انقلاب اسلامی به معنای واقعی، دگرگونی در همه عرصهها و مولد در گفتمانهای فرهنگی و بهویژه رسانه بود. ماهیت دینی انقلاب اسلامی، تعریفی جدید از رسانه ارائه میکند، همانگونه که معارف اهل بیت(ع) اصالتی از سنخ پیام الهی دارد و در امتداد آن، انقلاب نیز کارکرد رسانه را تغییر میدهد و مشهد امام رضا(ع) و آستان قدس رضوی میشود مرکز بازتولید این محتوای معنوی.
اگر محتوای رسانه دینی را از منظر خبر و اطلاعرسانی نظارهگر شویم، میبینیم این کانون خبرساز، خود محتوایی بس عظیم و کارکردی گسترده در این حوزه دارد. مجاورت معنوی بهعنوان یکی از ارزشهای خبری به معنای وجود مضجع شریف امام رضا(ع) و ۳۰ میلیون زائر داخلی و خارجی که سالانه به مشهد مقدس سفر میکنند، اهمیت پیدا میکند و این ۳۰میلیون زائر، ارزش خبری فراوانی را جلوهگر شده که در هیچ جای کشور دیده نمیشود. مذهب تشیع بهعنوان مذهب رسمی کشور موجب برجسته شدن ارزش خبری دیگری میشود، ارزشی که فراتر از مرزها دوستداران اهل بیت(ع) را به مشهد و آستان قدسی امام رضا(ع) میکشاند. در این اثنا حضور مسئولان عالیرتبه و رهبری معظم انقلاب برای زیارت امام هشتم(ع) ارزش خبری شهرت را نمایانگر میکند و از سویی خدمات گسترده آستان قدس رضوی به زائران، شهر مشهد را به شهر خدمت و برکت تبدیل میکند. ژرفای فرهنگی آستان قدس رضوی، از موزههای متنوع گرفته تا مراکز پژوهشی، کتابخانه معظم و مراکز اقتصادی و علمی، این مجموعه را بهعنوان یکی از خبرسازترین نهادهای کشور بر تارک افتخارات نظام جمهوری اسلامی در دنیا معرفی میکند و خبر و رسانه در مشهدالرضا(ع) میشود آینه تمامنمای معارف رضوی در امتداد رسالت راستین اهل بیت(ع).
و چه رسالتی برای رسانه جمهوری اسلامی و صدا و سیما باشکوهتر از انعکاس معارف رضوی در مرکز جهان تشیع یعنی مشهدالرضا(ع) و قلب تپنده آن یعنی آستان مقدس رضوی. البته ظرفیت گرانسنگ آستان قدس رضوی در حوزه فرهنگ و دین مقولهای نیست که کسی بتواند آن را نادیده انگارد یا منکر شود. منابع غنی پژوهشی، مکتوبات و مخطوطات، موزهها، مراکز آموزشی و پژوهشی توانمند و از همه مهمتر وجود گوهر معنوی مضجع شریف حضرت رضا(ع) که نقطه عطف و مرکز وصل این حوزه است در این سالها هر چند حرکتهای شایسته و رو به جلو و پیشرو داشته، اما همچنان کمتر استفاده شده و منابع بسیاری بکر باقی مانده است که طبق فرمایش امام رضا(ع) اگر این معارف به مردم عرضه شود و مردم زیباییهای آن را درک کنند، میتواند مایه هدایت شود.
بنابراین فراهم کردن زمینه تولید محتوای فاخر در ساختارهای مختلف هنری با همکاری رسانه ملی و گروههای مختلف برنامهساز و خادمان رسانهای باید به حرکتی جهادی بدل شود. از آن جمله است که شبکههای مختلف مرتبط با مأموریت آستان بهویژه شبکههای داخلی آستان قدس باید از تک یا دو زبانه بودن خارج شده و مخاطبان گسترده در گوشه و کنار دنیا را دربرگیرد و در این راستا باید از ظرفیت پخش در شبکههای مختلف بینالمللی رسانه ملی بهرهمند شود.
حمایت از شبکههای اجتماعی دینمدار و انقلابی نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه بایسته قرار گیرد. در این موارد هم آستان قدس رضوی باید از تصدیگری و تولید مستقیم به سمت حمایت و هدایت پیش برود. هرچند نباید کفران نعمت کرد و تلاشهای ارزشمندی که در این سالها توسط مرکز رسانه و ارتباطات و مرکز آفرینشهای ادبی آستان قدس شده را نادیده گرفت. تولید برنامه و محتوای با کیفیت و تراز مطلوب و در خور باید بهطور جدی مدنظر قرار گیرد. همافزایی رسانهها با آستان قدس رضوی در توسعه و ارتقای آداب دینی زیارت و کاستن از تبعات ضددینی و ضدفرهنگی آداب نامناسب رواج یافته، ضروری است. معرفی خدمات و اقدامات آستان قدس ذیل دستاوردهای انقلاب اسلامی خاصه در بخشهای توسعهای، زیربنایی و اقتصادی هم از اهم اقدامات اصحاب رسانه باید باشد. نکته پایانی اینکه ایجاد یک جبهه رسانهای منسجم برابر هجمههای دشمنان به مقوله زیارت و ساماندهی اقدامات آفندی و پدافندی در این حوزه ضروری است.
نظر شما