استفاده از رژیم های لاغری غیراصولی عوارض جبران ناپذیری همچون مشکلات هورمونی، قلبی و عروقی، افزایش فشارخون، سکته و یا حتی مرگ را به دنبال دارد.

رژیم های عجیب لاغری با تضمین صددرصدی شیادها؛ از ارتش آمریکا تا زیبای خفته!

نایب رئیس و دبیر انجمن تغذیه ایران با بیان این مطلب به قدس آنلاین می گوید: ۹۰درصد تبلیغات لاغری در حد ادعاست و هیچ جایگاه علمی ندارد چراکه فرد را به صورت سالم و منطقی و بدون آسیب لاغر نمی کند.

رژیم های لاغری با تضمین صددرصدی شیادها؛ از ارتش آمریکا تا زیبای خفته!
مجید حسین قمی،نایب رئیس و دبیر انجمن تغذیه ایران

دکتر مجیدحسن قمی می افزاید: گاهی با سوء استفاده از نداشتن دانش افراد، یک کیلو کاهش وزن طی یک هفته یا ۱۵ کیلو کاهش وزن طی یک ماه تبلیغ می شود که صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. این در حالی است که طبق استاندارد منتشر شده در کتاب های تغذیه، حد مُجازی که فرد می تواند کاهش وزن داشته باشد بین نیم تا یک کیلو در هفته یا ۲ تا ۴ کیلو در ماه است.

وی تأکید می کند: مصرف دارو، دمنوش یا هر فراورده ای که از مکانی غیر داروخانه تهیه می شود غیرمجاز است و سبب می شود آب بدن فرد از دست برود و او فکر کند کاهش وزن پیدا کرده است غافل از اینکه در بلندمدت دچار مشکلات عصبی، هورمونی و گاهی اعتیاد می شود بنابراین به جای اینکه دنبال زود لاغر شدن باشیم باید به دنبال راه های منطقی لاغری بود.

قمی اذعان می کند: هیچ معجزه ای برای لاغری وجود ندارد مگر اینکه فرد از یک رژیم اصولی پیروی کند و برای خودش زمان در نظر گرفته و یک روند پیوسته را شروع و شیوه زندگی اش را تغییر دهد و از طرفی به خود فرصت دهد تا آرام آرام به وزن ایده آل خود برگردد.

نایب رئیس و دبیر انجمن تغذیه ایران خاطرنشان می کند: در هر تضمین صددرصدی نوعی کلاهبرداری و شیادی نهفته است. ما نیز در سیستم پزشکی و درمانی هیچ وقت صددرصد نیستیم و تنها خداون سبحان صددرصد است بنابراین تمام تبلیغات تضمینی از جمله لاغری در طول ۱۰ روز و غیره، برای تطمیع افراد و کسب درآمد برای فرد تبلیغ کننده است.

قمی با اشاره به عوارض جبران ناپذیر لاغری غیراصولی می گوید: استفاده از رژیم های لاغری غیراصولی عوارض جبران ناپذیری از جمله مشکلات هورمونی، قلبی و عروقی، افزایش فشارخون، سکته و یا حتی مرگ را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه می دهد: هر دارو یا فرآورده ای که برای لاغری استفاده می شود باید حتما مورد تأیید بهداشت و درمان یا سازمان غذا و دارو باشد که توسط متخصص تجویز شده و قابل تهیه در داروخانه ها باشد نه اینکه به صورت پیک موتوری از بازار آزاد، آرایشگاه ها و حوزه های زیرزمینی تهیه شود.

نایب رئیس و دبیر انجمن تغذیه ایران می گوید: رژیم هایی که توسط افراد غیرمتخصص طراحی می شود از اصول تغذیه و رژیم درمانی پیروی نمی کنند و آسیب زا هستند. در حالی که بر اساس اصول تغذیه در طول شبانه روز، باید تمام گروه های غذایی برای فرد تجویز شود.

