پس از گذشت چهار دهه از ساخت سریال تلویزیونی «بوعلی سینا» به کارگردانی زنده‌یاد کیهان رهگذر، حالا سعید ملکان تصمیم گرفته تا در دومین تجربه کارگردانی اش سراغ زندگی این فیلسوف برجسته برود.

کارگردان «روز صفر» به سراغ «حکیم» می رود/ صدور پروانه ساخت فیلمی درباره بوعلی سینا

به گزارش قدس آنلاین، شورای صدور پروانه ساخت آثار سینمایی، پروانه ساخت فیلمی را درباره شناخته شده‌ترین اندیشمند ایرانی در جهان بوعلی سینا به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ملکان صادر کرد.

پروانه ساخت «حکیم» که به تازگی صادر شده، پیش تولید خود را توسط ملکان آغاز کرده و این کارگردان در حال انتخاب بازیگران و عوامل پشت دوربین است.

اولین تجربه کارگردانی سعید ملکان که بیشتر  او را به عنوان تهیه کننده سینما می شناسیم و تا چند روز آینده هم فیلم کمدی «قیف» را به عنوان تهیه کننده در مسیر اکران سینمایی دارد، پنج سال پیش با ساخت فیلم «روز صفر» رقم خورد.

در دهه اخیر ساخت فیلم درباره چهره های مشهور، در سینمای ایران رونق گرفته است و جدیدترین آن فیلم «مست عشق» ساخته حسن فتحی درباره رابطه شمس و مولانا است که با فروش خوبی در گیشه روبرو شد.

درباره بوعلی سینا اما تاکنون فیلم سینمایی در ایران ساخته نشده است و چهل سال پیش یک سریال تلویزیونی با بازی زنده‌یاد امین تارخ در نقش این فیلسوف برجسته، پخش شد.

هنوز مشخص نیست که ملکان در فیلم جدیدش قرار است به کدام وجه از زندگی بوعلی سینا بپردازد.

سال گذشته نیز سریال ترکی «نابغه کوچک» درباره دوران کودکی بوعلی سینا از شبکه تی آر تی ترکیه پخش شد و به باور برخی، ترکیه با ساخت این سریال در پی مصادره شخصیت ابن سینا بوده است. 

حکیم ابوعلی سینا فیلسوف، پزشک، دانشمند، منجم، و ریاضیدان بزرگ جهان در یکم شهریور سال ۳۵۹ هجری شمسی مصادف با ماه صفر سال ۳۷۰ هجری قمری، در روستایی به نام خرمیثن در حوالی بخارا، مرکز حکومت سامانیان، به دنیا آمد. بسیاری از ایرانیان هنوز هم ویژگی اصلی ابن‌سینا را تخصص و خبرگی‌اش در طبابت و پزشکی می‌داننداما بوعلی سینا یکی از شناخته‌شده‌ترین و اثرگذارترین فیلسوفان تاریخ جهان است. در حوزه فلسفه بدون تردید هیچ فیلسوفی در قرون وسطای اروپا نیست که تحت تأثیر ابن سینا در تایید یا رد نظریاتش قرار نگرفته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.