یک کارشناس بازار بورس در گفت‌وگو با قدس: تا زمانی که احتمال پاسخ ایران به اقدام رژیم صهیونیستی وجود دارد و کابینه دولت هم مشخص نشود، پیش‌بینی و تحلیل بازارهای مالی قابل بررسی نیست.

اثر تنش‌های منطقه بر آینده بازارهای مالی/ بلاتکلیفی در بازار سرمایه همچنان ادامه دارد

باتوجه به مشخص نشدن کابینه دولت جدید در داخل و ترور رییس دفتر حماس در تهران، بازار بورس در پایان هفته گذشته و ابتدای هفته جاری ریزش سنگینی را پشت سر گذاشت. به نظر می‌رسد که در صورت پاسخ احتمالی ایران به این اقدام رژیم صهیونیستی، بازارهای دارایی مانند فروردین ماه سال جاری به این موضوع واکنش نشان دهند. یعنی بازار سهام در مدار نزولی قرار گرفته و بازارهای ارز، طلا و سکه با رشد قیمتی مواجه خواهند شد.

امین آذریان، کارشناس بازار بورس در گفت‌وگو با خبرنگار تحریریه جوان قدس در تشریح تحولات اخیر بازار سرمایه بیان کرد: در چندماه گذشته دو اتفاق پیش بینی نشده رخ داد که بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داد. بازار سرمایه هم به‌عنوان دماسنج اقتصادی که سریع‌تر به تغییر و تحولات واکنش نشان می‌دهد، تحت الشعاع قرار گرفت.

این کارشناس بازار بورس در تشریح وضعیت فعلی داخلی و خارجی کشور گفت: با توجه به این که کابینه دولت چهاردهم هنوز مشخص نشده، متاسفانه بازار سرمایه هنوز درگیر برخی سوالاتی است که به دلیل عدم اطمینان و آگاهی نسبت به بازار ایجاد شده است.

آذریان ادامه داد: در وهله دوم، ترور و شهادت اسماعیل هنیه، اتفاق پیش‌بینی نشده دیگری بود که بازار سرمایه را متشنج کرد و باید منتظر واکنش ایران باشیم. طبیعتاً اگر درگیری‌ها ادامه پیدا کند، بورس و بازار سرمایه وارد چالش‌های جدیدی خواهد شد. در نتیجه عدم اطمینان بازارهای مالی به‌ویژه بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران کارخانجات و شرکت‌ها هم پرسش‌هایی به‌وجود می‌آورد و وضعیت بازار دچار بحران خواهد شد. به خاطر همین عدم اطمینان، بازار سرمایه فعلا در وضعیت منفی قرار دارد و باید منتظر بمانیم و ببینیم چه اتفاقاتی در پیش روی ماست.

او در رابطه با وضعیت حال حاضر کشور پیشنهاد داد: به‌نظرم اصولاً در این شرایط نامعلوم که چندین اتفاق غیرقابل پیش‌بینی به‌صورت متوالی رخ داد، بهتر بود سازمان بورس و اوراق بهادار دامنه نوسانات را محدود کند؛ همان‌گونه که در گذشته هم این اقدام به شکل دیگری اتفاق افتاد. لذا می‌توانند دامنه نوسانات را در درجه ۱- و ۲- محدود کنند و دامنه نوسان مثبت را به همان شکل معمول نگه دارند. همچنین می‌توانند دامنه نوسات را در محدوده ۱، ۱- ، ۲ و ۲- حفظ کنند.

اعضای کابینه پزشکیان چه تاثیری بر بازار بورس دارند؟

این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی وضعیت هفته جاری بورس عنوان کرد: تا زمان مشخص شدن وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و رئیس سازمان برنامه و بودجه که امروز مشخص شد و به‌طور کلی وزارتخانه‌هایی که با بازارهای مالی در ارتباط هست و تشکیل کابینه جدید، وضعیت بازارهای مالی بلاتکلیف خواهد بود. از سوی دیگر تا وقتی که مشخص نباشد سایه جنگ چه اتفاقاتی را در آینده دور و نزدیک رقم می‌زند، تحلیل وضعیت بازار امکان‌پذیر نیست. پس باید این دو مسئله شفاف شوند تا بتوانیم برای هفته جاری و روزهای آینده، سناریوی سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی موازی و خصوصاً بازار سرمایه تصمیم‌گیری کنیم.

در نتیجه وضعیت فعلی بازارهای مالی و سرمایه یک موضوع سیاسی _ اقتصادی است و ارتباط چندانی به شرایط بازار ندارد. بازارهای مالی از مهرماه سال گذشته درگیر شرایط منطقه شده‌اند و باتوجه به این درگیری‌ها، دیگر داده‌های اقتصادی و صورت‌های مالی تنها ملاک ارزندگی نیست؛ و احتمالاً تا زمان پاسخ ایران و واکنش‌های در پی آن این بلاتکلیفی در بازارها ادامه خواهد داشت.

افسانه پدرامی فر خبرنگار تحریریه جوان قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.