ظاهرا دوستی به حوزه رسانه ای و خون شویی آل سعود از جلادان صهیونیست هم رسیده است. در این راستا روز گذشته اخباری از اخراج تیم شبکه عربستانی العربیه از نوار غزه به گوش رسید

خون‌شویی آل‌سعود از جلادان صهیونیست / شبکه «العربیه» به دلیل پوشش جانبدارانه تحولات به نفع اشغالگران از غزه اخراج شد

اگرچه عملیات کوبنده «طوفان الاقصی» مبارزان فلسطینی ضمن زیر سوال بردن مشروعیت رژیم صهیونیستی، خط بطلانی بر توطئه شوم غربی – عبری – عربی در راستای عادی سازی روابط کشورهای اسلامی با اسرائیل کشید، با این حال به نظر حاکمان ریاض هنوز از وقایع منطقه درس عبرت نگرفته و بی مهابا در مسیر اهداف تل آویو حرکت می کنند. انتشار اخباری در مورد همکاری در سرنگون کردن موشک های ایرانی شلیک شده به سوی دشمن صهیونیستی در جریان عملیات «وعده صادق» و همچنین ایجاد دهلیز اقتصادی که با گذر از خاک عربستان و امارات رژیم قاصب که در نتیجه حملات انصارالله محاصره شده را تغذیه می کند، اوج نزدیکی سعودی با اشغالگران را به نمایش می گذارد.

این پایان همکاری ریاض با تل اویو نیست؛ ظاهرا دوستی به حوزه رسانه ای و خون شویی آل سعود از جلادان صهیونیست هم رسیده است. در این راستا روز گذشته اخباری از اخراج تیم شبکه عربستانی العربیه از نوار غزه به گوش رسید. کانال تلگرامی «غزه الان» با اعلام این خبر نوشت: خبرنگاران این رسانه دیگر نمی‌تواند تحولات نوار غزه را پوشش دهد چرا که العربیه تبدیل به شبکه ای برای انتقال دروغ‌های صهیونیست‌ها شده است.

خون شویی آل سعود از جلادان صهیونیست / تیم شبکه «العربیه» به دلیل پوشش جانبدارانه تحولات به نفع اشغالگران از غزه اخراج شد

رویکردی با بیش از پنج دهه پیشینه

محمد علی صمدی، کارشناس مسائل فلسطین  در گفت وگو با قدس، در ارزیابی سیاست ریاض برای نزدیکی به تل آویو، گفت: از ابتدای جنگ و حمله زمینی اشغالگران به غزه، حاکمان سعودی به ویژه محمد بن سلمان گرفتن روزه سکوت، رویکردی منفعلانه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی از خود نشان دادند. البته این رویه جدید نیست و همان رویکردی است که عربستان از سال 1973 بعد از جنگ یوم کیپور در پیش گرفته است.

وی تصریح کرد: عربستان سعودی همواره تلاش دارد خود را بعنوان یکی از کشورهای تأثیرگذار در جهان اسلام جا بزند. اکنون هم آنها به زعم خود می خواهند با در پیش گرفتن این رویکرد محافظه کارانه وجه خود را بهبود بخشیده و ابتکار عمل در قضیه فلسطین را به دست گیرند قافل از این با بیداری اسلامی به وقوع پیوسته در میان ملت های منطقه، رویکرد سازشکارانه راه به جایی نخواهد بود.

این کارشناس حوزه رسانه حوزه بین الملل تاکید داشت: پس از تجربه جنگ هشت ساله با یمن و شکست سخت ریاض در این رویارویی، سعودی سعی دارد وارد چالش نظامی با محور مقاومت نشود. در عین حال بن سلمان قصد دارد بدون هیچ هزینه ای از کنار جنگ غزه عبور کند تا بتواند در دوران پسا جنگ روابط خود با رژیم صهیونیستی را به سوی عادی سازی پیش ببرد .

صمدی ضمن اشاره به موضوع اخراج تیم شبکه العربیه از غزه هم گفت: این اقدام نشان دهنده شکست رسانه ای و  آپارتایدی سعودی در حمایت از نسل کشی و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه است، تصمیم شجاعانه مذکور که توسط حماس صورت گرفته نشان دهنده عمق شکست رسانه ای سعودی در بین ملت فلسطین است.

