رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ضمن اشاره به افزایش قابل ملاحظه دمای کشور در فلات مرکزی مانند تهران و اصفهان طی ماه جاری، از کاهش تدریجی دما از هفته آینده خبر داد.

افزایش گرما در کدام استان‌ها همچنان ادامه دارد؟ / هوا خنک می‌شود؟

احد وظیفه افزود: دمای هوای کشور طی مرداد به‌طور میانگین ۲.۶ درجه سلسیوس گرم‌تر از وضعیت نرمال بوده است که عدد درشتی محسوب می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: امسال فلات مرکزی ازجمله استان‌های تهران، قم، اصفهان، یزد، کرمان، خراسان جنوبی و سمنان و مرکزی یک دوره گرم قابل ملاحظه‌ را سپری کرده‌اند، به‌ویژه در مرداد تعداد روزهایی که دما در محدوده بالایی رخ داده، قابل توجه بوده است.

وی ادامه داد: در برخی روزهای اخیر میانگین دمای استان‌هایی تهران، یزد، اصفهان، کرمان و قم بین ۳ تا ۸ درجه سلسیوس بالا از وضعیت نرمال بود. این عدد درشتی است، به‌خصوص اینکه این بی‌هنجاری دمایی در دوره اوج گرما اتفاق افتاده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: در نتیجه این وضعیت، احساس گرمای طولانی و قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم و موجب مصرف بیشتر انرژی شده است، به‌گونه‌ای که در تهران مجبور به استفاده از وسایل سرمایشی طی شبانه‌روز هستیم و در نقاط گرم‌تر مثل قم و یزد این مساله حادتر است.

وی ادامه داد: طی این مدت دمای شهرهای شمالی ، جنوب شرق کشور و تا حدودی غرب کشور در حد نرمال بود و حتی در سواحل شمالی به‌ویژه در هفته جاری بی‌هنجاری دمایی منفی به علت موج بارشی رخ داد.

وظیفه در پایان درباره وضعیت دمای هوا طی شهریور گفت: با ورود به شهریور افت نسبی دما ملاحظه می‌شود و امروز و فردا (۲۶ و ۲۷ مرداد) دمای هوای کشور کلانشهر تهران کاهش می‌یابد؛ البته کمینه دما طی هفته جاری نزدیک به ۳۰ درجه سلسیوس بود و حتی از این میزان بیشتر شد. دما  طی هفته آینده ۳ تا ۴ درجه سلسیوس کاهش می‌یابد و باعث مصرف کمتر انرژی می‌شود چراکه هر یک درجه افزایش دما در شرایط دمایی بالا افزایش قابل ملاحظه‌ای در مصرف انرژی ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.