محققان مجموعه‌ای از نشانه‌های احتمالی حیات را در چندسالی که کاوشگر استقامت در سیاره سرخ مستقر است، یافته‌اند.

کشف نشانه‌های حیات در سیاره سرخ توسط کاوشگر ناسا

به گزارش قدس آنلاین،  به نقل از اسپیس، بر اساس یافته‌های اخیر ناسا از کاوشگر فضایی استقامت که در سال ۲۰۲۱ به مریخ فرستاده شده است، محققان نشانه‌هایی از وجود حیات در این سیاره را شناسایی کرده‌اند. این یافته‌ها بسیار هیجان انگیز و مهم هستند و می‌توانند جهش بزرگی در فهم دانشمندان از احتمال وجود حیات در سایر سیارات باشند که به آنها اشاره می‌شود:

۱. کشف میکروفسیل‌های احتمالی: دوربین‌های پیشرفته کاوشگر استقامت توانستند برخی ساختارهای ریز و میکروسکوپی را در سنگ‌های مریخی شناسایی کنند که به نظر می‌رسد مشابه میکروفسیل‌های موجود در سنگ‌های زمینی باشند. این میکروفسیل‌های احتمالی می‌توانند نشانه‌هایی از وجود حیات میکروبی در گذشته مریخ باشند.

۲. وجود ترکیبات آلی پیچیده: تجزیه و تحلیل‌های انجام شده بر روی نمونه‌های خاک و سنگ مریخی نشان داده که این نمونه‌ها حاوی ترکیبات آلی پیچیده و متنوعی هستند. این ترکیبات می‌توانند به عنوان پیش سازهای حیات یا حتی بازمانده‌های فسیلی موجودات زنده در نظر گرفته شوند.

۳. حضور ترکیبات معدنی مرتبط با زیست فرآیندها: کاوشگر استقامت همچنین توانسته است برخی ترکیبات معدنی مانند کربنات‌ها و سولفات‌ها را در خاک مریخ شناسایی کند که احتمالا نشانه‌هایی از حضور محیط‌های زیست پذیر در گذشته مریخ است.

۴. وجود حفره‌ها و شکاف‌های مشابه زمین: تصاویر ثبت شده توسط استقامت نشان می‌دهد که سطح مریخ دارای حفره‌ها و شکاف‌هایی است که می‌تواند محل مناسبی برای حضور و زندگی موجودات زنده کوچک باشد. این حفره‌ها ممکن است منابع آب یا مواد مغذی مورد نیاز حیات را فراهم کند.

۵. وجود متان در جو مریخ: اندازه گیری‌های انجام شده توسط ابزارهای کاوشگر ناسا نشان داده که جو مریخ دارای مقادیری از متان است. متان می‌تواند به عنوان یک گاز کمکی برای حیات در نظر گرفته شود و وجود آن به معنای حضور فعالیت‌های زیستی در مریخ باشد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که مریخ در گذشته احتمالا شرایط مناسب و مساعدی برای حیات داشته و موجودات زنده میکروبی در آن وجود داشته‌اند؛ هرچند این یافته‌ها هنوز قطعی نیستند و نیاز به تحقیقات بیشتر و تأیید توسط محققان دارند، اما گام مهمی در جهت کشف حیات در خارج از کره زمین محسوب می‌شوند.

منبع: آنا