خراسان رضوی با وجود ۲۱ گسل فعال که ۶۵درصد از پهنه استان را در برگرفته، یکی از نقاط خطرپذیر از این جهت است، به همین خاطر نوسازی بافت‌های فرسوده در استان باید جزو اولویت‌های اصلی در خراسان رضوی باشد تا این خطر بالقوه کاهش یابد.

افزایش چشمگیر سرعت نوسازی بافت فرسوده در دولت سیزدهم

به گزارش قدس خراسان، بدین منظور به چگونگی پیشرفت این موضوع در استان می‌پردازیم تا روند پیشرفت و خلأها در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم. 

بهمن‌ماه ۱۳۹۶ سیدجواد حسینی، معاون وقت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی از وجود ۷۳ هزار واحد در بافت‌های فرسوده استان خبر داد و گفت: تاکنون تنها ۳هزار واحد از این بافت‌ها مورد بازسازی و نوسازی قرار گرفته است.

قدرت‌الله ابک، مدیرکل وقت راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در خردادماه ۱۳۹۹ در این باره گفت: این استان دارای ۷۳ شهر است که ۳۱ شهر آن در مجموع با ۱۱۷ محله دارای طرح هدف بازآفرینی شهری تا افق سال ۱۴۰۵ است. مساحت محلات هدف بازآفرینی شهری استان حدود ۹هزار و ۲۰۰ هکتار است که شامل ۲هزار و ۵۵ هکتار بافت ناکارآمد میانی، ۵هزار و ۴۷۷ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی و یک هزار و ۶۶۹ هکتار بافت تاریخی است.

وی درخصوص عملکرد برنامه بازآفرینی شهری(نوسازی مسکن) اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی از فروردین ماه ۱۳۹۸ تاکنون خاطرنشان کرد: براساس گزارش سامانه پرداخت تسهیلات بافت فرسوده، سهم ابلاغی خراسان رضوی ۳هزار و ۹۹۶ فقره تسهیلات است که تاکنون یک هزار و ۵۹۹ فقره از تسهیلات ابلاغی طی دو مرحله به استان اختصاص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: دبیرخانه طرح اقدام ملی مسکن در بافت محلات هدف تاکنون افزون بر ۲هزار و ۵۷۳ واحد متقاضی دریافت تسهیلات به بانک معرفی کرده که ۸۶۶ واحد آن با بانک قرارداد بسته است.

ابک افزود: در طرح اقدام ملی مسکن یکی از اقدام‌های دولت ارائه تسهیلات در بافت‌های فرسوده شهری است که به‌منظور ساخت ۵هزار و ۶۵۷ واحد مسکونی در نظر گرفته‌شده و با توجه به استقبال از تسهیلات و تخفیفات دولتی در این بخش، درخواست اختصاص ۶ هزار فقره تسهیلات جدید برای این استان به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده است.

با توجه به این صحبت‌ها روند نوسازی بافت فرسوده در خراسان رضوی در دولت دوازدهم روندی رو به جلو داشته، اما این میزان پیشرفت برای استانی که دارای ۷۳ هزار واحد فرسوده بوده و قرار است تا سال۱۴۰۵، ۱۱۷ محله آن هدف بازآفرینی شهری قرار گیرد، خیلی کم بوده است.

در ادامه به روند نوسازی بافت فرسوده استان در دولت سیزدهم می‌پردازیم. در این زمینه سمانه نصراللهی، رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در تیرماه۱۴۰۲ پیش‌بینی کرد بیش از ۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده استان نوسازی شود. وی گفت: بیش از سه قرارداد برای بازسازی بافت‌های فرسوده از ابتدای دولت سیزدهم منعقد کرده‌ایم.

نصراللهی با بیان اینکه بسته‌های تشویقی که توسط شورای عالی معماری در سال۱۴۰۱ ابلاغ شد در چهار بسته تقسیم‌بندی شده است، ادامه داد: از سال۱۴۰۱ نزدیک به ۵هزار نفر برای بازسازی بافت‌های فرسوده معرفی شده‌اند که از این رقم با ۳هزار نفر قرارداد منعقد شده است.

رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد: سهم نوسازی استان برای نوسازی بافت‌های فرسوده ۵۶هزار و ۲۳۶ واحد مسکونی طی چهار سال در دستور کار قرار گرفته که با تلاش فراوان ۴۴ شهرداری آخرین صدور پروانه‌ها در بافت را در قالب نهضت ملی در سامانه ثبت کردند. در سال حدود ۲۵هزار و ۷۱۵ واحد ساخت در استان در حال انجام که آغاز ساخت ۱۹ هزار واحد در دولت سیزدهم شروع شده است.