خون شویی آل سعود از جلادان صهیونیست / تیم شبکه «العربیه» به دلیل پوشش جانبدارانه تحولات به نفع اشغالگران از غزه اخراج شد

تاوان وابستگی به غرب

محمد صادق کوشکی، هم در رابطه با این نوع سیاست نظام سعودی معتقد است از آنجا که ساختار و شالوده حکومت آل سعود بر مبنای مردم سالاری و آرای ملت نیست آنها طی دهه های گذشته برای بقای خود به کشورهای غربی از جمله آمریکا تکیه کرده اند و همین امر سبب شده واشنگتن در قبال این حمایت عربستان را بعنوان مجری برنامه های راهبردی در منطقه غرب آسیا به کار گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: از زمان شکل گیری رژیم نامشروع صهیونیست در فلسطین، آمریکا و انگلیس حاکمان محلی را بعنوان نگهبان اسرائیل به کار می گرفتند و این سیاست تا به امروز ادامه دارد. کشورهای عربی شامل امارات متحده عربی و اردن نیز همانند عربستان به دلیل نداشتن پشتوانه چنین مسیری دارند و باید پاداش خوش خدمتی خود را با حمایت از تل اویو بپردازند. این درحالی است از ابتدای طوفان الاقصی تمام ملت های اسلامی در منطقه در برابر جنایات رژیم صهیونیستی قیام کرده اند و اگر این روند توسط ساختار حکومت آنها تایید می شد ما امروز ما شاهد نسل کشی و شهادت 40هزار زن و کودک در غزه نبودیم.

کوشکی با اشاره به اینکه عربستان از سال 1980 در حال همکاری پنهان با رژیم صهیونیستی بوده، گفت: طی بیش از ده ماه از عملیات هفت اکتبر نیز ریاض در حوزه های مختلف اقتصادی، نظامی، کریدوری و حتی انهدام موشک های ایران در عملیات وعده صادق بصورت آشکارا با اسرائیل همکاری کرد و این امر نشان دهنده دورویی کشورهای سازشکار در برابر رژیم صهیونیستی است.

خون شویی آل سعود از جلادان صهیونیست / تیم شبکه «العربیه» به دلیل پوشش جانبدارانه تحولات به نفع اشغالگران از غزه اخراج شد

خدمتگزاران جریان اسلام آمریکایی

ناصر ترابی، دیگر کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با قدس، دو رویکرد مهم  مبنایی و استراتژیک را اساس  روابط ریاض و تل آویو، می داند، و معتقد است: ساختار حکومت عربستان سعودی به دلیل دارا بودن ریشه های وهابی و تکفیری و مخالفت با محور مقاومت به ایده و افکار صهیونیست ها نزدیک است و این دو در طی سال های گذشته توانسته در میان دیگر کشورهای عربی از جمله امارات، اردن و بحرین رسوخ پیدا کند.

وی در رابطه با شباهت راهبردی و استراتژیک این دو رژیم گفت: اگر در دل جریان عربی آل سعود برویم می بینیم که آنها به مسئله مقاومت ایمان ندارند و همین رویه فکری باعث گسترش جریان اسلام آمریکایی در منطقه شده است. تمام درگیری های سنگین مقاومت طی دهه های گذشته بخاطر این طرز فکر برخی حاکمان عرب بوده چراکه آنها به شدت با موضوع مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی و نظام استعماری غربی مخالف هستند.

ترابی در رابطه با همراهی رسانه ای ریاض با تل اویو هم اظهار داشت: واقعیت آن ایت که امروز موشک و پهپاد یک سوی جهاد است و سمت دیگر آن رسانه، روشنگری و اطلاع رسانی است. طی عملیات طوفان الاقصی، بازوی رسانه ای مقاومت توانست با انتشار اخبار و تصاویر از جنایات صهیونیست ها در نوار غزه، چهره وحشیانه این رژیم را برای جهانیان نمایان کند. همین امر باعث کشیده شدن دامنه اعتراضات حتی به کشورهای غربی و دانشگاه های امریکا شد.

وی تصریح کرد: تأثیر رسانه در جبهه مقاومت کمتر از موشک نیست و همین امر سبب شد در همان ابتدای حمله رژیم صهیونیستی به غزه، کارکنان شبکه الجزیره را به شهادت و دفتر این رسانه را تعطیل نمایند و حتی در روزهای اخیر زمزمه تعطیلی شبکه المیادین در فلسطین به گوش می رسد و این نشان دهنده شکست دشمن در عرصه فضای رسانه در برابر محور مقاومت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.