اخیرا نخست وزیر ژاپن اعلام کرده است که تا یک ماه آینده استعفا خواهد داد. استعفایی که ناشی از دلایل داخلی و خارجی می باشد. جنگ غزه و تنش های شرق آسیا متاثر بر این موضوع می باشد.

بحران سیاسی در جغرافیای سیاسی همیشه آرام / به‌دنبال رسوایی‌ در حزب حاکم، نخست وزیر ژاپن وعده استعفا داد

سلسله رسوایی‌های سیاسی چند ماه اخیر حزب حاکم لیبرال-دموکرات ژاپن منجر به استعفای شخص فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور شده است. در پی این کناره گیری که قرار است ماه اینده اجرایی شود کیشیدا اعلام کرد: شفافیت، انتخابات آزاد و مناظرات قدرتمند بیشتر از هر زمانی دیگر اهمیت دارد. نخستین و آشکارترین اقدام برای نمایش یک حزب تحول یافته، استعفای من می باشد.

این حزب از زمان تاسیس در سال ۱۹۵۵ تقریباً همیشه قدرت را در دست داشته است. یکی از علت هایی که باعث شده نخست وزیر استعفا دهد، تضعیف "یِن" واحد پولی ژاپن به تبع تضعیف اقتصاد آن می باشد. همچنین رشوه گرفتن دو نفر از رهبران این حزب موضوعی شده تا مخالفین به جهت آن تخریب هایی را انجام دهند.

ژاپن بعد از ترور شینزو آبه نخست وزیر سابقش دچار چالش سیاسی شد؛ شاید بتوان گفت این استعفا محصول غیر مستقیم همان حادثه باشد. حادثه ای که عده ای بر این باورند به دلیل برآورده نشدن انتظارات ایالات متحده آمریکا، توسط گروه های وابسته آن اتفاق افتاد.

تنش های شرق آسیا متاثر بر احوالات داخلی

تنش های سیاسی و یا رقابت های کشور های شرق آسیا همچون تقابل های دو کره های شمالی و جنوبی با روش های مختلف، رقابت های تجاری بین کره جنوبی و ژاپن به ویژه در حوزه های صنعتی مثل خودرو سازی و صنایع الکترونیک و یا تنش دو ساله اخیر کشور چین با تایوان در دریای چین جنوبی تاثیرات قابل توجهی را بر اوضاع و احوال داخلی آنها گذاشته است.

حتی می توان گفت جنگ اوکراین نیز بر این موضوع اثر گذار بوده است. چرا که با شروع این جنگ در دور ترین مرز های شرق اروپا، کشورهای هم پیمان ایالات متحده شروع به حمایت های مادی-معنوی از اوکراین کردند. این حمایت تاحدی برای آنها گران تمام شد.

در پی حمایت های آنها کشور های چین، روسیه و کره شمالی به نوعی اتحاد غیر رسمی خود را بیشتر از قبل تقویت کردند. تقویتی که باعث شد صنایع خودروسازی چینی سهم بیشتری از بازار روسیه را در رقابت با خودروساز های کره ای و ژاپنی به دست بیاورند. تقویت همکاری های خودشان در قالب پلتفرم سازمان همکاری های شانگهای و پیمان بریکس یکی از پیامد های منفی حمایت ژاپن و کره جنوبی از اوکراین و بازی در جناح آمریکا می باشد.

جنگ غزه، شروع فصل جدید شرق دور با غرب آسیا

 با شروع جنگ غزه و حمایت های کشور چین از مقاومت فلسطین به ویژه حماس فصل جدیدی از روابط بین کشور های شرق با غرب آسیا شروع شد. شروعی که نقطه وصل آن نه حمایت های معنوی از حماس بلکه به ادعای برخی اخبار غیر رسمی خبرگزاری های غربی، کمک های فنی برای انجام عملیات طوفان الاقصی بوده است.

در این بین ژاپن و کره ای ها که رقیب چینی ها محسوب می شوند نتوانستند نقش آفرینی موثر و مثبتی را نسبت به مسائل این جنگ و جنایات اسرائیل داشته باشند. دلیل این موضوع نیز اختلافات داخلی درون حکومتی خودشان و همچنین افزایش قدرت جهانی سیاسی و یا به عبارتی بیشتر شدن قدرت چانه زنی بالای چینی ها می باشد.

باید توجه داشت، افزایش قدرت چینی ها به شکل غیر مستقیم اثراتی را بر تحولات داخلی دو قطب صنعتی شرق آسیا گذاشته است. قطب هایی که بدون حمایت های ایالات متحده آمریکا عملا فضایی را برای عرض اندام در حوزه های مختلف قدرت همچون تولید علم و به تبع آن توسعه صنعت و یا افزایش قدرت سیاسی-نظامی نمی یابند.

خبرنگار: حمید اسدی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.