وی همچنین در مرداد سال گذشته گفت: مبلغ وام ودیعه مسکن در مناطق دارای بافت فرسوده مشهد و سایر شهرهای استان به میزان ۱۰۰درصد افزایش یافته است، این میزان وام در بافت فرسوده مشهد به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها به ۹۰۰ میلیون ریال با کارمزد ۴درصد رسیده است.

نصراللهی بیان کرد: پیش از این وام ودیعه مسکن در بافت فرسوده مشهد برای هر واحد ۶۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها برای هر واحد ۴۵۰میلیون ریال بود که این میزان با پیگیری شرکت بازآفرینی شهری ایران و همکاری صندوق کارآفرینی امید، افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۴هزار و ۵۱ متقاضی ساخت واحد در بافت فرسوده شهری خراسان رضوی برای دریافت وام ودیعه مسکن به بانک معرفی شده‌اند که از این تعداد ۳هزار و ۴۲۰ نفر وام را دریافت کرده‌اند.

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در آبان‌ماه۱۴۰۲ از پیشتازی و کسب رتبه دوم در نوسازی بافت فرسوده و عملکرد نوسازی در استان خبر داد.

وی ضمن تأکید بر عملکرد مطلوب استان در حوزه بازآفرینی شهری گفت: در خراسان رضوی تاکنون ۲۲هزار و ۹۴۵ واحد در دست نوسازی که از این تعداد ۴هزار و ۸۲۰ پروانه ساختمان صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: درصد تحقق برنامه نوسازی مسکن در بافت فرسوده ۸۲درصد و درصد پیشرفت نوسازی مسکن در بافت فرسوده خراسان رضوی در سه ماه نخست ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه در سال ۱۴۰۱، ۱۹۴درصد افزایش یافته است.

داعی در ادامه خاطرنشان کرد: با اجرای بسته ۱۹ بندی نوسازی بافت فرسوده در قالب طرح تشویقی، رشد خوبی در حوزه نوسازی در جامعه هدف مذکور شاهد بوده‌ایم.

بازسازی واحدهای فرسوده در دولت سیزدهم از ۲۶ هزار واحد عبور کرد

در اردیبهشت سال جاری رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اعلام کرد نوسازی بافت‌های فرسوده خراسان رضوی از مرز ۲۴ هزار واحد گذشته است و این مطلب خبر از تحقق پیش‌بینی او در سال گذشته را می‌داد. 

نصراللهی افزود: با احتساب این آمار تحقق میزان برنامه نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خراسان رضوی در محلات هدف بازآفرینی به بیش از ۸۵درصد رسیده، این بدان معناست که تولید و نوسازی مسکن در دو سال و نیم گذشته از دولت سیزدهم نسبت به مدت زمان همه دولت‌های قبل در برنامه نوسازی، پیشی گرفته که این یکی از افتخارات خراسان رضوی است.

وی ادامه داد: با رویکرد و راهبری معاونت امور عمرانی استانداری و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر شناسایی همه محلات هدف بازآفرینی شهرهای استان از سال۱۴۰۰ تاکنون ۱۰۰درصد محلات هدف بازآفرینی شهرهای استان شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده است.
رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: تا انتهای سال۱۴۰۰ محلات هدف بازآفرینی ۳۵شهر خراسان رضوی شناسایی شده بود، از شهریور سال۱۴۰۱ تا پایان سال گذشته شناسایی محلات هدف بازآفرینی ۱۷شهر دیگر انجام گرفت یا به‌روزرسانی شد و به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان رسید. در سال۱۴۰۲ شناسایی محلات هدف بازآفرینی ۴۵شهر دیگر انجام گرفت و به تصویب کمیسیون ماده ۵ و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسید.

نصراللهی گفت: هم اینک محدوده محلات هدف بازآفرینی ۹۶شهر استان به اضافه شهر جدید بینالود مشخص و در سامانه «ستاد ملی بازآفرینی» بارگذاری شده که امکان ساخت‌وساز و استفاده از تسهیلات بازآفرینی برای همه ساکنان و سازنده‌ها و مالکان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را مهیا کرده است.

این روند رو به رشد در بازسازی به‌گونه‌ای ادامه پیدا کرده که روز گذشته محمدرضا اسدی، رئیس بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از کسب رتبه دوم استان در نوسازی بافت فرسوده در کل کشور خبر داد و گفت: در ارزیابی‌های شرکت بازآفرینی شهری ایران نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده شهری خراسان رضوی از ۲۶هزار واحد عبور کرده است و پس از تهران، خراسان رضوی در صدر استان‌ها در حوزه نوسازی بافت فرسوده قرار دارد.

اگر این روند رو به رشد در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند، می‌توانیم امیدوار باشیم که به نوسازی ۱۱۷محله تا افق سال ۱۴۰۵ دست می‌یابیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.