فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد که ما در زیر وزاری اقتصادی کابینه را معرفی می کنیم.

وزاری اقتصادی کابینه چهاردهم چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، امروز یکشنبه ۲۱ مردادماه به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس از عصر امروز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار خواهند داشت و این روند در روزهای بعد به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها پیگیری خواهد شد. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی همچنین خبر داد که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی اقتصاد کیست؟ +جزئیات - ایمنا

وزیر اقتصاد: عبدالناصر همتی یک اقتصاددان، سیاستمدار و بانکدار ایرانی است. او در سال ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ، همدان متولد شد. همتی دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است و در طول دوران حرفه‌ای خود در بخش‌های مختلف اقتصادی و مالی ایران فعالیت داشته است.

او از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران فعالیت کرد و پیش از آن نیز در پست‌های مهم دیگری همچون رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سفیر ایران در چین فعالیت کرده بود.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰، همتی به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب شرکت کرد اما در نهایت به عنوان نفر سوم در این انتخابات قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰)

رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲ و ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷)

مدیرعامل بانک ملی ایران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵)

سفیر ایران در چین (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۵)

استادیار دانشگاه تهران

بیوگرافی فرزانه صادق مالواجرد وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی: فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی از سوی مسعود پزشکیان رئیس جمهوری دولت چهاردهم برای رای اعتماد به مجلس معرفی شد.

صادق مالواجرد پیش از این به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این وزارتخانه فعالیت داشته است.

وی متولد 1355 و فارغ تحصیل رشته شهرسازی در مقطع کارشناسی ارشد است. صادق مالواجرد در ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ توسط محمد اسلامی وزیر اسبق به سمت معاون شهرسازی و معماری منصوب شد.

فرزانه صادق مالواجرد در مرداد ماه 1402 از سوی مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کنونی به عنوان مشاور در امور شهرسازی و معماری منصوب شد. وی پیش از آن نیز از مدیران کل این معاونت بوده و دبیری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی کیست؟ +جزئیات

وزیر جهاد کشاورزی: غلامرضا نوری قزلجه چهره‌ای است که از جانب مسعود پزشکیان به عنوان گزینه اصلی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است.

نوری متولد سال ۱۳۴۹ از بستان آباد است که نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی از حوزهٔ انتخابیهٔ بستان‌آباد در استان آذربایجان شرقی است.

نوری قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم بستان‌آباد در استان آذربایجان شرقی فعالیت داشته است. او در این دوره‌ها به عنوان نماینده اصلاح‌طلب شناخته شده و در کمیسیون‌های مختلفی از جمله کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس فعالیت کرده است.

 قبل از انتخاب به عنوان نماینده مجلس، نوری قزلجه به عنوان معاونت پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خدمت کرده است. در این نقش، او در هماهنگی بین مجلس و دولت و در پیگیری مسائل مرتبط با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نقش داشته است.

 وی همچنین به عنوان مشاور استاندار آذربایجان غربی خدمت کرده و در زمینه‌های مختلف اجرایی و توسعه‌ای در این استان فعالیت داشته است.

منوری قزلجه در این سمت نیز به توسعه اقتصادی استان آذربایجان شرقی کمک کرده و در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه نقش‌آفرینی کرده است.

«احمد میدری» گزینه نخست وزارت کار دولت چهاردهم کیست؟

وزیر کار: احمد میدری در ایام انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مشاور اقتصادی پزشکیان فعالیت داشت. وی دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته اقتصاد است و سال ۹۲ معاون علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

یدری ۶۱ سال پیش در شهر آبادان متولد شد و در ادامه، تحصیلات خود را در مقطع لیسانس در رشته کارشناسی اقتصاد نظری در دانشگاه شیراز پشت سر گذاشت و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد راهی دانشگاه تهران شد تا در رشته توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی، مدرک فوق لیسانس را دریافت کند.

وی در نهایت در دانشگاه تهران، دکترای خود را در رشته تخصصی اقتصاد با موفقیت به پایان رساند و به عنوان اقتصاددان در بخش های دولتی و دانشگاهی مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز است.
احمد میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد و در سال ۱۳۸۲ نیز دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را طی کرد.

وزاری اقتصادی کابینه چهاردهم چه کسانی هستند؟

وزیر صمت: پس از اعلام اسامی مختلف برای گزینه صمت نام سید محمد اتابک، به عنوان گزینه نهایی وزارت صمت معرفی شده است.  سید محمد اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. در رزومه کاری اتابک مدیرعالمی و نایب رییسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رییسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله: سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی دیگر به چشم می‌خورداو همچنین مجری طرح عظیم نواب، بیمارستان‌ها و کارخانجات سیمان و فولاد مختلف در کشور بوده است.

سید محمد اتابک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. سیدمحمد اتابک که پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود (مالک ۶ شرکت سیمانی از جمله تهران ، ایلام و هگمتان، ۴ فولادی مانند کاوه جنوب کیش ، یک شرکت آلومینیومی، دو شرکت معدنی و آهک، ۷ شرکت خدمات مهندسی و...) به عنوان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو شد.

اتابک دارای سوابقی چون رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان ، رئیس هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و... است.

همه‌چیز درباره گزینه پیشنهادی سکاندار وزارت نفت؛  محسن پاک‌نژاد کیست؟ + سوابق

وزیر نفت: محسن پاک‌نژاد متولد سال ۱۳۴۵ سابقه حضوری طولانی مدت در وزارت نفت را دارد .

 وی دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. او از سال 1370 فعالیت خود را در وزارت نیرو آغاز کرد.

پاک‌نژاد در سال اواسط دهه هفتاد به عنوان مشاور وزیر نفت و رئیس ستاد نظارت بر سوخت‌رسانی وزارت نفت حکم گرفت اما در دو ساله‌ی ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۹ مدیر طرح توسعه میادین گازی بود و در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد. وی از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ با حفظ سمت، در جایگاه عضو اصلی هیئت مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز فعالیت می‌نمود.

 پاک‌نژاد در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود. وی در سال ۱۳۸۶ به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران منصوب شد و تا ۱۳۹۲ در این جایگاه فعالیت کرد. پاک‌نژاد به مدت دو سال یعنی از سال 1393 تا ۱۳۹۵ به عنوان مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی نفت ایران (به‌اختصار شرکت نیکو) فعالیت کرد.

وی در هشتم تیرماه به عنوان معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور تولید منصوب شد. او از سال ۱۳۹۷ به‌عنوان معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری منصوب شد و تا سال 1400 در این جایگاه ماند.

عباس علی‌آبادی کیست؟/ گزینه پیشنهادی پزشکیان برای وزارت نیرو را بشناسید

وزیر نیرو:  نام عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم به عنوان گزینه پیشنهادی وزارتخانه نیرو دولت چهاردهم دیده می‌شود.

عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه است. او پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و اکنون وزیر صمت است. علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.

از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون3، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

از جمله برنامه‌های او حین تصدی معاونت امور برق وزارت نیرو، استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، واقعی کردن قیمت برق و تکمیل نیروگاه‌های نیمه‌تمام بود. او در مقام معاونت، اعلام کرده بود به‌دلیل عدم مشارکت بخش خصوصی ایران در ساخت نیروگاه، دولت در امر ساخت نیروگاه فعال خواهد شد. پیش از علی‌آبادی در وزارت صمت، سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت بود که با استیضاح نمایندگان از این مسئولیت کنار رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.