مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد گفت: بهترین دستگاه پیشرفته تشخیص ملکولی سرطان به مبلغ ۸۰ میلیارد تومان توسط خیرین و با مجوز وزارت بهداشت از آلمان خریداری شده، اما حدود یک سال است که مجوز راه‌اندازی و فعالیت آن صادر نمی‌شود.

بلاتکلیفی دستگاه ۸۰ میلیارد تومانی تشخیص سرطان در مشهد

به گزارش قدس خراسان، اصغر افراسیابی در جمع خبرنگاران گفت: دو سال و نیم قبل برای بخش پزشکی هسته‌ای بیمارستان ناظران تصمیم گرفته شد دستگاهی با عنوان اسپکت سی‌تی  از نوع اول که تشخیص ملکولی سرطان است در دستور کار قرار گیرد و خریداری شود، این دستگاه پیشرفته را از آلمان خریداری و مجوزهای آن از وزارت بهداشت گرفته شده است.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد ادامه داد: هیچ دستگاه اسپکت سی تی  در مشهد نداریم و از این جدیدتر هنوز وارد ایران نشده و با توجه به اینکه این دستگاه بزرگ، اسپکت سرطان را تشخیص می‌دهد اما سی‌تی اعلام می‌کند که این ملکول در کدام ارگان بدن است و پزشکان از طریق ترکیب این دو با هم  و قرار گرفتن عکس‌ها روی هم، ارگانی که آلوده به ملکول و تومور سرطانی شده را به راحتی تشخیص می‌دهند. اما حدود یک سال است که ما درگیر رفت وآمد برای اجازه و راه اندازی این دستگاه هستیم و با بهانه های مختلف نمی‌گذارند این دستگاه را فعال کنیم.

افراسیابی با بیان اینکه این دستگاه ۱۲ ماه گارانتی دارد، گفت: ۱۰ ماه از نصب آن گذشته و تا به بهره‌برداری برسد گارانتی آن هم در این فاصله تمام می‌شود و اگر بعد از بهره‌برداری قطعه‌ای از آن دچار مشکل شود، باید هزینه زیادی پرداخته شود؛ باید حساسیت درمان بیمار سرطانی درک شود، این ۸۰ میلیارد تومان را خیران سال گذشته هزینه کرده‌اند، باید تفکر جامعه دولتی درست شود، وقتی که خود دولت در تامین تجهیزات ضعیف است و خیران به دولت کمک می‌کنند، باید از خیرانی که پای کار هستند حمایت شود.

مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد تاکید کرد:در بازدیدهای اولیه، سازمان انرژی اتمی که یک سازمان مقتدر و کاربلد است، نامه‌ای که  به ما دادند اینکه آرایش صندلی‌ها در قسمت پذیرش درست نیست، یا برچسپ‌های هشدار دهنده لازم را نصب نکردید که البته درست است، ولی معمولاً این برچسب‌ها را نزدیک زمان بهره‌برداری نصب می‌کنند اما برای مجوزهای بهره‌برداری چند نهاد از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید موضوع را از جوانب مختلف بررسی کنند که همه این دستگاه‌ها، سلیقه‌شان با هم متفاوت است و ما همچنان مانده ایم.

وی اضافه کرد: نصب این دستگاه سه ماه و نیم طول کشید و چون این دستگاه‌ها، سیستم‌های انرژی‌زا و پرتوزا هستند، از طریق سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت باید تست‌های مختلف دستگاه انجام و دستگاه تایید شود، بنا بر مدارک موجود، در دی ماه ۱۴۰۲ این دستگاه تحویل بیمارستان شده و علاوه بر نصب، یکی از موارد مربوط به این دستگاه‌های پرتوزا این است که باید تمام تست‌های مربوط به انرژی را انجام دهد، بعد به ما تحویل دهند که در دی دستگاه تحویل ما شد و گزارش تحویل را به سازمان انرژی اتمی دادیم و از همان زمان کارهای اداری مربوط به بهره‌برداری آن شروع شده است.

افراسیابی تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که در حال حاضر ما با آن مواجه هستیم این است که خیران از جان و دل و از مال خود و بدون اینکه ذره‌ای از منابع اقتصادی دولت استفاده کنند، در پروژه‌های سنگین، سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما ما که نماینده آنها هستیم، در پروسه کارهای اداری و کاغذبازی‌هایی که وجود دارد چنان غرق می‌شویم که اگر علاقه  به کار و گره‌گشایی از کار مردم مطرح نباشد، از تلاش دست برمی‌داریم.

 این دستگاه تقریبا تابستان سال گذشته به گمرک رسیده و در مهر  ۱۴۰۲ از گمرک ترخیص شده و در محل پروژه یعنی بیمارستان ناظران قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.