مؤسسه خیریه محدث تهران نخستین مجموعه‌ای است که در خرید و وقف واحدهای اقامتی زائرسرای رضوی پیشقدم شده است و خیران و مدیران این مجموعه کمک کرده‌اند تا حس و حال خوب زیارت در دسترس آدم‌هایی از نقاط مختلف سرزمینمان قرار گیرد.

وقف دانش‌آموزان و زائران

همه چیز به اسم امام رضا(ع) است، برای خشنودی حضرتش و رفاه زائران او. این خدمت از تهران تا مشهد ادامه دارد و هیچ فضای خدمتی خاصی برای آن‌ها تعریف نشده است. همین وسع خدمت است که سبب شده اعضای «محدث» از دایره خدمات خود جلوتر بروند و قدم در مسیر وقف بگذارند. اقدامی که خدمتی ابدی است و زائران حضرت رضا(ع) از این حرکت ارزشمند بهره‌مند خواهند شد.

مؤسسه خیریه محدث تهران نخستین مجموعه‌ای است که در خرید و وقف واحدهای اقامتی زائرسرای رضوی پیشقدم شده است و خیران و مدیران این مجموعه کمک کرده‌اند تا حس و حال خوب زیارت در دسترس آدم‌هایی از نقاط مختلف سرزمینمان قرار گیرد.

همه چیز زیر بیرق امام رضا(ع) ست

«محدث» می‌شود مخفف ترکیب «مؤسسه حمایت از دانش‌‍‌آموزان ثامن‌الائمه(س)». مجموعه‌ای با خدمات ارزنده که خیرش به بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز رسیده است. شهناز عبادانی در هفتمین دهه حیات خود مدیر این مؤسسه فعال اجتماعی است. آن‌ها در حوزه‌های مختلفی خدمت به مردم را پیش برده‎‌اند و مدیر مجموعه معتقد است این‌ها همه زیر بیرق امام رضا(ع) انجام می‌شود.

عبادانی می‌گوید: ما حدود ۵۰۰ دانش‌آموز را تحت حمایت تحصیلی، درمانی و معیشتی داریم. تمرکز ما بر رشد کامل تربیتی و آموزشی این افراد است. برای موفقیت و ایجاد انگیزه در میان آن‌ها طرح‌های تشویقی اجرا می‌کنیم که یکی از این کارها، اعزام دانش‌آموزان نمونه و موفق در پایان هر ماه است تا چند روزی میهمان مؤسسه در مشهد باشند.

همین اقدام فرهنگی و مذهبی بود که سبب شد مدیران محدث تصمیم بگیرند در زمینه اسکان دانش‌آموزان در مشهد خودکفا شوند و به فکر تهیه مسکن ثابت باشند. عبادانی می‌گوید: بررسی کردیم تا خانه ویلایی برای این امر خریداری کنیم. پس از مراجعه به چند مکان، با مدیران موقوفات حرم مطهر مشورت کردیم و آن‌ها هشدار دادند اسکان با تعداد زیاد و به صورت ثابت، آن هم در یک خانه دردسرهایی از جمله مزاحمت برای همسایه‌ها را به همراه دارد.

همیشه کرامات حضرت(ع) را دیده‌ایم

نظر خیران محدث در خصوص تأمین فضای اسکان عوض نشد و آن‌ها در این خصوص، از آستان قدس رضوی پیگیر خرید واحد شدند. عبادانی می‌گوید: در نخستین مورد به زائرشهر رضوی که در محدوده فرودگاه بود مراجعه کردیم اما به دلایلی مسیر نشد، بعدتر به زائرسرای رضوی در بولوار چمن مراجعه کردیم. در این مسیر مشکلات و سخت‌گیری‌های زیادی بود اما در نهایت با دستور شهید آیت‌الله رئیسی، مدیران موقوفات همکاری کردند و پس از ۶ ماه کار ما انجام شد.

