۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۴
کد خبر: 1003916

مطالعات قبلی نشان داده اند که داروهای استاتین در کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد موثرند، و تحقیقات جدید نشان می دهد که حداقل یک داروی کلسترول غیراستاتینی هم می تواند چنین تاثیری داشته باشد.

داروهای کلسترول در کاهش سرطان کبد تاثیر دارد

به گزارش هلث دی نیوز، تیمی به رهبری «کاترین مک‌گلین» از مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده، تاریخچه سلامتی حدود ۱۹۰۰۰ نفر را که توسط مرکز تحقیقات بالینی بریتانیا ردیابی شده بود، بررسی کردند.

حدود ۳۷۰۰ نفر از آن ها به سرطان کبد مبتلا شده بودند و مصرف داروی آن ها با ۱۵۰۰۰ نفر دیگر که به این بیماری مبتلا نشده بودند مقایسه شد.

تیم تحقیق استفاده از داروهای کاهنده کلسترول غیراستاتینی به نام مهارکننده‌های جذب کلسترول را با ۳۱ درصد کاهش احتمال ابتلا به سرطان کبد مرتبط دانستند.

این ارتباط زمانی برقرار بود که محققان عوامل خطر دیگری مانند دیابت و وضعیت بیماری کبد را در نظر گرفتند.

این مطالعه مجدداً تأیید کرد که استاتین‌ها خطر ابتلا به سرطان کبد را تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهند.

اما این تحقیق نشان داد که استفاده از سه داروی دیگر که برای کاهش کلسترول استفاده می‌شود- فیبرات ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و نیاسین- به نظر نمی‌رسد بر خطر ابتلا به سرطان کبد تأثیر بگذارد.

مک گلین در ادامه افزود: «از آنجایی که مطالعات کمی اثرات کاهش دهنده کلسترول غیراستاتینی را بر خطر ابتلاء به سرطان کبد بررسی کرده اند، نتایج مطالعه ما نیاز به تکرار در سایر جمعیت‌ها دارد. اگر یافته‌های ما در مطالعات دیگر تأیید شود، نتایج ما ممکن است به تحقیقات پیشگیری از سرطان کبد کمک کند.»

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.