پیش از این تصور می شد اختلال بیش فعالی مربوط به دوران کودکی است و تا نوجوانی ادامه یافته و پس از آن تمام می شود اما امروزه متخصصان دریافته اند کسانی که دچار این اختلال هستند در بزرگسالی نیز بیش فعالی را به اشکال مختلف دارا هستند.

با بیش فعالان بزرگسال چگونه رفتار کنیم؟ / نشانه‌های بیش فعالی در بزرگسالی

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر با اشاره به این مطلب به قدس آنلاین می گوید: اختلال کاهش توجه و بیش فعالی یک اختلال مغزی است که برخی کودکان با آن متولد می شوند و پس از تولد، شرایط محیطی سبب بروز آن می شود.

دکتر عطاءالله محمدی می افزاید: در برخی افراد اختلال بیش فعالی به طور مستقیم بروز می کند و معمولا از همان کودکی و زمان تولد نشانه های آن مشخص می شود اما در برخی دیگر عوامل محیطی سبب شروع و بیدار شدن اختلال می شود.  

از چه سنی بیش فعالی تشخیص داده می شود؟

روانشناس کانون اصلاح و تربیت تهران ادامه می دهد: از آنجایی که مغز کودکان هنوز کامل نشده و در حال رشد است معمولا تا ۵ یا ۶ سالگی تشخیص اختلال بیش فعالی دقیق نیست با این حال هستند بچه هایی که در سن و سال پایین نیز می توان درباره آن ها این بیماری را تشخیص دارد.

نشانه های بیش فعالی در بزرگسالان

محمدی درباره نشانه های اختلال بیش فعالی و کم توجهی در بزرگسالی تصریح می کند: این اختلال نشانه های مختلفی دارد اما مهم ترین آن عبارتند از:

۱-تمرکز و توجه این افراد با مشکل رو به رو است.

۲-بیش فعالی آنان در واقع با اضطراب همراه است و حتی خودشان نمی دانند اضطراب برای چیست؟

۳-نوعی بی قراری درون خود احساس می کنند که این بی قراری ممکن است سبب رفتارهای خطرناک شود

۴-آدم های ماجراجو و پرخاشگری هستند.

۵-فعالیت های معمولی برای آنان کسالت بار است و زود خسته و خشمگین می شوند و دوست دارند فعالیت های جدیدی داشته باشند.

۶-در گوش سپردن به دیگران بی حوصله اند.

۷-مشکلاتی در ارتباط با خانواده، فرزندان و والدین خود دارند چون ممکن است سبک زندگی خانواده برای آنان کسالت بار باشد.

محمدی می افزاید: این اختلال دو جنبه دارد. جنبه مشکلات تمرکز و توجه و دیگری جنبه بی قراری و فعالیت های خستگی ناپذیر و کاری را نصفه نیمه رها کردن و کار جدیدی شروع کردن.

وی توضیح می دهد: در برخی افراد تنها یک نشانه وجود دارد یعنی مشکلات تمرکز و توجه و در گروهی دیگر بی قراری و فعالیت های بیش از اندازه و در گروه سوم هر دو جنبه وجود دارد.

روش های تشخیص اختلال کم توجهی

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر می گوید: در حال حاضر روش های بسیار خوبی برای تشخیص اختلال بیش فعالی وجود دارد و دستگاه هایی را به مغز وصل می کنند و نقشه مغزی را می گیرند که این نقشه مشخص می کند بیمار کدام جنبه از اختلال را داراست.

محمدی ادامه می دهد: در واقع با روش هایی مانند تحریک مغناطیسی مغز تا حدودی این نشانه ها قابل کنترل است اما سبک زندگی این آدم ها خیلی مهم است به گونه ای که تغییرات در سبک زندگی این افراد می تواند به میزان زیادی به آنان کمک کند که بهتر زندگی کنند و مشکلات کمتری داشته باشند.

مترجم کتاب آموزش مهارت های نظم بخشی به کودکان مبتلا به اختلال نقصان توجه و بیش فعالی می افزاید: افراد بیش فعال توجه و  تمرکزشان کم است بسیار فراموش کارند و همواره از یادشان می رود وسایل شان را کجا گذاشته اند.

آیا بیش فعالی درمان قطعی دارد؟

روانشناس کانون اصلاح و تربیت تهران درباره درمان اختلال بیش فعالی می گوید: تا حدود زیادی می توان نشانه های این اختلال را کاهش داد اما در واقع درمان قطعی در این باره وجود ندارد.

محمدی با اشاره به کتابی که درباره کودکان بیش فعال ترجمه کرده است خاطرنشان می کند: کتاب آموزش مهارت های نظم بخشی به کودکان مبتلا به اختلال نقصان توجه و بیش فعالی درباره آموزش روش هایی به آموزگاران و خانواده های کودکان بیش فعال است که چگونه این کودکان را به درستی هدایت کنند و برای آنان چه در مدرسه و چه در خانواده برنامه ریزی کنند تا با اختلال رو به رو نشوند.

روانشناس مرکز مشاوره دانشگاه امیرکبیر توصیه می کند: افراد بیش فعال برای تشخیص و درمان و همچنین تغییر در سبک زندگی خود حتما به متخصص مراجعه کنند تا زندگی راحت تری را تجربه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.