سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل حتمی است، در واکنش به ارسال پیام‌ها از سوی واشنگتن برای کاهش تنش و انصراف ایران از پاسخ گفت: آنها باید بجای این پیام‌ها ازتوان خود برای مهار رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

آمریکایی‌ها به‌جای ارسال پیام برای ما اسرائیل را مهار کنند/ کسی در پاسخ تنبیهی ایران تردید نکند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ناصر کنعانی امروز در نشست خبری خود با تسلیت جدد ترور شهید اسماعبل هنیه و ابراز همدردی با ملت فلسطین و خانواده این شهید، در خصوص اقدامات سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک دستگاه سیاست خارجی در مورد این تعرض و عملیات تروریستی در تهران، گفت: اقدام رژیم صهیونیستی در ترور ناجوانمردانه رهبر عالی سیاسی ملت فلسطین دکتر شهید هنیه در تهران در حالی که میهمان رسمی ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهو منتخب بود نقض فاحش حقوق و منشور ملل متحد و قوانین بین المللی و عرف سیاسی مورد احترام جامعه بین المللی بود.

وی با یادآوری اینکه ترور در ذات و ماهیت رژیم قاصب صهیونیستی است و بقای این رژیم هم گویی بر ادامه اقدامات تروریستی سازمان‌یافته و دولتی است، تأکید کرد: اولا لازم است و باید کشورهای جهان این جنایت بی‌سابقه را قویا محکوم کنند و نشان دهند با این جنایت فاصله معنادار دارد اما کشورهای غربی و آمریکا حتی از میزان ارسال سلاح برای این رژیم کم نکرده‌اند و ثانیا باید از تنبیه جنایت کار حمایت کند و از هر اقدامی که معنای تشویق متجاوز را می‌دهد بپرهیزند.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی کشورمان با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم منتظر اقدامات شورای امنیت و نهادهای بین المللی باشیم که تاکنون به آن عمل نکرده‌اند، اظهار داشت: ما تأکید می‌کنیم به عنوان جمهوری اسلامی ایران حق خودمان را برای دفاع از امنیت و حاکمیت و تمامیت سرزمینی خود غیر قابل تشکیک می‌دانیم.

نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه برگزار می‌شود

کنعانی با اشاره به اینکه ما تا این لحظه اقدامات سیاسی و حقوقی لازم از جمله پیگیری و تشکیل فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل شدیم را بعمل آورده‌ایم که با کمک روسیه و چین و الجزایر برگزار شد و در آن مواضع قاطعی در محکومیت اقدام جنایت آمیر و ناقض قوانین بین المللی توسط  رژیم صهیونیستی از سوی خیلی از اعضا مطرح شد، گفت: همچنین خواستار تشکیل جلسه فوری وزرای خارجه سازمان همکای اسلامی شدیم .

وی افزود: این نشست به درخواست ایران برای برگزاری جلسه فوق العاده به منظور بررسی و اتخاذ واکنش متناسب به اقدام جنایت آمیز و ماجراجویانه و ناقض قوانین رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه چهار شنبه همین هفته در شهر جده عربستان برگزار می‌شود. در حاشیه نشست‌هایی این چنینی نیز گفت‌وگوهای دوجانبه با مقامات عالی شرکت کننده برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: مکاتبات حقوقی و سیاسی ایران با مراجع بین المللی از جمله رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل و بیرکل سامان همکاری اسلامی نیز انجام گرفت و مواضع مستدلل حقوقی ما مطرح و ثبت شد.   همچنین تماسها و گفتگو های متعدد تلفنی با وزرای امور خارجه و دیگر مقامات سیاسی کشورهای مختلف و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توسط دکتر باقری انجام و مواضع صریح ایران تشریح و تبیین شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل حق تنبیه متجاوز را دارد البته این مسئولیت ابتدا متوجه جامعه جهانی و بویژه شورای امنیت است اما به دلیل اعمال نفوذ دولت آمریکا در وظایف شورای امنیت سازمان ملل که منجر به ناکارآمدی آن در انجام مسئولیت های ذاتی آن شده ایران در استفاده از حق ذاتی خود مبتنی بر مقررات حقوق بین‌الملل در تأمین امنیت خود حتما اقدام جدی و بازدارنده‌ای را با قدرت انجام خواهد داد و کسی نباید در اراده و عزم جدی ایران برای تنبیه متجاوز و ایجاد بازدارندگی در مقابل ماجراجویی های رژیم صهیونبیستی تردید کند.

اگر مجامع بین‌المللی مایل یا قادر نیستند مانع رفتارهای رژیم صهیونیستی بشوند، ایران نمی‌تواند نسبت به مامیت ملی خود و دوستان و هم پیمانانش و دفاع از امنیت منطقه بی‌تفاوت باشد.

