عضو مجلس شورای اسلامی: دولت چهاردهم طبق قانون مکلف به ادامه ساخت مسکن نهضت ملی است. اهتمام به موضوع ساخت مسکن و افزایش عرضه زمین مسئله‌ای است که برای دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت بعدی برای وزارت راه و شهرسازی مدنظر خواهیم داشت.

برنامه عملیاتی برای ساخت مسکن و عرضه زمین تعیین‌کننده رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

مسکن به عنوان یکی از مهمترین نیازهای اساسی مردم در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های اصلی خانوارها تبدیل شده است.خانوارها مجبورند بخش زیادی از درآمد ماهانه خود را به این بخش اختصاص دهند.به ویژه در شهرهای بزرگ مشکلات مردم در این حوزه بیشتر است.

دولت سیزدهم به منظور حل مشکلات مردم در حوزه مسکن اقداماتی را به اجرا گذاشت.عرضه زمین به متقاضیان، ارائه تسهیلات ساخت مسکن، به اجرا گذاشتن طرح نهضت ملی مسکن و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر از جمله این اقدامات بود.

در قالب طرح نهضت ملی مسکن، 4 میلیون خانوار ثبت نام کرده‌اند و به دو و نیم میلیون خانواده زمین عرضه شده است.به طور کلی، بالغ بر 10 میلیون نفر با طرح مورد بحث در ارتباط هستند.انتظار می‌رود دولت چهاردهم به تعهدات دولت سیزدهم در قالب طرح نهضت مسکن ملی در قبال مردم، پاسخگو باشد.

به زعم بسیاری از کارشناسان، دولت یک کلیت حقوقی است و صرف نظر از این که چه کسی در رأس آن قرار می‌گیرد، باید تعهداتی که به مردم از طرف دولت داده شده است، مورد احترام قرار بگیرد.

عمل نکردن به تعهدات دولت در مقابل مردم در چارچوب نهضت ملی مسکن در نهایت به بی اعتمادی عمومی نسبت به کلیت دولت می‌انجامد که قابل قبول نیست.شواهد نشان می‌دهد که تنها راهکار پیش روی دولت برای حل و فصل مشکل مسکن، افزایش عرضه است.تنها با استفاده از این روش می‌توانیم به کاهش قیمت‌ها مبادرت کنیم و امکان دسترسی اقشار مختلف را به مسکن مناسب فراهم کنیم.

 عبدالوحید فیاضی، عضو مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که در دولت آقای روحانی مسئله مسکن به طور کامل مورد غفلت واقع شد، تصریح کرد: عدم توجه به بخش مسکن در دولت قبل مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرد.قول و اراده شهید رئیسی این بود که بتواند مشکل مسکن را حل کند و راه دسترسی مردم را به مسکن مناسب هموار کند.

وی ادامه داد: متأسفانه دوره چهار ساله دولت شهید رئیسی به سه سال کاهش پیدا کرد و این امر باعث شد که برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه مسکن به پایان نرسد.وزارت راه و شهرسازی در ابتدای دولت سیزدهم آن طور که انتظار می‌رفت عملکرد مناسبی در حوزه مسکن نداشت.اما در دوران وزارت آقای بذرپاش اقدامات در این حوزه سرعت گرفت و تلاش زیادی شد که موضوع مسکن سر و سامان داده شود.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی از استان‌ها طی سه سال گذشته عملکرد بسیاری خوبی در حوزه مسکن داشتند و بعضی نتوانستند کارنامه خوبی در این زمینه از خودشان به جا بگذارند.اما در مجموع، طرح نهضت ملی مسکن تا حد قابل توجهی در حال اجراست.

فیاضی گفت: اتمام طرح نهضت ملی مسکن که در دولت سیزدهم شروع شد، می‌تواند در حوزه اقتصادی بسیار اثرگذار باشد و نوعی پویایی به وجود بیاورد.مسکن همیشه یکی از اصول بنیادی اقتصاد، رفاه و رضایت‌مندی مردم است.نیاز است در دولت چهاردهم نیز توجه اساسی به موضوع مسکن داشته باشیم.بانک‌ها و نظام بانکی کشور نیز باید به کمک بیایند تا مسئله مسکن را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: قطعاً وزیر پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت راه و شهرسازی که مسئول حوزه مسکن است، باید به ادامه طرح نهضت ملی مسکن متعهد باشد و به مصوبات برنامه هفتم توسعه مبنی بر توسعه 25 درصدی مساحت مسکونی کشور اهتمام داشته باشد.

این عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه یک چارچوب کاری برای دولت آینده است و دولت بعدی نمی‌تواند خارج از این چارچوب عمل کند.اگر دولتی بخواهد به موضوع توسعه 25 درصدی مساحت مسکونی کشور بی توجه باشد، خلاف برنامه عمل می‌کند.مجلس طبیعتاً در این زمینه ورود خواهد کرد و از دولت خواهد خواست که به مصوبات برنامه هفتم توسعه راعملیاتی کند.

فیاضی گفت: دولت چهاردهم طبق قانون مکلف به ادامه ساخت مسکن نهضت ملی است و از طرف دیگر، عمل به مصوبات برنامه هفتم را در دستور کار داشته باشد.این‌ها انتظاراتی است که از دولت بعدی داریم.اهتمام به موضوع ساخت مسکن و افزایش عرضه زمین مسئله‌ای است که برای دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت بعدی برای وزارت راه و شهرسازی مدنظر خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.