رژیم لاغری زیبای خفته

قمی یادآور می شود: برخی از رژیم ها از جمله سوپ سیزده روزه، ارتش آمریکا، زیبای خفته، کتوژنیک، رژیم آب، رژیم شیر، ادکینز و رژیم میوه غیرمنطقی است و چنانچه قابل انجام باشد عوارضی مانند ریزش مو، اختلالات قاعدگی، عوارض هورمونی و حتی افسردگی ها را به دنبال دارد.

وی می افزاید: البته در موارد خاص برای بیماری های خاص رژیم هایی مانند کتوژنیک یا ادکینز تجویز می شود. برای مثال رژیم کتوژنیک برای افرادی که صرع دارند و یا در برخی بیماری ها مانند سرطان که باید قند را حذف کرد، استفاده می شود.  

دستگاه های کمک لاغری تا چه اندازه در کاهش وزن مؤثر است؟

نایب رئیس و دبیر انجمن تغذیه ایران درباره فناوری های کمک لاغری می گوید: این دستگاه ها همان طور که از نامشان پیداست برای کمک لاغری استفاده می شوند. در واقع ما دو نوع چربی داریم؛ یک نوع اطراف امحا و احشا را گرفته و نوع دیگر چربی زیر پوستی است. با پیروی از رژیم اصولی، چربی های دور امحا و احشا کم می شود اما چربی های زیر پوست به سادگی دست از سر فرد بر نمی دارد به همین دلیل تجهیزات پزشکی با یکسری فناوری به کمک آمده است تا در کنار رژیم های لاغری، سایز قسمت هایی را که فرد با آن مشکل دارد به وسیله دستگاه های کمک لاغری به سایز ایده آل برسد.

جراحی برای لاغری

قمی درباره جراحی های لاغری می گوید: چنانچه فردی بخواهد با جراحی چربی های شکمش را بردارد اولا باید بیهوش شود که بیهوشی سبب کاهش ضریب هوشی می شود و حتی خطر مرگ وجود دارد اما استفاده از دستگاه های کمک لاغری با تشخیص و تجویز متخصص بدون بیهوشی است و به اندازه عمل جراحی هزینه در بر ندارد.

وی تصریح می کند: دستگاه های کمک لاغری تا جایی مؤثرند که در کنار رژیم درمانی اصولی و توسط متخصص تجویز شده باشد. هرچند متأسفانه گاهی افراد در هر باشگاه، آرایشگاه یا محیط زیرزمینی به استفاده غیر اصولی از این دستگاه ها می پردازند.

قمی اذعان می کند: استفاده از دستگاه های کمک لاغری بایدها و نبایدهایی دارد. برای مثال برای افرادی که کبد چرب گرید ۳، دیابت کنترل نشده یا باطری قلبی دارند استفاده از این دستگاه ها توصیه نمی شود.

رسیدن به وزن ایده آل

نایب رئیس و دبیر انجمن تغذیه ایران به افرادی که می خواهند به وزن ایده آل برسند توصیه می کند: این افراد باید بدانند چاقی یک شبه به وجود نیامده است که بخواهند یک شبه، یک هفته یا یک ماهه به لاغری برسند و دیگر اینکه سعی کنند از رژیم های منطقی زیر نظر متخصصان پیروی کنند نه اینکه خودسرانه و با نظر هر فرد غیرمتخصصی که از راه برسد و توصیه ای کند تصمیم به لاغری بگیرند. بنابراین با هدفگذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به هدف تصمیم گیری کنند و چنانچه از برنامه خود خسته شدند متخصص تغذیه به آنان برنامه کنترل وزن ارائه می دهد تا وزن شان ثابت بماند.

قمی در ادامه می گوید: فراموش نکنید رژیم های عجیب و غریب سبب می شود برخی املاح، مواد معدنی یا پروتئین کمتر به بدن برسد و سبب استپ وزنی می شوید بنابراین بهتر است با مشورت متخصصان تغذیه تصمیم به رژیم درمانی بگیرید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.