تماسهای منطقه‌ای برای هم اندیشی

وی در خصوص تماس مقامات کشورهای منطقه با تهران در خصوص تنشهای اخیر هم با بیان اینکه کشورهای مختلفی اقدام به تماس با ایران کردند که در شرایط پیچیده و آشفته منطقه تشدید تحرکات دیپلماتیک امری طبیعی است، گفت: این رژیم صهیونیستی است که منشا تنش در منطقه است و به تلاش‌های همه طرفها که مایل بودند ثبات را به منطقه برگرداند پاسخ منفی داده و علاوه بر تدامن نسل کشی در غزه اقدام به عملیات های تحریک آمیز دیگری از جمله ترور فراسرزمین از جمله در لبنان  وسوریه و ایران کرده است.

کنعانی اضافه کرد سفر وزیر خارجه اردن نیز در چارچوب استمرار تماس با کشورهای دوست بوده و اردن از کشورهایی است که نقشی تاریخی درتحولات فلسطین دارد و مذاکرات ما در خصوص تحولات اخیر و ترور شهید هنیه بوده است.  

آمریکایی‌ها بجای ارسال پیام برای ماه اسرائیل را مهار کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره ادعای وال استریت ژورنال در مورد ارسال پیام‌های مختلف از سوی آمریکا برای کاهش تنش و منوط کردن بهبود روابط غرب با ایران به امتناع تهران از عدم پاسخ به تعرض اسرائیل تصریح کرد: نیازی به ارسال پیام نیست. مسئولیت آمریکا مشخص است و انها  شریک تمام عیار اسرائیل در جنایت و نسل کشی بوده و هستند.

کنعانی افزود: آچه مسئولیت آمریکا است اعمال فشار براسرائیل برای توقف ماشین جنگی و عدم ارسال جنگ افزار برای رژیم صهیونیستی است. ایران مسئول افزایش تنش نیست و آن طرفی که ناامنی ایجاد می‌کند اسرائیل با حمایت نامحدود و بدون قید و شرط است.

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه نیاز به ارسال پیام نیست، اظهار داشت: آنها باید به مسئولیت خود مطابق حقوق بین‌الملل عمل کند و از توانی که می‌دانیم آنرا دارند علیه این رژیم برای بازدارندگی استفاده کند و معتقدیم رژیم صهیونیستی بدون حمایت آمریکا دست به ماجراجویی نمی‌زند.  

کنعانی حمایت از تنبیه این رژیم را یک اولویت امنیتی برای همه کشورها و مقابله با این رژیم تهدید کننده منطقه یک اولویت جمعی برای کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت: این درک برای دولت‌ها و ملت‌های منطقه ایجاد شده که هر گونه تساهل در مقابل این رژیم می‌تواند تهدیدهایی را متوجه کشورهایی کند که امروز چشم بر جنایت های رژیم صهیونیستی بسته‌اند.

ایجاد بازدارندگی در مقابل رژیم جنایتکار صهیونیستی تامین کننده منافع همه کشورهای منطقه ما کشورهای عربی و اسلامی است. تجربه قریب به ۸۰ سال گذشته نشان داده این رژیم نه تنها تهدید و خطر حقیقی برای کلیت و ملت فلسطین بلکه خطر حقیقی و بالفعل و خطر دائمی و مستمر برای ثبات و امنیت و استقرار و حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه، عربی و اسلامی است.وی گفت:‌ ایجاد بازدارندگی در مقابل این رژیم مسئولیت جمعی و تامین کننده مصلحت و منافع جمعی همه کشورهای منطقه است.

کنعانی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تهدید مشترک برای امنیت جمعی است و مقابله با این رژیم سرکش و تهدید کننده امنیت و ثبات برای منطقه اولویت دسته جمعی برای کشورهای منطقه است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره ادعای روزنامه الجریده کویت و حضور هیأتی آمریکایی در تهران اظهار داشت: برخی از خبرهایی از این دست حتی ارزش تکذیب هم ندارد. هر گونه اطلاع رسانی را شورای امنیت کشور انجام دهد و این موضوع ارزش تکذیب ندارد و خبر بی پایه و اساسی است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تماس‌های تلفنی علی باقری و اینکه آیا اخطار و اتمام حجتی به برخی کشورهایی که در عملیات وعده صادق با رژیم صهیونیستی همکاری داشتند، داده شد؟ گفت: وظیفه دستگاه دیپلماسی پیگیری سیاست‌های اصولی نظام در حوزه خارج از کشور است. در چارچوب تصمیم عالی نظام تحرکات سیاسی و حقوقی و بین‌المللی خود را با جدیت انجام می‌دهیم و در تنبیه متجاوز کسی نباید نسبت به حق و اراده ایران برای ایجاد بازدارندگی در قبال این رژیم تردید کند.

