مقامات آمریکایی و اسرائیلی با اذعان به کاهش احتمال تضعیف حماس، پیش از جلسه مذاکره پنجشنبه در مورد آتش‌بس به «نیویورک‌تایمز» گفتند که رژیم اشغالگر «نمی‌تواند اسیران را به‌زور از غزه بازگرداند».

«نیویورک‌تایمز» به نقل از مقامات آمریکایی و اسرائیلی: اسیران را نمی‌توان به‌زور از غزه بازگرداند

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، مقامات کنونی و سابق آمریکایی و اسرائیلی تأکید کردند که هدف «اسرائیل» برای بازگرداندن اسرا از نوار غزه - از طریق فشار نظامی - محقق نمی‌شود. این روزنامه همچنین به نقل از مقامات آمریکایی اذعان کرد که احتمال تضعیف جنبش حماس در نوار غزه توسط اشغالگران - پس از ۱۰ ماه جنگ مداوم که طی آن مقاومت توانست قابلیت‌های نظامی خود را بازسازی کند - کاهش‌یافته است. گزارش این روزنامه آمریکایی پیش از نشست مذاکرات روز پنجشنبه در دوحه قطر - درباره توافق آتش‌بس در نوار غزه - منتشر شده است.

شایان‌ذکر است؛ یکی از رهبران مقاومت فلسطین به «المیادین» گفته بود که «حماس در نشست روز پنج‌شنبه دوحه شرکت نخواهد کرد» و بر موضع این جنبش مبنی بر رد آغاز مذاکرات بدون تکیه بر آخرین پیش‌نویس ارائه شده در ژوئیه تأکید کرد. این جنبش پیش‌ازاین در بیانیه‌ای از میانجیگران قطری و مصری خواسته بود به‌جای شرکت در مذاکرات جدید، طرحی را برای اجرای آنچه حماس در پیش‌نویس با آن موافقت کرده است، ارائه دهند.

اما همان‌طور که «حماس» اعلام کرد، «نتانیاهو شروط جدیدی را مطرح کرد که روند مذاکرات را تضعیف می‌کند». در این زمینه، مقامات آمریکایی تأیید کردند که شروط جدید مطرح شده از سوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیست، مذاکرات آتش‌بس را پیچیده می‌کند. خواسته‌های نتانیاهو شامل این است که نیروهای اسرائیلی همچنان کنترل مرزهای جنوبی نوار غزه در گذرگاه «فیلادلفیا» را در دست داشته باشند؛ علاوه‌برآن، فلسطینی‌های آواره‌ای که از مناطق جنوب نوار غزه به خانه‌های خود در شمال باز می‌گردند را بازرسی کنند.

منبع: المیادین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.