۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 1004259

یک تحقیق گسترده نشان داده که مردم در جهان بیشتر برای تقلب در نوشتن متون خلاقانه و انجام تکالیف مدرسه و دانشگاه از هوش مصنوعی بهره می‌برند. جستجو، ترجمه و استفاده از کدنویسی و برنامه‌نویسی دیگر استفاده‌های مهم از هوش مصنوعی توسط کاربران در جهان است.

استفاده نادرست از هوش مصنوعی و عواقب جدی آن

یک تحقیق گسترده نشان داده است که مردم در جهان بیشتر برای تقلب در نوشتن متون خلاقانه و انجام تکالیف مدرسه و دانشگاه از هوش مصنوعی بهره می‌برند. جستجو، ترجمه و استفاده از کدنویسی و برنامه‌نویسی دیگر استفاده‌های مهم از هوش مصنوعی توسط کاربران عادی در جهان است.

چت‌بات‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT، از زمان معرفی خود، تحولات شگرفی در نحوه تولید محتوا ایجاد کرده‌اند. یکی از کاربردهای گسترده این ابزارها، کمک به دانش‌آموزان در انجام تکالیف است، اما آیا این کمک، تنها محدود به انجام تکالیف می‌شود یا کاربردهای دیگری نیز دارد؟

مطالعات اخیر نشان می‌دهند که کاربران عمدتاً از ChatGPT برای دو منظور اصلی استفاده می‌کنند: خلاقیت و تحصیل. در بخش خلاقیت، کاربران با استفاده از ChatGPT داستان‌های کوتاه، فیلمنامه و حتی سناریوهای بازی‌های نقش‌آفرینی تولید می‌کنند. اما در بخش تحصیلی، استفاده از ChatGPT برای انجام تکالیف، نوشتن مقاله‌های کوتاه و پیدا کردن پاسخ سوالات امتحانی، به یک نگرانی جدی برای اساتید تبدیل شده است.

با توجه به افزایش استفاده از ChatGPT در زمینه تحصیلی، شرکت OpenAI به دنبال راهکاری برای تشخیص متن‌های تولید شده توسط این مدل است. این شرکت در حال توسعه ابزاری است که می‌تواند با دقت بسیار بالایی، متن‌های تولید شده توسط ChatGPT را از متن‌های نوشته شده توسط انسان تشخیص دهد. این ابزار از طریق ایجاد یک "علامت آب" مخفی در متن‌های تولید شده، امکان تشخیص آنها را فراهم می‌کند.

اما انتشار این ابزار با چالش‌هایی همراه است. از یک سو، برخی معتقدند که این ابزار می‌تواند به اشتباه افراد بی‌گناه را متهم به تقلب کند. از سوی دیگر، ممکن است سبب کاهش استفاده از ChatGPT توسط افرادی شود که به این ابزار برای یادگیری زبان‌های خارجی یا تولید ایده‌های جدید متکی هستند.

ChatGPT پتانسیل‌های بسیار زیادی برای بهبود زندگی انسان‌ها دارد. با این حال، استفاده نادرست از این ابزار می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. بنابراین، لازم است که هم کاربران و هم توسعه‌دهندگان این ابزار، به مسئولیت‌های خود در قبال استفاده صحیح از آن آگاه باشند.

ChatGPT به عنوان یک ابزار قدرتمند، مرزهای بین انسان و ماشین را جابه‌جا کرده است. این ابزار در حالی که می‌تواند به عنوان یک کمک‌کار ارزشمند در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد، اما همواره باید با احتیاط و آگاهی از خطرات احتمالی آن استفاده شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.