در روزهایی که زائرسرا در حال ساخت بود، خیران محدث، قانون خرید و وقف را پذیرفتند و نخستین مجموعه‌ای شدند که در این فضا اقدام به خرید و وقف واحد اقاممتی کردند. عبادانی می‌گوید: در نخستین گام سه واحد اقامتی خریدیم و به نام محدث وقف کردیم. به این ترتیب که هر سال در حدود ۲۰ شب خودمان و برای دانش‌آموزان استفاده کنیم.

باز هم یک نگاه ویژه در میان بود، امام رضا(ع) با گوشه‌چشمی همه کارها را از تصمیم و تأمین منابع تا خرید و واگذاری، پیش پای مدیران محدث تسهیل کرده بود. عبادانی می‌گوید: ما از روز اول تاکنون همیشه و همیشه کرامات حضرت را دیده‌ایم، باور کنید هر لحظه که مددجویی برای درخواستی به مؤسسه مراجعه می‌کند ‌قبل یا بعدش خیر می‌آید تا کار آن فرد زمین نماند. این‌ها به لطف و نگاه خود آقا امام رضا(ع) رقم می‌خورد.

زیباترین مال برای وقف است

حالا چند سالی می‌شود که دانش‌آموزان محدث زیر سایه حضرت رضا(ع) و در زائرسرای رضوی اسکان داده می‌شوند. این کار خیر سبب شده در بقیه ایام سال هم زائرانی از دیگر نقاط کشور در این مجموعه اقامت داشته باشند. در ادامه این روند و کار زیبا خیران این مجموعه باز هم پای کار آمدند و پنج واحد دیگر را خریداری و وقف کردند و جالب است بدانید مدیران و خیران این مجموعه از آن مدت ۲۰ شب اقامت خود استفاده‌ای نمی‌کنند تا در اختیار دانش‌آموزان و یا زائران دیگر باشد.

شهناز عبادانی تعریف می‌کند: وقف، یکی از تفضلات خداوند به بندگانش است و این موضوع سبب شد در این مسیر ثابت‌قدم شویم. وقف قشنگ‌ترین و زیباترین مالی است که اندوخته و در مسیر تحقق اهداف عالی استفاده می‌شود و چه خوب که در اختیار کسانی قرار گیرد تا از آن استفاده کنند.

همین حس و حال خوب وقف واحد اقامتی سبب شده در سال‌های اخیر اهالی محدث به تبلیغ این کار بپردازند و آدم‌های مرتبط به این مجموعه هفت واحد دیگر را هم خریداری کنند.

وقف دانش‌آموزان و زائران

هوای ما را داشته باشند

شهناز خانم که پیش از این در زائرسرای رضوی حاضر شده، می‌گوید: افرادی که در زائرسرا کار می‌کنند همه افراد مؤمن و خوش‌اخلاق هستند. مدیریت مجموعه در سطح بسیار خوبی بوده و امکانات مختلف در دسترس زائران گرامی است. این یک ایده فوق‌العاده خوب بوده که این فضا آن هم با رویکرد وقف ایجاد شده است.

او ادامه می‌دهد: خوشحالم شب‌ها که می‌خوابم با پول ما جایی فراهم شده که زائران حضرت در آن اسکان دارند، برای یک دلداده حضرت چه اقدامی از این ارزشمندتر وجود دارد.

اهالی خیراندیش محدث تلاش کرده‌اند در این سال‌ها در ساخت و تجهیز دارالشفای زائرسرا و نانوایی و یا تأمین آب‌سردکن و ویلچر همراهی کنند.

شهناز خانم درباره درخواست خودش از امام رئوف(ع) درقبال وقف و نذرها می‌گوید: آقا همه چیز به ما داده‌اند. فقط به هر زائری که عازم مشهد می‌شود می‌گویم سلام ما را به امام رضا(ع) برسان و بگو هوای ما را داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.