نیاز به دادن پیام نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه ایران از طریق مصر هشداری برای رژیم صهیونیستی ارسال کرده، تصریح کرد: نیازی به ارسال پیام به هیچ کسی برای رژیم غاصبی که هویت نامشروع آن را به رسمیت نمی‌شناسیم، نداریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌ها و ترس مقامات صهیونیستی از پاسخ ایران بیان کرد: رژیمی که مرتکب جنایت و نقض مقررات بین‌الملی شده و احمقانه به ساحت و تمامیت ارضی یک کشور تعرض کرده، باید منتظر عواقب این اقدام متجاوزانه خود باشد.

کنعانی در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: در طول ۱۰ ماه گذشته شورای امنیت به دلیل نفوذ برخی قدرت‌ها از جمله دولت آمریکا نتوانسته به مسئولیت حقوقی و بین‌المللی خود مشخصاً در تامین صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند. وی ادامه داد: آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی و غربی حتی از میزان صدور تسلیحات خود برای این رژیم کم نکرده و سلاح‌های ممنوعه برای آن ارسال کردند. ما به عنوان ایران که حاکمیت و تمامیت ارضی ما مورد تعدی یک رژیم ماجراجو قرار گرفته نمی‌توانیم منتظر اقداماتی باشیم که شورای امنیت و کشورهای عضو آن انجام ندادند.

مسامحه ای در کار نخواهد بود

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران در ازای دریافت امتیازاتی و یا در مقابل پایان حملات اسرائیل به غزه از پاسخ به رژیم صهیونیستی خودداری خواهد کرد؟ تصریح کرد:‌ ایران نسبت به امنیت ملی و تمامیت سرزمینی و حاکمیت و حیثیت خود با هیچ طرفی از جمله با رژیمی که به هیچ کدام از نُرم‌ها و قواعد بین‌المللی پایبند نیست مسامحه نخواهد کرد.

کنعانی گفت: دنیا در مقابل اقدامات متجاوزانه این رژیم و جنایات جنگی این رژیم مسئولیت دارد و ایران نسبت به امنیت ملی خود به ملت خود متعهد و پایبند است و ایران نسبت به احقاق حقوق ملت فلسطین هیچ کوتاهی نکرده است. ایران در ۴۵ سال از این ملت حمایت کرده و حمایت از این ملت یک مسئولیت جهانی و بین‌المللی است.

کنعانی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: جای شرمندگی برای آن دسته از دولت‌ها و دولتی است که اجازه نمی‌دهند یک مرجع بین‌المللی (شورای امنیت) به مسئولیت خود عمل کند. ایران درست عمل کرده و آنهایی باید شرمنده باشند که این شورا را به ابزاری برای مطامع سیاسی خود مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند. ایران براساس نرم‌های بین‌المللی عمل ولی در دفاع از امنیت و تمامیت سرزمینی خود منتظر هیچ طرفی باقی نخواهد ماند.

این دیپلمات کشورمان گفت:‌ما رژیم غاصب صهیونیستی را در این جنایت عامل مستقیم و مسئول می‌دانیم و باید مسئولیت‌های خود را بپذیرد. هر طرفی از این رژیم حمایت کند باید به مسئولیت‌ها و عواقب خود واقف باشد.

توافق با مصر و بحرین برای بهبود روابط

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره جدول زمانی مشخص برای ارتقای روابط با مصر اظهار داشت: براساس دستورالعمل روسای جمهور گفت‌وگوها و تماس‌ها ادامه دارد. در دوران حیات بابرکت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان پیشرفت‌های خوبی در چارچوب نقشه راه تعریف شده روابط دو کشور برای زدودن موانع ارتقای روابط سیاسی شاهد بودیم. با شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه وقفه‌ای را شاهد بودیم و از این طرف فرایند تشکیل دولت جدید را دارسم و  امیدواریم در شرایط بعدی شاهد به ثمر رسیدن تلاش‌های دیپلماتیک دو کشور در چارچوب منافع عالی دو کشور باشیم.

وی گفت: با بحرین توافق کردیم سازوکار مشترکی برای زمینه سازی از سرگیری روابط رسمی ایجاد کنیم و این توافق شکل گرفته و امیدواریم در بازه زمانی آتی مناسب شاهد فعال سازی این مکانیسم گفت‌وگو و بازگشت روابط دو کشور در چارچوب روابط رسمی و طبیعی دو کشور همسایه باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.