شهر کربلا

مرز

مقصد

مسافت(کیلومتر)

مهران

کربلا

۲۷۹

خسروی

کربلا

۳۱۵

چذابه

کربلا

۴۶۰

باشماق

کربلا

۴۶۳

شلمچه

کربلا

۵۴۹

تمرچین

کربلا

۶۰۰

فاصله مرزهای ایران تا شهر امامین کاظمین

مرز

مقصد

مسافت(کیلومتر)

خسروی

کاظمین

۲۰۳

مهران

کاظمین

۲۸۳

تمرچین

کاظمین

۴۹۴

باشماق

کاظمین

۵۱۱

چذابه

کاظمین

۵۷۵

شلمچه

کاظمین

۵۷۵/۶۲۱

فاصله مرزهای ایران تا شهر سامرا(بابل)

مرز

مقصد

مسافت(کیلومتر)

خسروی

سامرا

۳۲۶

مهران

سامرا

۴۴۴

تمرچین

سامرا

۶۰۴

باشماق

سامرا

۶۲۱

شلمچه

سامرا

۶۸۵/۷۳۱

چذابه

سامرا

۷۵۵

آنچه باید در مورد عمودها بدانید

در جاده اصلی که همان نجف تا کربلاست ۱۴۵۲عمود یا ستون وجود دارد. ‌فاصله میان هر عمود ۵۰متر است. عمودها در واقع تیرهای چراغ برق است که روی هرکدامشان شماره خورده است. عمود آخر مقابل حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام قرار دارد.

از عمود ۱۱۰۰تا ۱۳۹۰به‌دلیل باریک‌شدن راه ورود به شهر کربلا، ‌تعداد موکب‌ها کم می‌شود و بهتر است این مسیر در ساعات روز طی شود تا برای استراحت در شب، ‌دچار مشکل نشوید. از عمود ۱۳۹۰موکب‌های داخل شهر شروع می‌شود و تا اطراف حرم ادامه دارد.

به عمود ۱۳۹۹عمود سلام می‌گویند، ‌از اینجا گنبد حرم مطهر حضرت عباس علیه‌السلام نمایان است و نخستین سلام را می‌توان از اینجا نثارشان کرد. عمود ۱۳۴۵تقریبا در ورودی کربلا قرار دارد. آنها که تجربه سفر دسته‌جمعی را دارند توصیه می‌کنند هر چند عمود، ‌قرار دیدار با هم‌سفران را بگذارید اما این قرارها در مقابل عمودهای با شماره‌های رند نباشد، ‌مثلا عمودهایی که به صفر یا ۵ختم می‌شوند، ‌این عمودها عمدتا شلوغ است و پیداکردن همسفران کار سختی است.

موکب‌ها براساس امکاناتی که ارائه می‌دهند چند دسته‌اند. این امکانات عبارتند از پذیرایی، استراحت بین‌راهی، اسکان، ‌تعمیرات وسایل همراه زائران، هلال احمر و درمانی و ... .  برخی زائران بعد از رسیدن به کربلا در روز اربعین، ‌ترجیح می‌دهند چند روزی در این شهر بمانند تا از شلوغی کاسته شده و راحت‌تر زیارت کنند. این زوار در این صورت باید برای اسکان از هتل استفاده کنند چراکه موکب‌های داخل کربلا معمولا از ظهر اربعین آهسته آهسته جمع می‌شوند و نهایتا فردای اربعین موکبی در این شهر برپا نخواهد بود.

موکب‌های میان جاده نیز کم کم از قبل از اربعین جمع‌آوری خواهند شد. البته امسال به موکب‌داران ایرانی توصیه شده تا چند روز بعد از اربعین نیز همچنان موکب‌هایشان را فعال نگه دارند تا زائران با مشکل کمتری مواجه شوند. با توجه به کم‌شدن موکب‌ها، بهتر است زائران، ‌ظهر اربعین به سمت مرز بازگردند اما اگر هنوز به زیارت حرم‌های شریف در کاظمین و سامرا نرفته‌اند، می‌توانند مقصد خود را از کربلا این دو شهر انتخاب کرده و از آنجا به سمت مرز حرکت کنند.

یادتان باشد سامرا مکانی برای اقامت و اسکان ندارد و تنها مکان، ‌سرداب حرم است که معمولا در این ایام شلوغ است. همچنین صحن حضرت زهرا سلام‌الله علیها در نجف‌اشرف برای اسکان زائران انفرادی درنظر گرفته شده است.

توصیه مهم برای زائران اباعبدالله

بهترین وسیله برای به همراه‌بردن وسایل در پیاده‌روی اربعین، ‌کوله‌پشتی است. در انتخاب کوله‌پشتی بهتر است مواردی رعایت شود تا کمترین فشار به کمر وارد آید. وزن کوله‌پشتی با وسایل داخلش، باید حدود یک‌هفتم وزن خودتان باشد. اگر وزن شما ۶۰کیلو گرم است کوله شما بین ۶تا ۹کیلوگرم باید وزن داشته باشد.

اگر کوله شما بند شکمی و دور کمر داشته باشد موجب توزیع یکنواخت وزن آن روی بدن شده و از فشار به ستون فقرات جلوگیری خواهد کرد. به همراه‌بردن یک دست لباس اضافه کافی است.

با توجه به گرمای هوا و اقلیم عراق، ‌لباس آزاد و راحت انتخاب کنید. در انتخاب کفش هم دقت کنید، کفش نامناسب طی‌کردن مسیر را برایتان سخت یا ناممکن خواهد کرد. بهتر است از کفش نو استفاده نکنید، ‌کفشی بپوشید که امتحانش را پس داده باشد.

از همراه‌بردن حوله خودداری کنید، وزن کوله‌پشتی‌تان را زیاد می‌کند. پارچه آبگیر یا حوله‌های بسیار ظریف، گزینه‌های مناسبی هستند. مدارک مورد نیاز، داروهای شخصی، ‌وسایل بهداشتی شخصی، شارژر موبایل، ‌پاور بانک، ماسک، مایع دستشویی و شامپوی کوچک، دستمال مرطوب، پد الکل، ‌اسپری ضدتعریق، کرم ضدآفتاب، ‌عینک آفتابی، ‌کلاه آفتاب‌گیر، ‌پماد زینک‌اکساید، پودر بچه برای جلوگیری از ایجاد عرق‌سوز، چند عدد لیموترش، مقدار کمی عسل، ‌لیوان و قاشق و چنگال شخصی را به همراه داشته باشید تا در جریان این سفر معنوی با مشکلات کمتری مواجه شوید.

خدابخش حکیمی-خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.