مدیرکل هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی اعضای هیئت علمی وزارت علوم گفت: برخی پرونده تخلف استادان و کارمندان ۱۰ سال بود که رسیدگی نشده بود که تعیین تکلیف شد.

پرونده معطل مانده ۱۰ ساله تخلفات برخی از استادان

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی با اشاره به اقدامات هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی اعضای هیئت علمی گفت: یکی از اقداماتی که ما انجام داده ایم توانمند سازی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی اعضای هیئت علمی با تقویت سازی و کارآمد کردن هیئت‌ها است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اعضای هیئت‌های مذکور توسط رؤسای دانشگاه‌ها انتخاب می‌شوند ما نیز بر آن ها نظارت داریم تا افراد انتخاب شده دارای صلاحیت این کار باشند.

وی افزود: هیئت‌های تخلفات اداری و انتظامی ابزار مدیریتی است تا دانشگاه شایسته کار کند، برای هیئت‌های مذکور جلسات آموزش مجازی و متمرکز در وزارت علوم برگزار کرده ایم، این هیئت‌ها باید آشنا به قانون باشند.

مدیرکل هماهنگی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی اعضای هیئت علمی افزود: یک بخشنامه توسط معاون اول ابلاغ شده بود که قبل صدور حکم، این افراد باید در آزمون شرکت کنند.

وی ادامه داد: یکی از کارهای دیگر که انجام شده، تشکیل هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی اعضای هیئت علمی در برخی دانشگاه‌ها بود که فاقد هیئت‌های مذکور بودند مجبور می‌شدند به دانشگاه‌های دیگر مراجعه کنند.

حسینی افزود: از سوی دیگر گزارش‌های ارسالی از هیئت‌های مذکور را تحلیل می‌کردیم که آیا درست است یا خیر و نقاط ضعف آن آسیب شناسی می‌شد و دقت می‌کردیم منطبق با قانون رأی داده شده باشد.

وی ادامه داد: یکی از موارد دیگری که ما پیگیری می‌کردیم دفاع از استقلال هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و انتظامی اعضای هیئت علمی است. رؤسای دانشگاه‌ها، مسئولان و حتی معاونان وزارتخانه نمی‌توانند دراحکام دخالت کنند.

وی افزود: همیشه تاکید می‌کردیم افرادی که معرفی می‌شوند مسئول نباشند و محوریت قانون باشد، پاسخگو کردن هیئت‌ها از دیگر کارهایی بود که انجام شد، ۴۰ مورد به دانشگاه‌ها سرکشی داشتیم و گزارش‌های میدانی را خودمان تهیه می‌کردیم یکی از صلاحیت‌های هیئت‌های مرکزی رسیدگی به تخلفات رؤسا و مسولان و هیئت‌های رئیسه دانشگاه است.

وی ادامه داد: گاهی رئیس دانشگاه بسیار زحمت هم می‌کشد ولی برای وی پرونده تشکیل داده می‌شود چون با قانون زیاد آشنا نبود، کارمندان نیز به دلیل عدم آشنایی با قانون نادانسته مرتکب تخلف می‌شدند. اعضای هیئت علمی هم همین طور.

وی یادآورشد: برخی پرونده تخلف استادان و کارمندان ۱۰ سال بود که رسیدگی نشده بود، برخی در مرحله صورت جلسه مانده بود که تعیین تکلیف شد.

حجت الاسلام حسینی افزود: برگ شمار کردن پرونده‌ها از دیگر اقداماتی بود که انجام شد، یکی از مسائلی که در دستگاه قضائی بسیار مهم بوده این است که پرونده‌ها کم و زیاد نشود که لازمه آن برگ شمار کردن پرونده‌ها است.

وی ادامه داد: قوانین را برای اصلاح بررسی کردیم که با توجه به فرصت کمی که داشتیم موفق نشدیم آن را مصوب کنیم.

وی درباره اینکه بیشترین تخلف اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها چه مواردی است گفت: برخی موارد تخلف پژوهشی و برخی اخلاقی است برخی موارد هم نادیده گرفتن قانون است که تلاش کردیم پیشگیری کنیم در کارمندان هم بیشترین تخلف عدم توجه به قانون، اهمال کاری، تمرد و آشنا نبودن به قانون بود.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.