کارشناس انرژی: نیاز است یک رویکرد جدی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش داشته باشیم میانه را در پیش بگیریم و با اعمال سیاست‌هایی مانند تهاتر روزانه 300هزار بشکه نفت با تجهیزات مورد نیاز و تضمین‌های لازم به سرمایه‌گذاران به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها برویم

وزیر نفت دولت چهاردهم برای پتروپالایشگاه‌سازی برنامه ویژه داشته باشد

سعیدی با اشاره به این موضوع که ما الان در کشورمان با مشکل سوخت مواجه هستیم و بیشتر بحث پالایشگاه‌ها به جای پتروپالایشگاه‌ها مطرح است، تصریح کرد: در این که توسعه پتروپالایشگاه‌ها برایمان مزیت‌های بیشماری دارند، شکی نیست. در این موضوع هم شکی نیست که باید به سمت توسعه این مجتمع‌های صنعتی برویم. به این منظور، اول باید مسئله میزان مصرف را سامان دهیم. بهینه‌سازی مصرف با جدیت باید در دستور کار باشد و راهکارهایی برای کنترل مصرف اعمال کنیم.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم به کنترل مصرف بنزین و سوخت بپردازیم، نمی‌توانیم توسعه پتروپالایشگاه‌ها را پیش ببریم. زیرا وقتی نیاز به بنزین داریم، طرح‌ها معمولاً در اواسط کار تغییر داده می‌شوند و به جای تأسیس پتروپالایشگاه‌ به راه‌اندازی واحد پالایشگاهی مبادرت می‌کنیم. زیرا مصرف داخلی بالاست و نیاز به بنزین و گازوئیل داریم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: کسی درباره مزیت‌های این امر که نفت خام را به محصولات مختلف تبدیل کنیم، شک و شبهه‌ای ندارد. اما مسئله اصلی کمبود سوخت و بنزین در کشور و تقاضای روزافزون که باید برایش فکری کنیم. در ادامه می‌توانیم به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها برویم.

سعیدی گفت: بهینه‌سازی مصرف باید با جدیت در دستور کار باشد. کشورهای مختلف در دنیا توانسته‌اند به کنترل این موضوع بپردازند. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، بالا بردن کیفیت خودروها و کاهش مصرف آن‌ها و ایجاد فرهنگ صحیح مصرف می‌تواند کمک‌کننده باشد. با انجام این کارها، به جای اینکه به تولید بنزین بپردازیم، می‌توانیم تولید محصولات و فرآورده‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، با چندین ناترازی به صورت همزمان در حوزه‌های مختلف اعم از بنزین، گازوئیل، گاز و برق مواجه هستیم. حل و فصل این موضوعات تنها نمی‌تواند توسط وزیر نفت و وزارت نفت صورت بگیرد. نیازمند همکاری فراوزارتخانه‌ای هستیم و کلیت حاکمیت باید در این زمینه دغدغه و همکاری داشته باشد.

این کارشناس انرژی توضیح داد: نیاز است وزیر نفت، صمت و نیرو برنامه‌های مدونی برای حل و فصل ناترازی‌های مختلف در کشور داشته باشند. به نحوی که زمینه برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها به وجود بیاید.

سعیدی گفت: توسعه پتروپالایشگاه‌ها یک ضرورت است و در این زمینه نیاز به جذب سرمایه‌گذار داریم. باید دولت تضامین لازم را به سرمایه‌گذاران بدهد که برنامه مدونی در زمینه توسعه پتروپالایشگاه‌ها وجود دارد و طرح‌ها در میانه راه به ضرر سرمایه‌گذاران تغییر داده نمی‌شوند. این موضوع از اهمیت بالایی برای جذب سرمایه‌گذاران برخوردار است.

وی ادامه داد: برای کشوری با 85 میلیون جمعیت، تولید روزانه 110 میلیون لیتر بنزین زیاد است. این نشان می‌دهد که در حوزه مصرف نیاز به کنترل بیشتری داریم. در ابتدا باید مصرف را مدیریت کنیم و سپس برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها برنامه داشته باشیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: در زمینه پتروپالایشگاه‌ها نه رویکرد آقای زنگنه وزیر سابق نفت صحیح است که پالایشگاه‌سازی کثافت کاری است و نه این رویکرد صحیح است که همه نفت خود را تبدیل به فرآورده کنیم.

سعیدی گفت: نیاز است یک رویکرد جدی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش داشته باشیم  میانه را در پیش بگیریم و با اعمال سیاست‌هایی مانند تهاتر 300 هزار بشکه نفت در روز با تجهیزات مورد نیاز و ارائه تضمین‌های لازم به سرمایه‌گذاران به سمت توسعه پتروپالایشگاه‌ها برویم. تنفس خوراک نفت خام پتروپالایشگاه‌ها در کنار تهاتر نفت با تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل ساخت پتروپالایشگاه‌ها راهکاری است که در شرایط تحریم می‌تواند کمک‌کننده باشد و نیاز کشور را برآورده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.