پیشنهاد سردبیر

۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 1004906

ژانر وحشت طرفداران خاص خودش را دارد و بسیاری از مردم و حتی فیلم‌بین‌های حرفه‌ای علاقه‌ای به تماشای فیلم‌های ترسناک ندارند.

معرفی فیلم های ترسناک جهان؛ از احضار تا حلقه

اگر مانند نویسندۀ این مقاله سرِ نترس دارید و هر نوع ژانری را می‌پسندید، در این مطلب بهترین فیلم های ترسناک دنیا را به شما معرفی می‌کنیم تا حسابی بترسید و لذت ببرید.

در این متن سعی کرده‌ایم بسیاری از بهترین فیلم‌های هیولایی و مهیج‌های با قاتلان سریالی مدرن و فیلم‌های اسلشر را جمع‌آوری کنیم و به فیلم‌های این لیست به‌مرور افزوده می‌شود. آماده‌اید تا با بهترین فیلم‌های ترسناک در دنیا آشنا شوید؟

1. سکوت بره ها 1991؛ داستانی مهیج و پرفروش

C:\Users\Hani\Desktop\TheSilenceOfLambs-00.jpg

فیلم «سکوت بره‌ها» اثری بی‌نظیر در ژانر هیجانی و ترسناک به کارگردانی جاناتان دمی است. این فیلم یکی از پرفروش ترین فیلم ترسناک جهان محسوب می‌شود و با داستان مهیج و جذابش، بازیگری بی‌نقص و جلوه‌های ویژه خوب به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های دهه ۹۰ میلادی تبدیل شد و جایگاه ویژه‌ای در دل تماشاگران به دست آورد.

یکی از نقاط قوت اصلی این فیلم بازیگری استثنایی «آنتونی هاپکینز» و «جودی فاستر» است. بازی هاپکینز در نقش شخصیت خطرناک و فراموش‌نشدنی «هانیبال لکتر» و بازی فاستر در نقش «کلاریس استارلینگ» هردو شخصیت را در ذهن تماشاگران ماندگار کرده‌اند.

در کنار این بازیگری برجسته، داستان پیچیده و پرماجرای این فیلم نیز از دیگر نقاط قوت سکوت بره‌ها است. جلوه‌های ویژه بی‌نظیر و موسیقی ترسناک از دیگر عواملی هستند که تجربۀ تماشایی و بی‌نظیری را برای تماشاگران رقم می‌زنند و در نقد فیلم این نکات برجسته ستایش شده‌اند.

با این‌که فیلم سکوت بره‌ها بیشتر به عنوان یک فیلم هیجانی و ترسناک شناخته می‌شود، اما ارزش سینمایی، داستان عمیق و بازیگری فوق‌العاده آن باعث می‌شود که این فیلم یکی از شاهکارهای سینما و یکی از بهترین فیلم های ترسناک جهان باشد که هنوز هم پس از گذشت سال‌ها جایگاه ویژه‌ای در دل تماشاگران دارد.

2. حلقه Ring 1998؛ فیلمی آوانگارد و ترسناک

در معرفی فیلم «Ring 1998 حلقه» باید بگوییم که این اثر یک نوار ویدیویی پر از تصاویر به‌ظاهر تصادفی از مردی است که به ساحل اشاره می‌کند. تصور کنید تلفن شما زنگ بخورد و هفت روز بعد از ترس بمیرید! این موضوع همان افسانۀ شهری است که شخصیت اصلی داستان، روزنامه‌نگار، هرگز آن را جدی نمی‌گیرد تا زمانی که شروع به بررسی مرگ مرموز برخی از نوجوانان محلی می‌کند.

این فیلم آوانگارد به‌سرعت به یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های ترسناک 30 سال گذشته تبدیل شد. کل مفهوم نفرین‌های ماوراءالطبیعه نه‌تنها قابل‌انتقال، بلکه کاملاً ویروسی هستند که به‌سرعت به یکی از مفاهیم غالب در ژانر وحشت قرن بیست‌ویکم تبدیل شدند. فیلم حلقه بی‌شک یکی از ترسناک ترین فیلم های جهان جنی است که حتی بسیاری از طرفداران فیلم‌های ژانر وحشت جرئت تماشای آن را ندارند.

3. فیلم بیگانه Alien 1979؛ شاهکاری از ریدلی اسکات

C:\Users\Hani\Desktop\photo_2022-06-30_13-35-16.jpg

فیلم «بیگانه» به کارگردانی ریدلی اسکات یکی از شاهکارهای بی‌نظیر دنیای سینما و از برترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما شناخته می‌شود. این فیلم یک اثر علمی ـ تخیلی و ترسناک به شمار می‌آید و ترس و وحشت را در دل تماشاگران بیدار می‌کند. از جلوه‌های ویژه گرفته تا بازیگری روان بازیگران، همۀ جنبه‌های این فیلم یک داستان ترسناک و هیجان‌انگیز را روایت می‌کنند.

یکی از نقاط قوت این اثر سینمایی داستان جذاب و پرماجرای آن است. بازیگری واقع‌گرایانه «سیگورنی ویور» به کمک فضای تاریک و مرموزی که فیلم ایجاد می‌کند، ترس و وحشت را به‌خوبی به تماشاگران نشان می‌دهد. جلوه‌های ویژه و موسیقی فوق‌العاده نیز به ایجاد فضای ترسناک و هیجان‌انگیز فیلم کمک شایانی می‌کنند.

