۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 1005390

دستاورد بهره برداری از لایه مرزی میدان گازی پارس جنوبی پیامی قابل توجه در مورد توانمندی های سیاسی و فناوری ایران دارد. توانایی کشور در توسعه منابع گازی خود، بدون نیاز به پیمانکاران خارجی نقطه عطف قابل توجهی در برنامه های توسعه انرژی کشور است.

توسعه ظرفیت گاز بر اساس افزایش برداشت گاز از میادین گازی یکی از دغدغه های مهم دولت سیزدهم ایران بوده است. دولت برای افزایش ظرفیت استحصال گاز کشور تلاش خستگی ناپذیری داشته است و یکی از دستاوردهای قابل توجه در این زمینه بهره برداری همه جانبه از فاز 11 پارس جنوبی است که این دستاورد تاریخی مایه مباهات کشور بوده است. امکان بهره برداری از آخرین و پیچیده ترین لایه گازی در میدان مشترک پارس جنوبی را فراهم کرد.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی به فازهای مختلفی تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. آخرین مرحله، فاز 11، پیچیده ترین و چالش برانگیزترین مرحله برای توسعه است. لایه مرزی پیچیده این فاز سال‌هاست که چالش مهمی بوده و توسعه آن نیازمند نظر ماهرترین و با تجربه‌ترین کارشناسان این صنعت بوده است.

دولت سیزدهم ایران در توسعه ظرفیت برداشت گاز کشور گام های مهمی برداشته است و بهره برداری همه جانبه از فاز 11 پارس جنوبی یکی از افتخارآمیزترین دستاوردهای آن است. اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم با تکیه بر توان داخلی و ابتکار راهبردی تیم بهره‌بردار با تکیه بر جابه‌جایی دو سکوی بزرگ و جانمایی آن بر فاز 11 امکان بهره برداری از آخرین و پیچیده ترین لایه گازی در میدان مشترک پارس جنوبی را فراهم کرده است که نقطه عطف بزرگی در برنامه های توسعه انرژی کشور بوده است.

اهمیت دستاورد در بهره برداری از لایه مرزی مجتمع پارس جنوبی قابل اغراق نیست. این دستاورد چندین پیامد مهم برای کشور دارد. اولا توسعه لایه مرزی مجتمع پارس جنوبی ظرفیت برداشت گاز ایران را افزایش داده است که برای تامین نیازهای انرژی کشور حیاتی است. ثانیا بهره برداری تماما ایرانی فاز 11 پارس جنوبی با به نمایش گذاشتن توانمندی متخصصان و مهندسان ایرانی، صنعت داخلی کشور را رونق بخشید. همچنین این دستاورد دارای پیامدهای استراتژیک برای روابط کشور با همسایگانش است، زیرا نشان دهنده توانمندی ایران در صنعت گاز و توانایی آن در توسعه مستقل منابع طبیعی است.

دستاورد بهره برداری از لایه مرزی میدان گازی پارس جنوبی پیامی قابل توجه در مورد توانمندی های سیاسی و فناوری ایران دارد. توانایی کشور در توسعه منابع گازی خود، بدون نیاز به پیمانکاران خارجی و دستیابی به تکنولوژی و فناوری توسعه لایه‌های مرزی در پیچیده‌ترین فاز پارس جنوبی گواهی بر قدرت و انعطاف پذیری متخصصان صنعت گاز ایران در حوزه برداشت از میادین است و نقطه عطف قابل توجهی در برنامه های توسعه انرژی کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.