۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
کد خبر: 1005369

برای شکستن چرخه غلط قیمت پایین گاز و استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد و فرسوده، بهترین اقدام علاوه بر اجرای کامل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و آزاد کردن قیمت برای مصارف خارج از الگوی بهینه، اعطای یارانه جهت تعویض بخاری‌هاست.

ناترازی مداوم صنعت گاز، به ویژه در فصول سرد سال، چالش بزرگی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است. این عدم تعادل به دلیل افزایش تقاضای گرمایش خانگی است که اغلب نیازهای صنعتی را تحت الشعاع قرار می دهد و منجر به قطع گاز برای بخش های صنعتی می شود. این وضعیت نه تنها تولید صنعتی را با مشکل مواجه می‌کند، بلکه بر رشد اقتصادی و درآمدهای ارزی تأثیر منفی می‌گذارد. در قلب این مشکل، موضوع مصرف ناکارآمد گاز در خانه‌ها نهفته است که عمدتاً ناشی از استفاده گسترده از بخاری‌های قدیمی و ناکارآمد است. قیمت پایین گاز به طور سنتی سرمایه‌گذاری در فناوری‌های گرمایشی با انرژی کارآمد را کاهش داده است و منجر به هدر رفتن بیش از حد انرژی و تشدید عدم تعادل می‌شود و مردم نیز بخاری‌های درجه دوم و فرسوده خریداری می‌کنند.

بخاری های فرسوده مقدار قابل توجهی انرژی را بیش از نیاز گرمایشی واقعی هدر می دهند. این مسیر غلط مصرف بیش از حد انرژی توسط بخاری های ناکارآمد، تقاضای گاز خانگی را افزایش می دهد و عرضه را تحت فشار قرار می دهد و در نهایت نیز گاز برای بخش صنعتی نخواهد ماند

بخاری های "هرمتیک" با بهینه سازی انتقال حرارت و به حداقل رساندن تلفات انرژی، مصرف گاز را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. همچنین بخاری های "هرمتیک" با ویژگی های ایمنی پیشرفته طراحی شده اند که خطر مسمومیت با مونوکسید کربن (CO) را که یک خطر رایج مرتبط با بخاری های سنتی است، از بین می برد. کاهش مصرف گاز منجر به صرفه جویی قابل توجهی در هزینه برای خانوارها و کاهش یارانه های دولتی می شود. برآوردها حاکی از آن است که تعویض 5 میلیون بخاری فرسوده می تواند مصرف گاز را 100 میلیون مترمکعب در روز کاهش دهد. آزادسازی بخش قابل توجهی از گازی که در حال حاضر برای گرمایش ناکارآمد استفاده می شود، تامین گاز فراوانی را برای بخش های صنعتی فراهم می کند و تولید و رشد اقتصادی را تقویت می کند.

بنابراین برای شکستن چرخه غلط قیمت پایین گاز و استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد و فرسوده، بهترین اقدام علاوه بر اجرای کامل تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها و آزاد کردن قیمت برای مصارف خارج از الگوی بهینه، اعطای یارانه جهت تعویض بخاری‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری صنعتی برای تعویض بخاری‌های فرسوده است که هر دو راهکار موجب ترغیب مردم و همچنین صنعت برای اجرای کامل تعویض 5 میلیون بخاری است که در نهایت منجر به کاهش روزانه 100 میلیون مترمکعب مصرف گاز در پیک مصرف خواهد شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.