اصفهان، شهری است که در هر گوشه و کنارش داستان‌ها نهفته است. داستان‌هایی که در گذر زمان و در قلب مردمانش ریشه دوانده‌اند. علی خدایی، نویسنده‌ای چیره‌دست، در کتاب «شب بگردیم» ما را به سفری خیال‌انگیز در دل این شهر تاریخی می‌برد.

انتشار یک مجموعه داستان تازه از علی خدایی با موضوع اصفهان/ «شب بگردیم» را با توجه بخوانیم

کتاب «شب بگردیم» نوشته علی خدایی توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است.

اصفهان خدایی، تنها به معماری باشکوه صفوی و زاینده‌رود خروشان محدود نمی‌شود. این اصفهان، آمیزه‌ای است از گذشته و حال، از شخصیت‌های تاریخی و مردمان امروز. خدایی با قلمی جادویی، ما را به شبگردی در کوچه پس کوچه‌های شهر می‌برد، در حالی که با محمد حقوقی و ارحام صدر هم‌قدم می‌شویم و با احمد اخوت و جمالزاده به گفتگو می‌نشینیم.  

نگاهی گذرا به کتاب

کتاب «شب بگردیم» مجموعه داستانی است که در دل شب متولد می‌شوند. قصه‌ی آدم‌هایی است که در هیاهوی روز گم شده‌اند و در سکوت شب به دنبال خود می‌گردند. داستان شهری است که خواب ندارد، شهری که در دل شب زنده می‌شود و قصه‌هایی را روایت می‌کند که در روز جایی ندارند. خدایی در این کتاب، شهری خیالی را به تصویر می‌کشد که شب‌ها به حیات خود ادامه می‌دهد و روزها به خواب می‌رود. شخصیت‌های داستان نیز در این شهر خیالی به دنبال معنا و مفهوم زندگی خود هستند.

کتاب «شب بگردیم» تنها یک مجموعه داستان نیست خدایی در لابه‌لای داستان، پیام‌هایی را به ما منتقل می‌کند که می‌تواند زندگی ما را دگرگون کند. او در این کتاب به ما یادآوری می‌کند که در دل هر تاریکی، نوری پنهان است و در پس هر سختی، آسانی وجود دارد. او به ما می‌آموزد که هرگز نباید امید خود را از دست بدهیم و همیشه به دنبال راهی برای بهتر شدن باشیم.

انتشار یک مجموعه داستان تازه از علی خدایی با موضوع اصفهان/ «شب بگردیم» را باتوجه بخوانیم

سبک نوشتاری

خدایی با قلمی جادویی و زبانی شاعرانه، داستان‌هایی را روایت می‌کند که در عین سادگی، بسیار عمیق و تأمل‌برانگیزند. یکی از ویژگی‌های بارز آثار خدایی، گرمای قلم اوست. او حتی در داستان‌هایی با موضوعات تلخ و دشوار، با نگاهی انسانی و امیدوارانه به زندگی می‌نگرد. این نگاه مثبت و امیدوارانه، در کنار توانایی او در خلق شخصیت‌های باورپذیر و داستان‌های جذاب، آثار او را به دل خوانندگان می‌نشاند. او درگیر چرخش های زبانی نیست و جزییات صحنه ای و توصیفات دقیق آدم‌ها برایش اهمیت بیشتری دارد این ویژگی در مجموعه داستان شاهکارش با عنوان «تمام زمستان مرا گرم کن» بیشتر خودش را نشان داده است. از این نویسنده علاوه بر کتاب «شب بگردیم» کتاب‌های دیگری هم‌چون «از میان شیشه از میان مه»، «شب بگردیم»، «کتب آذر»، «تمام زمستان مرا گرم کن» ، «نزدیک داستان» و «آدم‌های چهار باغ» منتشر شده‌اند. 

درباره علی خدایی

در میان چهره‌های ادبیات معاصر ایران، نام علی خدایی به چشم می‌خورد؛ نویسنده‌ای که با قلم توانمند و نگاه دقیق خود، گرمایی دلنشین را به فضای داستان‌نویسی ایران بخشیده است. خدایی متولد ۱۳۳۷اصفهان و دانش‌آموخته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه اصفهان، با ورود به دنیای ادبیات، مسیری متفاوت را در پیش گرفت. مسیری که او را به یکی از چهره‌های شاخص داستان‌نویسی معاصر ایران تبدیل کرد. دومین مجموعه داستان او با نام «تمام زمستان مرا گرم کن» در سال ۱۳۸۰ برندهٔ جایزه هوشنگ گلشیری شد و در جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی عنوان «بهترین مجموعه داستان دهه ۸۰» را به دست آورد. در نظرسنجی روزنامه همشهری نیز که در سال ۱۳۹۰ با شرکت ۴ گروه نویسندگان، منتقدان، روزنامه‌نگاران و ناشران انجام شد، این مجموعه داستان در کنار «زندگی مطابق خواسته تو پیش می‌رود» نوشتهٔ امیرحسین خورشیدفر به عنوان بهترین مجموعه شناخته شد.

انتشار یک مجموعه داستان تازه از علی خدایی با موضوع اصفهان/ «شب بگردیم» را باتوجه بخوانیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.