به طور کلی فیلم بیگانه یک سفر ترسناک و مهیج به دنیایی مرموز و تاریک است که هرگز از یاد تماشاگران نمی‌رود. این فیلم با داستان قوی، بازیگران عالی و جلوه‌های ویژه عالی به‌عنوان یکی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ شناخته می‌شود و تا امروز جایگاه ویژه‌ای در دل تماشاگران داشته است.

4. بچه رزماری 1968 Rosemary's Baby؛ اقتباسی از پرفروش‌ترین کتاب آیرا لوین

«میا فارو رزماری» یک جوان منهتنی است که همسر بازیگر مبارزش به نام گای (با بازی جان کاساوتیس) را می‌ستاید. آن‌ها به‌تازگی به یک آپارتمان جدید نقل‌مکان کرده‌اند و او به‌زودی باردار می‌شود اما کمی نگران است؛ چراکه او کاملاً به یاد نمی‌آورد که چگونه این اتفاق افتاده است. رزماری به اطرافیان خود از جمله همسایه فضولش (با بازی روث گوردون) شک می‌کند.

5. کابوس در خیابان الم 1984؛ کابوسی وحشتناک با جلوه‌های ویژۀ فوق‌العاده

تا سال 1984 و زمانی که ایدۀ فیلمنامۀ «کابوس در خیابان الم» به ذهن «وس کریون» خطور کند، کشتن نوجوانان یک تجارت جذاب و سودآور بود. از سال 1978 تا 1984 رودخانه‌های خونین در فیلم‌های اسلشر وحشیانه و استثمارگرانه ریخته می‌شد و فقط دو شرور به‌یادماندنی تأثیر ماندگاری در ذهن ما برجای گذاشتند: «مایکل مایرز» در فیلم «هالووین» و «جیسون وورهیس» در فیلم «جمعه سیزدهم». فیلم «کابوس در خیابان الم» واقعاً ترسناک است و جلوه‌های ویژه‌اش (مانند تختی که خون تا سقف می‌جوشد و تلفن لزج) نشان از سوررئالیسم بودن فیلم می‌دهد.

داستان فیلم «کابوس در خیابان الم» دربارۀ گروهی از نوجوانان است که توسط کروگر، یک قاتل کودک مرده که مردم را از طریق رؤیاهایشان به قتل می‌رساند، هدف قرار می‌گیرند. این کار کروگر انتقام از والدین کودکان است که او را زنده‌زنده سوزاندند. توانایی این فیلم در رفت‌وآمد بین مرزهای خیال و واقعیت و کاری با ذهن و ادراک تماشاگران می‌کند ستودنی است.

6. احضار 2013؛ سری فیلم‌های احضار برای مخاطبان نترس سینما

فیلم «احضار The Conjuring» به کارگردانی «جیمز وان»یک فیلم ترسناک کلاسیک در ژانر ماوراءالطبیعه است. در این فیلم خبری از قربانی شدن نوجوانان بی‌خبر یا تازه‌ازدواج‌کرده‌ها با شیطنت‌های روح‌های خشمگین نیست و تعادل رضایت‌بخشی بین تعلیق خطر و روند منطقی داستان وجود دارد.

وقتی راجر و کارولین پرون با پنج دخترشان در سال 1971 به یک خانه مزرعه‌ای نقل‌مکان می‌کنند، اتفاقات غیرعادی را از سر می‌گذرانند. این زوج با اد و لورین (با بازی پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا) که دو محقق ماوراءالطبیعه هستند تماس می‌گیرند. اد و لورین به‌سرعت پرونده را در دست می‌گیرند، شروع به تحقیق در خانه می‌کنند و تاریخ تاریکی را که در پشت خانه وجود دارد کشف می‌کنند. 

از پزشکی قانونی UV گرفته تا مصلوب شدن، این داستان ترسناک «بر اساس رویدادهای واقعی» راه‌هایی برای ترساندن مخاطب پیدا و در عین حال به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم که چقدر در مورد غیرجسم‌های پرسه‌گرد اطلاعات کمی داریم.

شخصیت‌های فیلم خیلی منطقی هستند، فقط در لحظات به‌ظاهر ترسناک فریاد می‌زنند و در طول فیلم کارهایی نمی‌کنند که برای تماشاگر غیرقابل‌باور باشد. ترس‌های شخصیت‌ها کاملاً واقع‌گرایانه است و تماشاگران هر لحظه برای ترسیدن آماده هستند. بی‌شک فیلم «احضار» یکی از بهترین فیلم های ترسناک بر اساس واقعیت است و شما را درست می‌ترساند. 

معرفی بهترین فیلم های جهان در سایت اهل سینما

لیست بهترین فیلم های ترسناک جهان تمامی ندارد. فیلم‌های ترسناک طرفداران خاصی دارند و بسیاری از افراد دلِ تماشای این فیلم‌ها را ندارند. در صورتی که آدرنالین خونتان کم شده است، تماشای فیلم‌های ترسناک را به خود هدیه دهید.

اگر دوست دارید با بهترین فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمه‌های جهان آشنا شوید و نقد و معرفی این آثار را بخوانید، به شما سایت اهل سینما را به آدرس www.fromcinema.com معرفی می‌کنیم. همۀ نویسندگان سایت اهل سینما دانشجویان و فارغ‌التحصیلان سینما هستند و نقدهای تخصصی و به‌روزی را برای شما می‌نویسند. برای ورود به دنیای سینما، سایت اهل سینما در یک‌قدیمی شماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.